Gå til innhold

I barnehagen fra kl. 7 til ett sted mellom 16-17.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså 9-10 timer.. Jeg synes dette er for lenge, og har merket det de gangene gutten har måttet være der i så mange timer at det ikke er greit for han. Jobber noen ganger senvakt og da må faren hente. Pleide å levere halv ti på senvaktsdager før siden kjernetiden starter da, men fikk høre at de ansatte syntes dette ble litt for sent med tanke på å komme seg inn i leken.

Hvor mange timer er deres barn i barnehagen? Hva synes dere som foreldre om tiden de må være i barnehagen og hvordan reagerer barna på dette?

Anonymous poster hash: f5b01...051
Skrevet

Men er det ikkje nokon mellomting?  Dei meiner vel ikkje at han  må leverast kl 07 for å komme inn i leiken? Eg leverar ofte 09.30 når eg har seinvakt, og har foreløpig ikkje fått noko tilbakenelding på det.  Ser at det er ein del barn som vert levert seint i vår barnehage. Nærare 10 timar "arbeidsdag" synes eg er for lenge. Kan han leverast feks til frukost, eller vert dette for mykje att og fram for deg?

Skrevet

Det er for lenge med 9-10 timer i barnehagen syns jeg. Det er sant at barna kommer lettere inn i leken når de leveres tidlig, men jeg ville aldri rådet en mor til det når jeg vet at barnet må være der så lenge på ettermiddagen. Da får heller de voksne være flinkere å hjelpe han inn i leken.

Det lengste min ettåring er i barnehage er en full arbeidsdag når jeg har mellomvakt, hun går i samme barnehage som jeg jobber i. Har jeg tidligvakt så leverer far og så tar jeg henne hjem og har jeg senvakt så leverer jeg og far henter henne tidlig. Rett som det er tar hun en fridag også siden pappa er i permisjon med lillesøster :)

Skrevet

Hadde ikkje vore aktuelt for oss. Så store problem inneber ikkje sein levering at det er bedre med maratondag vil eg tru.

Skrevet

Det er for lenge med 9-10 timer i barnehagen syns jeg. Det er sant at barna kommer lettere inn i leken når de leveres tidlig, men jeg ville aldri rådet en mor til det når jeg vet at barnet må være der så lenge på ettermiddagen. Da får heller de voksne være flinkere å hjelpe han inn i leken.

Det lengste min ettåring er i barnehage er en full arbeidsdag når jeg har mellomvakt, hun går i samme barnehage som jeg jobber i. Har jeg tidligvakt så leverer far og så tar jeg henne hjem og har jeg senvakt så leverer jeg og far henter henne tidlig. Rett som det er tar hun en fridag også siden pappa er i permisjon med lillesøster :)

Hvorfor leverer du ikke samtidig med når du begynner på senvakt?

Anonymous poster hash: d894e...88e

Skrevet

Stakkars gutt:( så lang dag . Lever han seinere .

Skrevet

Hvorfor leverer du ikke samtidig med når du begynner på senvakt?

Anonymous poster hash: d894e...88e

Det står jo at hun leverer samtidig som senvakta begynner... Det er far som henter henne tidlig, ikke leverer henne tidlig...

Anonymous poster hash: da558...daa

Skrevet (endret)

Synes det er litt dumt med denne kjernetiden jeg. FOrstår at de bruker den på turdager, men ellers så burde den være unødvendig. Dager med utflukt er jo alltid planlagt i forkant. 

Vi har totalt brukt fem barnehager fordelt på våre to barn. 4 av de 5 synes det er greit med levering når som helst, utenom de dagene med planalgt aktivitet utenfor barnehagen. 

De gangene jeg hadde senvakt kunne jeg levere jentene klokken 1400 og faren hentet de mellom  1530 og 1700. De ansatte hadde ingenting å si på det, de sa heller at det var helt greit, og jentene har heller ikke "klaget". 

Nå går de i en barnehage hvor det liksom skal være kjernetid igjen, og jeg må si at det forstår jeg ikke. Men jeg respekterer det selvsagt. Nå har jeg en jobb som bare er på dagtid, så nå er det ikke aktuelt lengre med senvakter. 

Endret av hit og dit
Skrevet

Mine har måttet være i bhg i 9 timer når jeg jobbet 100%. jeg jobbet 8 timer og det tok 30 minutter og kjøre i bhg. minste var med meg i bhg jeg jobbet i da, så han fikk bare 8 timersdag, men jenta måtte ha 9 timer. hun var sliten ja, men det gikk fint! vi hadde jo ikke no valg, som så mange andre. men har man muligheten kan man jo gjerne ha kortere dager. nå er jeg hjemme sykemeldt og leverer 08.30 når eldste skal på skolen og henter 15-16.

Du kan jo f.eks levere 08.30, det er jo 1,5 time mindre enn 9 timer da!

