Gå til innhold

Hvor lang tid fra symptomer til tannfrembrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minstemann på 5,5 mnd er så plaget med tannfrembrudd. Han sover urolig, er sutrete på dagtid, veldig dårlig matlyst, sikling og selvfølgelig biting på alt mulig. Vi har hatt det slik siden han var 3,5 mnd. Sikling og biting er konstant (hører jo alderen til), men merker at de ekstreme plagene kommer i bølger. Han finner ikke ro når han skal sove. Bare biter på smokken eller fingrene sine mens han sutrer.

Er klar over at man kan ha flere slike perioder uten at det betyr at tennene er rett rundt hjørnet. De to andre barna våre var 6 mnd da første tann kom, så håper for lillegutt sin skyld at det snart skjer noe.

Hadde dere mange slike perioder før tannen endelig meldte sin ankomst? Hvor lang tid gikk det fra tydelige symptomer til tannen var brudt frem? Huff, latterlig å spørre om slikt da man er mor for tredje gang, men man blir visst aldri utlært og utrolig mye går i glemmeboka :)

Skrevet

Jeg synes ofte at det tar laang tid! Men den verste fasen varer kanskje et par uker? Av og til synes jeg det går litt i bølger og blir verre i perioder, uten at det kommer noen tann.

Hm.. kanskje ikke det mest hjelpsomme svaret... :-)

Skrevet

Her begynte småen med sikling og gnaging rundt 3mnd og fikk første tann rundt 9mnd..sukk.. Men det trappet opp med symptomer syns jeg - matlyst og nattesøvn ble skikkelig ille først en uke to før tanna kom. Men så kom alle fire fortennene på rams, så det ble en del dårlige netter der ja :-P

Skrevet

Jeg synes ofte at det tar laang tid! Men den verste fasen varer kanskje et par uker? Av og til synes jeg det går litt i bølger og blir verre i perioder, uten at det kommer noen tann.

Hm.. kanskje ikke det mest hjelpsomme svaret... :-)

Du beskrev kjempegodt akkurat slik det har vært med begge mine! :) Våre er imidlertid ørebarn også, så jeg har stadig måttet sjekke hos lege hva det har vært som plager de. Kan ta flere uker med plager. Ettårsjeksler og hjørnetenner var verst.

Anonymous poster hash: ac6bf...bd7

Skrevet

Takk for svar :)

Med datteren vår synes jeg det var mer "normalt". Hun gnagde på alt mulig, men var først da tannen kom at hun var tydelig plaget. Hun gikk fra å sove hele natten til å våkne mange ganger og var veldig utilpass. Skrek mye da hun skulle legge seg på kvelden og vi endte med å gi en Paracet et par kvelder. Dette var bare akkurat da tannen brøt frem, en ukes tid kanskje. Begge guttene har vært mye mer plaget. Synes det er så rart at det skal være så ille så konstant. Sliter med amming, grøt og middag. Kald fruktmos er det eneste som aksepteres uten noen form for protest :)

Har tenkt ører i perioder jeg også, for begge de eldste er ørebarn. Minstemann har allerede hatt en ørebetennelse da han var 2,5 mnd. Da hylte han da vi tok på ørelappen (det er jo typisk tegn) og han hadde også feber. Har trykket forsiktig på ørelappen flere ganger siden, men han gir aldri uttrykk for at det er smertefullt. Heller ingen feber annet enn etter 5 mnd vaksinen.

Vet det er bare å holde ut, men slitsomt når hvert måltid er en kamp og han hele tiden må bysses i søvn. Føler jeg bare går og venter på tennene om dagen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...