Gå til innhold

Lege eller sykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket av disse to yrkene ville du ha valgt og hvorfor? Hvem har mest krevende utdanning, og hvilke ansvarsområder dekker de?

Hilsen en som lurer på hva hun skal velge

Anonymous poster hash: 60ebc...5f8

Skrevet

Er sykepleier og føler det er nok ansvar. Er glad jeg ikke må ta de avgjørelsene en lege må ta. Vet mange leger sliter med vanskelige avgjørelser. Han jeg snakket med sist tok en vanskelig avgjørelse over et par flasker vin og en samtale med sin søster og slet skikkelig med dette.

Skrevet

Er sykepleier og føler det er nok ansvar. Tenker ofte at jeg er glad jeg ikke er lege og skal ta de avgjørelsene og ha det siste ansvaret.

Anonymous poster hash: 1d76f...e11

Skrevet

Begge yrkene krever at du ønsker å jobbe med mennesker, å hjelpe dem i en vanskelig situasjon, og du ser ikke alltid de beste sidene, heller, hverken fysisk eller psykisk.

Legeutdanningen er lenger (6 år + 1,5 år turnustjeneste), sykepleier uten videreutdanning 3 år. I tillegg krever nok legeutdanningen mer egeninnsats ift lesing, og høyere forståelse av anatomi/fysiologi.

Men det som for meg var hovedårsaken til at jeg valgte å bli sykepleier var at da får jeg bruke mer tid med pasienten enn man får som lege.

Skrevet

Hvis jeg hadde kunne velge en av de, hadde jeg uten tvil valgt lege. Mest i forhold til det faglige innholdet i utdanningen, mulighetene for større bredde innen medisin (innbiller jeg meg), bedre muligheter for å forske, bedre lønn (ja, det spiller en rolle for meg), større ansvar osv.

Anonymous poster hash: 9d375...676
Skrevet

Jeg er ingen av delene, men om jeg skulle valgt ville jeg blitt lege. Gøy med ansvar, høyere lønn og høyere status.

Anonymous poster hash: 58d4e...ea5

Skrevet

Bli ambulansearbeider! Skulle jeg valgt utav dine to valg, lege helt klart. Men jeg har verdens beste yrke. Ingenting slår den. Vi er pasientens første møte med helsevesenet. Vi er der det skjer. Sykepleieryrket er rutiner. Samme papirer som må skrives hver dag og samme behandling hver dag. Ingen dag er like hos oss. Og for en fantastisk turnus vi har!

Anonymous poster hash: ae12c...ec8

Skrevet

"Hvem har mest krevende utdanning, og hvilke ansvarsområder dekker de?"

Om du ikke har noe peiling på hva en sykepleier gjør og hva en lege gjør så foreslår jeg at du vurderer noe annet

Anonymous poster hash: 51bcf...5b7
Skrevet

Eg er sjukepleiar og tenkjer innimellom at eg skulle ynskje eg heller valde medisin mtp interessant fagområde og mange moglegheiter for fagleg utvikling og forsking. 

Men det er eit langt studie etterfulgt av år med spesialisering, gjerne med lengre praksisperiodar i andre byar.  Assistentlegar på sjukehus har det travelt med lange vakter og stort ansvar, og eg har og inntrykk av at dei kollegiale tilhøva ikkje alltid er dei beste, eg har vore vitne til ein del rivalisering og regelrett mobbing mellom sjukehuslegar.  Ein treng ein sterk rygg til å tole at det vil bli teke feile avgjersler og ting ikkje vert oppdaga og behandla tidleg nok.   Medisinstudentar og yngre legar slit meir psykisk med sjølvmordstankar og rusproblem enn gjennomsnittet.

No når eg har har fått familie er eg nøgd med valet om å bli sjukepleiar, og å kunne ha meir tid med familien enn det eg har inntrykk av at legar har.  Det er feks ikkje lett å jobbe deltid som lege.  Det har etter kvart kome mange etterutdanningstilbod for sjukeplaiarar og.

