Gå til innhold

Duotest / fostervannsprøve?

A_K

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er tidlig ultralyd samt en blodprøve. De sammenlagt viser risiko for evt kromosomfeil, downs, og to trisomier.. Hvis den risikoen er forhøyet vil du få tilbud om fostervannsprøve eller morkakeprøve. Fikk selv forhøyet risk 1:10 fare for kromosomfeil, og tok morkakeprøve et par dager senere. DU må selv vurdere om dette er informasjon du vil ha..

• 2 uker senere...

Jeg er 38 nå, vil være 39 når barnet kommer neste år. Jeg er veldig i tvil om jeg skal ta duotest eller ikke. Er fremdeles bare i sjuende uke, men ukene frem mot elleve og tolv går fort. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke vil ta det bort hvis testen skulle vise noe.

Annonse

Jeg er 39 år og er kun 4+4 på vei i dag- men jeg vet at kommer til å ta duotest.

Jeg er mye mer i tvil angående fostervannsprøve, men den avgjørelsen tar jeg først etter hva resultatet blir etter duotesten.

Det er jammen mye å tenke på når man får barn i litt mer voksen alder gitt...

Men jeg håper og tror at det går bra! :)

Hei dere. 

Jeg har  undersøkt masse rundt dette med duo tester og fostervannsprøver. 

Jeg har funnet ett sted i antwerpen. ett labratorie der som analyserer de tre kromosomene, downs syndrom og edward syndromene. Det er 99 % sikkert at en vanlig blodprøve kan vise dette. Dette er desverre ikke lov i norge enda men det er ikke ulovlig å reise ned dit å ta prøven. Det tar 12 dger å få svar å da får man også velge om man ønsker å vite kjønnet. 

Pørven koster 690 euro. 

Jeg har hørt av noen bekjente at noen i Oslo/ drammensområdet skal jobbe for Gendia(gendia.net) slik at man kan ta blodprøvene her i norge så man slipper reise til Belgia. 

Det koster litt mer å få tatt de her pga frakt å sånn tror jeg hørte rundt 7000 kr men jeg syntes det er verdt det. Jeg er selv i uke 7 og vurderer dette i uke 11. 

Hva tenker dere om dette? 

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Kransekakestanga

Hei dere.

Jeg har undersøkt masse rundt dette med duo tester og fostervannsprøver.

Jeg har funnet ett sted i antwerpen. ett labratorie der som analyserer de tre kromosomene, downs syndrom og edward syndromene. Det er 99 % sikkert at en vanlig blodprøve kan vise dette. Dette er desverre ikke lov i norge enda men det er ikke ulovlig å reise ned dit å ta prøven. Det tar 12 dger å få svar å da får man også velge om man ønsker å vite kjønnet.

Pørven koster 690 euro.

Jeg har hørt av noen bekjente at noen i Oslo/ drammensområdet skal jobbe for Gendia(gendia.net) slik at man kan ta blodprøvene her i norge så man slipper reise til Belgia.

Det koster litt mer å få tatt de her pga frakt å sånn tror jeg hørte rundt 7000 kr men jeg syntes det er verdt det. Jeg er selv i uke 7 og vurderer dette i uke 11.

Jeg tenker en ting: HYSTERI!

Du har krav på duotest, er ikke det bra nok?

Jeg tok duotest ved forrige svangerskap og syntes dette var tilstrekkelig for å få en avklaring angående babyen. Både blodprøven og ultralyden viste liten risiko for Downs og de andre sykdommene. Skulle resultatene denne gangen være dårlige blir det morkakeprøve eller fostervannsprøve. Men når det er 1 av 100 som spontanaborterer tar jeg kun dette dersom resultatene er dårlige på duotesten. Ville aldri gått rett på fostervannsprøve uten en duotest først.

Anonymous poster hash: 8c5cf...a48

Jeg er nok muligens i mindretall, men jeg valgte å ta fostervannsprøve direkte. Jeg visste med meg selv at om fosteret hadde hatt Downs så ville jeg fjerne det. (Har en med downs i familien, derfor følte jeg risken for å få det var tilstede)

Var klar over en liten risk for spontanabort etter prøven, men den sjansen tok jeg.

