Gå til innhold

Lege eller sykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket av disse to yrkene ville du ha valgt og hvorfor? Hvem har mest krevende utdanning, og hvilke ansvarsområder dekker de?

Hilsen en som lurer på hva hun skal velge

Anonymous poster hash: 60ebc...5f8

Skrevet

Er sykepleier og føler det er nok ansvar. Er glad jeg ikke må ta de avgjørelsene en lege må ta. Vet mange leger sliter med vanskelige avgjørelser. Han jeg snakket med sist tok en vanskelig avgjørelse over et par flasker vin og en samtale med sin søster og slet skikkelig med dette.

Skrevet

Er sykepleier og føler det er nok ansvar. Tenker ofte at jeg er glad jeg ikke er lege og skal ta de avgjørelsene og ha det siste ansvaret.

Anonymous poster hash: 1d76f...e11

Skrevet

Begge yrkene krever at du ønsker å jobbe med mennesker, å hjelpe dem i en vanskelig situasjon, og du ser ikke alltid de beste sidene, heller, hverken fysisk eller psykisk.

Legeutdanningen er lenger (6 år + 1,5 år turnustjeneste), sykepleier uten videreutdanning 3 år. I tillegg krever nok legeutdanningen mer egeninnsats ift lesing, og høyere forståelse av anatomi/fysiologi.

Men det som for meg var hovedårsaken til at jeg valgte å bli sykepleier var at da får jeg bruke mer tid med pasienten enn man får som lege.

Skrevet

Hvis jeg hadde kunne velge en av de, hadde jeg uten tvil valgt lege. Mest i forhold til det faglige innholdet i utdanningen, mulighetene for større bredde innen medisin (innbiller jeg meg), bedre muligheter for å forske, bedre lønn (ja, det spiller en rolle for meg), større ansvar osv.

Anonymous poster hash: 9d375...676
Skrevet

Jeg er ingen av delene, men om jeg skulle valgt ville jeg blitt lege. Gøy med ansvar, høyere lønn og høyere status.

Anonymous poster hash: 58d4e...ea5

Skrevet