Skrevet

Uff det var en lang dag for han. Mine blir levert halv 8, 2 dager i uken( da har faren tidligvakt), halv 12 en dag, og halv ti en dag.pluss en dag fri i uken. Jeg henter dem senest 15.30. Men nå gjorde vi det slik at jeg alltid begynner tidlig( jobber i helsesektoren så har ingen valg), imenst han bare har mellomvakter på sin jobb. Fungerer veldig bra:) bhg vil helst ha dem fra kl halv 10, for da begynner kjernetiden.men å komme til lunsj går også bra, for da er leken ferdig og de skal begynne med noe nytt- slik at de ikke kommer busende inn i en lek.

Så ja synes 9-10 timer er for lenge i bhg:/

Skrevet

Synes det er litt dumt med denne kjernetiden jeg. FOrstår at de bruker den på turdager, men ellers så burde den være unødvendig. Dager med utflukt er jo alltid planlagt i forkant.

Vi har totalt brukt fem barnehager fordelt på våre to barn. 4 av de 5 synes det er greit med levering når som helst, utenom de dagene med planalgt aktivitet utenfor barnehagen.

De gangene jeg hadde senvakt kunne jeg levere jentene klokken 1400 og faren hentet de mellom 1530 og 1700. De ansatte hadde ingenting å si på det, de sa heller at det var helt greit, og jentene har heller ikke "klaget".

Nå går de i en barnehage hvor det liksom skal være kjernetid igjen, og jeg må si at det forstår jeg ikke. Men jeg respekterer det selvsagt. Nå har jeg en jobb som bare er på dagtid, så nå er det ikke aktuelt lengre med senvakter.

Vår barnehage er også fleksibel på dette. Der er regelen berre at ein ringer om ein vil levere etter 9.30, slik at ein evt kan levere på "destinasjonen" om bhg er på tur.

Dei har forstått at bhg er til for barna, at det ikkje er slik at barna er til for bhg. Og at ulike familuar har ulike behov når det kjem til barnepass (ein treng ikkje late som at barnepass ikkje er pimærgrunnen til at dei fleste brukar bhg, i alle fall dei første åra).

Skrevet

Det er vel ingen som synes det er bra for barnet å være i barnehage 10 timer hver dag fem dager i uken. Men de som har barna sine der så lenge har gjerne ikke noe valg. Om man jobber langt unna og ikke har flextid er det kanskje ikke så veldig enkelt?

Nei, ikke alle har mulighet for å jobbe deltid eller bli sykemeldt eller hjemmegående.

At barnehage ikke vil at du leverer 930 er jo bare tull. De kan ikke bestemme noe som helst siden du betaler for en plass. Tilpass dere måltidsmønsteret og turdager, men gjør ellers som det passer dere.

Anonymous poster hash: 5fd56...ea9
Skrevet

Våre er i bhg fra 07.30 til 16.00. Noen ganger leveres de litt tidligere og hentes litt senere, ca et kvarter i hver "ende".

Jeg synes det er VELDIG lenge. Men hva skal man gjøre? Vi jobber fullt begge to, har ingen oppspart formue å leve av, og ingen av oss har veldig godt betalte jobber, tjener mellom åtte og ni hundre totalt, før skatt.

Barna stortrives heldigvis i barnehagen, selv om de er veldig slitne noen dager :)

Anonymous poster hash: 97df7...348

Skrevet

Våre er i bhg fra 07.30 til 16.00. Noen ganger leveres de litt tidligere og hentes litt senere, ca et kvarter i hver "ende".

Jeg synes det er VELDIG lenge. Men hva skal man gjøre? Vi jobber fullt begge to, har ingen oppspart formue å leve av, og ingen av oss har veldig godt betalte jobber, tjener mellom åtte og ni hundre totalt, før skatt.

Barna stortrives heldigvis i barnehagen, selv om de er veldig slitne noen dager :)

Anonymous poster hash: 97df7...348 [/quote

Høres ut som bra betalte jobber. Vi tjener tilsammen ca. 650 000,- før skatt.... men levee bra likevel. Har hus og 2 biler:-)

Anonymous poster hash: 6a15f...30c

Skrevet

Datteren min er fra 0715 - 1530 4 dager den ene uken. Fri onsdager.

Den andre uken er hun 3 dager i barnehagen, og da fra 09-14 ca. 

Dette funker bra for oss, hadde aldri klart å ha henne lange dager i bhg hver dag hver uke.

Hun er snart 3 år.

Anonymous poster hash: f5ccb...e65
Skrevet

Men barnehagen har ikke lov til å nekte deg å levere ungen din etter 09.30. Om du vil kan du levere henne 12. Det er ingen regel som sier at bhg har lov til å ha kjernetid. For barnehagen skal i teorien synes at det er bra at barnet får vært så mye som mulig samme foreldrene sine..

At hun kommer dårlige inn i leken må du veie opp mot det faktum at du syns dagen blir for lang. Hadde aldri funnet meg i det bhg sier.

