Gå til innhold

Syk med feber. Når kontakte lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det starter i forgårs med litt over 38 på kvelden. Så i går våknet jeg med temperatur på 39. I går kveld var den 39,7, og når jeg våknet i morge var den 39,3. Har vondt i hodet og er slapp.

Burde jeg kontakte lege, i så fall når? Eller bare vente til det forhåpentligvis gå over snart?

Anonymous poster hash: b3e03...69e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke kontaktet lege enda.

Mulig jeg er litt treig, men kontakter ikke lege før det har gått en uke. (Ikke når det gjelder barna da).

Som regel er feberen borte innen det.

Anonymous poster hash: 79c13...89b
Gjest Anonymbruker85
Skrevet

ikke vanlig,hvis over 39,så ring

Skrevet

Ville ikke kontaktet lege. Høres ut som vanlig influensa. Ville sett det an ihvertfall til over helga. Ikke noe å bruke legevakta til.

Anonymous poster hash: d7ed1...a88

Skrevet

Jeg ville ikke ha kontaktet legevakten med disse symptomene, men avventet litt. Stiger feberen over 40 rektalt, ringer man selvfølgelig med en gang.

Gjest novembertretten
Skrevet

Så lenge feberen din går ned da du tar febernedsettende trenger du ikke kontakte lege. Om du ikke får i deg væske eller får alvorlige symptomer så kontakter du de selvsagt, men om det kun er høy feber og hodepine så trenger du ikke før det har gått flere dager.

Regner med at du tar febernedsettende da du har så høy feber, for det skal voksne. Med barn kan man godt vente lenger med å ta febernedsettende fordi de tåler høyere feber, og feber er jo, tross alt, en god ting!

Skrevet

Ringer ikke legen bare på grunn av sykdom med feber. Da må det være noe mer. 

#6 voksne skal helle rikke ta unødvendig febernedsettende når vi er syke. Feberen har en hensikt.

Er du HI gravid skal du holde feberen nede.

Anonymous poster hash: 89c7c...a12
Skrevet

Når det gjeld meg sjølv ringer eg lege når eg mistsr trua på at det skal gå over utan behandling, altså når det nærmar seg ei veke.

Skrevet

Når det gjeld meg sjølv ringer eg lege når eg mistsr trua på at det skal gå over utan behandling, altså når det nærmar seg ei veke.

Samme her, har det gått 4-5 dager uten bedring ringer jeg lege.

Anonymous poster hash: edaa4...4f3

Gjest novembertretten
Skrevet

Ringer ikke legen bare på grunn av sykdom med feber. Da må det være noe mer. 

#6 voksne skal helle rikke ta unødvendig febernedsettende når vi er syke. Feberen har en hensikt.

Er du HI gravid skal du holde feberen nede.

Anonymous poster hash: 89c7c...a12

Jeg sa heller ikke at hun skulle ta febernedsettende ved lav feber, jeg sa at hun skulle ta det da den er såpass høy som som hun hadde, som var 40..... Voksne skal ikke ha feber over 40 uten å ta febernedsettende. Og jeg sa vel også at feberen har en hensikt...

Skrevet

Jeg kontakter lege om jeg tro de kan hjelpe med med noe. Det hadde jeg nok ikke i dette tilfellet. 

Skrevet

Det er helt ok å ringe legevakten for medisinsk rådgivning. Altså, det er ikke noe galt i å ringe dit for å spørre etter hva de synes. Bor du på et lite sted hvor du vet det er trangt om plassen å legevakten kan du jo ringe til legevakten i Oslo. 22932293 (mener jeg å huske). Der får du snakke med sykepleier i andre enden. De sier sikkert det samme som blir sagt her, men greit å vite at muligheten finnes i allefall. Det er lavterskel å slå på tråden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...