Gå til innhold

Oppskrift på gode boller?? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å lage boller i dag og trenger en oppskrift :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

200 gr smør smeltes. Ha i 3,dl sukker, rør til det har løst seg opp, hvis du gidder ;) ha i 7 dl melk, halvparten kulturmelk og resten helmelk. Varm opp til passe temp. Rør ut gjæren i melka. Jeg bruker som regel tørrgjær. Hel dette i en bolle, tilsett ønsket mengde kardemomme,, vaniljesukker. Litt salt. Ha i mel til passe deig. La den være litt løs og heller tilsett mer når du baker ut. 200 gr midt i ovnen. Varmluft. Hev minst 1 time først og minst 45 min etter du har bakt ut. Blir super som kanelboller,kringle etc

Skrevet

Bruker ikke oppskrift, men trikset jeg har lært meg er mye kardemomme og heve lenge. Glemmer jeg deigen på kjøkkenbenken blir de best. La de stå lenge og heve seg, og hever de seg i romtempratur blir de best. Har jeg dårlig tid får de heve i vasken med varmt vann under bollen men da blir de ikke like luftige etterpå.

Etterhev en halvtimes tid, hev de for lenge kan de fort falle sammen når de flytterr de inn i ovnen. Ser det gjerne å de når de er klare.

Når bollene er ferdige pensles de med melk. Både over og under, da syns jeg de blir best. Har de blitt litt for mørke pensler je to ganger, så er de myke og gode igjen.

Anonymous poster hash: 829f2...341

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...