Anonymous poster hash: db94b...35a

Skrevet

Anonymous poster hash: 97df7...348 [/quote

Høres ut som bra betalte jobber. Vi tjener tilsammen ca. 650 000,- før skatt.... men levee bra likevel. Har hus og 2 biler:-)

Anonymous poster hash: 6a15f...30c

Ok, det er jo ulike prisnivåer rundt omkring. Vi har hus, litt for lite for 5personer, helt standard hus, 20 min kjøring fra bysentrum. Vi har en gammel og en nyere bil. Vi har ikke vært på dyre ferier på fire år, lever nøkternt, men mangler ingenting. Vi kunne ikke klart oss med særlig lavere inntekt, slik jeg ser det.

Anonymous poster hash: 97df7...348

Skrevet (endret)

Synes denne debatten sporar av litt her, det er klart at det å måtte ha lange dagar er ein reell ting. Spørsmålet her er jo kva ein gjer når denne lange dagen kan unngåast ved å levere seint.

Leverar ein tidleg etter råd frå bhg av omsyn til å få vere med på leiken frå byrjinga, eller vurderar ein ulempa med sein levering som mindre enn ulempa med ein veldig lang barnehagedag?

Endret av ★
Skrevet

Hei. Hvis dette er et barn som i utgangspunktet strever med å komme inn i leken, og barnet blir levert til 9.30 nesten hver dag, forstår jeg barnehagen. Men dette er lange dager, så dersom det er snakk om et par ganger i uken burde det gå helt fint at personalet hjelper han inn i leken når han kommer.

Kjernetid er en fin ting, hos oss har vi samling hver dag 9.30 for å forberede barna på hva som skal skje denne dagen. Aktivitetene begynner etter dette, det er synd om barnet skal gå glipp av temaarbeid, lekegrupper, turer, diverse opplegg osv. De faller fort litt utenfor gruppen når de mister slike ting. Å gjøre slike ting sammen i gruppen skaper fellesskap.

Anonymous poster hash: 3e98e...37c

Skrevet

Jeg mener at ti timer er altfor lenge. Spesielt siden dere ikke levere henne så tidlig.

Selv leverer jeg til 9 eller 9.30 og henter mellom 15 og 15.30. Merker at barna mine er slitne etter sju seks-sju timer i barnehagen. Syns jeg er veldig heldig som har mulighet til å gi de litt kortere dager enn mange andre.

Anonymous poster hash: 08b8d...bbf

Skrevet

Han er i barnehagen fra ca 7.15 til 16.30 hver dag.

Det er altfor lenge for sønnen min syns jeg,men har dessverre ikke noe valg.

Skrevet

Våre barn har også lange dager i bhg. Men alle dere som sammenligner det med arbeidsdag osv, det er jo kos og lek i bhg! Mine har en masse venner der og trygge voksne, som de er glade i.

Mine to har fremdeles masse energi til lek også når de kommer hjem, og bobler over av alt de skal fortelle fra bhg. Så har vi helger og ferier til familietid.

Så jeg tror barnet ditt overlever noen lange dager i bhg, men jeg skjønte ikke helt hvorfor du enten måtte levere 7 eller veldig sent...? Kan du ikke levere feks 8.30?

Anonymous poster hash: d85ff...753

Skrevet

Det er jo forskjell på 07 og 09.30 da. Kan jo levere kl 8-8.30 på seinvakter?

Jeg skjønner det med å komme inn i leken, men fram til halv ni er det vel ofte frokost i barnehagene? Enten de lager det eller ungene har med?

Mår i grunnen imot mine meninger i dette, men for de minste er det ikke det verste, for de har en pause midt på dagen når de sover. Men for dem som har sluttet med dagsoving kan det bli lange dager.

Når jeg jobbet turnus ble ungene levert 9-9.30 på seinvaktene mine, men barnehagen ønsker å ha beskjed dersom de kommer senere enn det.

Nå leveres de 7.10 og hentes 15.50. Det er tiden det tar å kjøre mellom jobb og bhg. Men stopper aldri og handler før ungene hentes som mange foreldre gjør. Lange nok dager:)

Anonymous poster hash: ca82a...e06

Skrevet

730-1630, men sånn er det bare når man jobber. Man har ikke ungene i barnehagen for moro skyld. 
Husk, alle de som ikke er her har også barna sine i barnehagen så mange timer kanskje, og tom de som jobber i barnehage selv har ungene i barnehage mellom 8-9 timer. Sånn er det bare :-)

Anonymous poster hash: 5f86e...d6c
Skrevet

Våre barn har også lange dager i bhg. Men alle dere som sammenligner det med arbeidsdag osv, det er jo kos og lek i bhg! Mine har en masse venner der og trygge voksne, som de er glade i.

Anonymous poster hash: d85ff...753

Det er nok kos og lek, men aktive barn blir veldig slitne av å leke en hel dag. Jeg har en fireåring som må styres til å slappe litt av, ellers er han i farta hele dagen og er utkjørt når jeg henter han. Og så ender ettermiddagen opp med sur og kranglete gutt.

Anonymous poster hash: ca82a...e06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...