(Var forresten 38 år ved fødsel) Alt gikk forøvrig fint :)

• 3 uker senere...

Jeg fikk svar på min duotest i går og har sovet bedre natten som har vært enn på lenge. 

Så hvis det å ta slike tester gjør at du får en bedre hverdag; gjør det.

Etter hva jeg har fått forståelse for anbefaler legestanden at det først taes en duo test og derfetter fostervann/morkake prøve dersom det synes aktuellt. 

Anonymous poster hash: f35a5...67e

Annonse

• 4 uker senere...

Er 39 år og vil være 40 når barnet kommer, ca. 15 uker nå. Samlet gav duotest og ul et forhold på 1:160 for downs. De anbefaler å ta fostervannsprøve eller morkakeprøve når verdien er høyere enn 1:250. Jeg gikk for morkakeprøve da en får et mye raskere svar enn hvis en tar fostervannsprøve. Angrer ikke i det hele tatt på at jeg tok den. Det gikk veldig bra, hadde bare litt ømt i stikksåret noen dager etterpå. Og resultatet viste at slr car fint med den lille! Tar en en slik sjekk slipper en å lure mer.

• 2 uker senere...

Hei, jeg er akkurat blitt 40 år og er gravid i uke 4+4. Etter hva jeg har forstått så vil jeg bli tilbudt tidlig ultralyd ettersom jeg er over 38 år. Det er også interessant å vite om blodprøven som sammen med ultralyd kan gi en pekepinn på om det er aktuelt å gjøre en fostervannsundersøkelse og/eller morkakeundersøkelse. Jeg er så redd for at jeg skal abortere så jeg vil helst slippe de to siste undersøkelsene. Jeg har ingen barn fra før og tør nesten ikke glede meg over at jeg har blitt gravid. :sukk:  Det virker nesten for fantastisk da jeg trodde at jeg kanskje kom til å forbli barnløs. Det er forresten godt å se at det er en del modne gravide her som deler sine erfaringer. :rolleyes:

Hei, jeg er akkurat blitt 40 år og er gravid i uke 4+4. Etter hva jeg har forstått så vil jeg bli tilbudt tidlig ultralyd ettersom jeg er over 38 år. Det er også interessant å vite om blodprøven som sammen med ultralyd kan gi en pekepinn på om det er aktuelt å gjøre en fostervannsundersøkelse og/eller morkakeundersøkelse. Jeg er så redd for at jeg skal abortere så jeg vil helst slippe de to siste undersøkelsene. Jeg har ingen barn fra før og tør nesten ikke glede meg over at jeg har blitt gravid. :sukk:  Det virker nesten for fantastisk da jeg trodde at jeg kanskje kom til å forbli barnløs. Det er forresten godt å se at det er en del modne gravide her som deler sine erfaringer. :rolleyes:

Forsiktig gratulasjon til deg, Birkebeiner. Bestill time hos fastlegen din som henviser deg videre til tidlig UL, genetisk veiledning og duoprøven. Det er en rar tid du/dere går inn i nå. Fantastisk og litt skummel på en gang. Lykke, lykke til!

Forsiktig gratulasjon til deg, Birkebeiner. Bestill time hos fastlegen din som henviser deg videre til tidlig UL, genetisk veiledning og duoprøven. Det er en rar tid du/dere går inn i nå. Fantastisk og litt skummel på en gang. Lykke, lykke til!

Tusen takk. :-) Var hos legen i dag og fikk henvisning til tidlig UL og duoprøve.

• 3 uker senere...

Hei dere.

Jeg har undersøkt masse rundt dette med duo tester og fostervannsprøver.

Pørven koster 690 euro.

. Jeg tok moralske prøve i Sverige linkjöping, kostet ca 6000kr men da betalte vi litt ekstra for å vite kjønn også ( når vi først kunne få sniktitte) fikk svar etter 3 dager. Ba om å ikke vite kjønn hvis det var noe galt med fosteret men heldigvis var alt bra og jenta mi er 3 år og frisk som en fisk :) jeg var 37, ble 38, 3 mnd etter termin så jeg var 3 mnd for ung i Norge, i svelge tar de prøve når mor er 35

Anonymous poster hash: 52bfd...ed1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...