Gå til innhold

Thomas eller Tomas?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er finest?

Anonymous poster hash: 5045a...875

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør ungen en tjeneste og skriv Thomas. Slik alle andre gjør. Da slipper ungen din å ALLTID måtte stave ut navnet sitt. Å skrive Tomas er jo bare ren idioti! Tror du ungen blir mer "spesiell" av den grunn?  :D

Anonymous poster hash: c15da...9de
Skrevet

med H

Anonymous poster hash: d2139...b72
Skrevet

Uttalen er vel den samme.

Jeg er egentlig stor motstander av "jålebokstaver", altså bokstaver som ikke uttales, men akkurat her må jeg gjøre et unntak. Jeg synes det skal være H i Thomas. Kanskje vel så mye fordi det er det som er "normalen", og jeg tror Tomas vil måtte påpeke mange ganger iløpet av sitt liv at han heter "Tomas uten H".

Gjest novembertretten
Skrevet

Thomas. Enig med nr. 1 her. Å skrive et så vanlig navn på en annen måte blir bare tungvint for barnet, og alle kommer jo til å skrive Thomas alikevell.

Skrevet

Thomas er mye finere enn Tomas

Tomas, Tomas, To-mas. Man utaler det faktisk To-Mas. 
Og unge slipper å si Tomas uten H  .........

Ellers syns jeg Thomas er et veldig fint navn :-)

Skrevet

Tomas, eg er like vand med begge skrivemåtar og reknar med det må presiserast uansett, då er det like greit å velge den enklaste.

Skrevet

Thomas

Anonymous poster hash: 2e6ba...b1f

Skrevet

Fint med begge, men er enig med dem over. Mannen min heter Tomas, og ja, det blir i 99% av tilfellene skrevet med H. Ikke at han bryr seg nå, men var ikke så populært da han var liten...

Anonymous poster hash: 7fb83...03c

Skrevet

Min mann heter også Tomas, og synes det egentli er veldig fint.. H-en har jo ikke noe funksjon, det utales jo likt... Men "alle" skriver jo med H då det er vel det letteste da.....

Skrevet

Som en annen påpeker så uttales Tomas To-mas. Så hvis det er Thomas du vil ha, burde du ha h. Skal gutten hete To-mas dropper du h'en!

Skrevet

Med H: Ville kanskje sagt det på en annen måte hvis det er skrevet Tomas også, uttalt o-en tydligre

Skrevet

Har bare opplevd at Tomas uttales To-mas, så om noen plutselig het Thomas, men uten h, ville jeg garantert si det feil/skrive det feil.

Skrevet

Uttalen er vel den samme.

Jeg er egentlig stor motstander av "jålebokstaver", altså bokstaver som ikke uttales, men akkurat her må jeg gjøre et unntak. Jeg synes det skal være H i Thomas. Kanskje vel så mye fordi det er det som er "normalen", og jeg tror Tomas vil måtte påpeke mange ganger iløpet av sitt liv at han heter "Tomas uten H".

Det er ikke samme uttale. Slik Musemor skriver over her, Tomas sies To-mas. Som tomat, bare med s i stedet for t på slutten. 

Thomas derimot, er Thom-as (jeg er usikker på om det i det hele tatt skal være bindestrek her, men det får så være...). Eller Tåmmass om jeg virkelig skal skrive hvordan det uttales.

Anonymous poster hash: a06a0...a91

Skrevet

Thomas, uten H blir det jo To-mas med å blir det jo uttalt Tåmas... Vedg vanlig i Sverige i skrive uten H

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...