Det er mykje interessant å lære og oppleve i sjukepleiaryrket, og vi kjem ofte nærare pasientane enn legane gjer.  Det er spesiellt å fylgje menneske i sorg og glede, og å halde ei hand og fylgje heilt inn i døden.  Vi får ofte ei godt utvikla magekjensle, og eg har oppdaga at eg ofte ser og oppfattar at pasientar er dårlege raskare enn legen gjer. 

Anonymous poster hash: bce00...c06
Skrevet

No ventar eg på at legane her på forumet kan komme og fortelje litt om dei mange gode sidene ved det å vere lege, for det er eg sikker på at det er :)

Anonymous poster hash: bce00...c06
Skrevet

Jeg er sykepleier og har ofte angret på at jeg ikke valgte medisin. Lang utdanning ja, men spennende fagfelt og muligheter for å tjene meget godt.

Skrevet

Hvis man kan/ vil velge så er det et luksusprostituert, men vil tro st noen med høye nok karakterer som da uansett evner krever hardt arbeid er såpass ambisiøs at han/ hun ville søkt seg inn på medisin. Noe annet ville vært litt merkelig i mine øyne. Selv var jeg for lat, umotivert og for lite ambisiøs, evnene til å klare det hvis jeg hadde villet det har jeg nok.

Anonymous poster hash: 9507f...fa4

Skrevet

Hvis man kan/ vil velge så er det et luksusprostituert, men vil tro st noen med høye nok karakterer som da uansett evner krever hardt arbeid er såpass ambisiøs at han/ hun ville søkt seg inn på medisin. Noe annet ville vært litt merkelig i mine øyne. Selv var jeg for lat, umotivert og for lite ambisiøs, evnene til å klare det hvis jeg hadde villet det har jeg nok. Anonymous poster hash: 9507f...fa4

Luksurproblem, ikke luksusprostituert, haha. Ipaden lever sitt eget liv her.

Skrevet

Luksusprostituert :D hehehe. Der har du.yrket ditt HI.

Skrevet

Hvem er du og hva trives du med? Jeg er medisinstudent (snart ferdig). Jeg kunne aldri blitt sykepleier. Delvis fordi jeg er for utålmodig. Jeg liker folk altså, og får gode tilbakemeldinger fra pasientene, men jeg er ikke den som er flinkest til å gå en hel vakt og trøste gamlemor med demens ;) Samtidig er jeg ganske egenrådig, og hadde aldri taklet å jobbe i et yrke hvor jeg knapt kan gi en Paracet uten at en eller annen ung jypling av en legestudent med lisens sier at jeg får lov (jeg måtte i tilfelle blitt anestesisykepleier eller intensivsykepleier).

Har jobbet i hjemmesykepleien, og har også innsett at jeg ikke trives veldig godt med arbeidsoppgavene til en sykepleier (stell). Det blir litt ensformig og lite faglig utfordrende. (Igjen, jeg har langt i fra sett alt!) 

Hvis du vil bli noe innenfor helsevesenet fordi du ønsker å jobbe med mennesker, er kanskje sykepleier tingen. Lege er i mange tilfeller den som tar hånd om det naturvitenskapelige og formelle rundt helsen - lese papirer, slå opp faglige spørsmål, bestemme behandling og utredning. Mens sykepleierne er de som faktisk er tilstede hos pasientene, hele vakten gjennom. Hvis du misliker papirarbeid er ikke legeyrket noe for deg ;) 

Hvis du derimot er den som virkelig ønsker å stå i det som er vondt og vanskelig, klar for å være en solid fagperson som er til stede for pasientene hele tiden, og som ønsker å kunne bruke tid sammen med pasientene, så er sykepleieryrket noe for deg! 

Hvis du er mer glad i papirer, glad i fag og detaljer (du må nok være litt over gjennomsnittet nerd :P), klar for å ha lange vakter, mye ansvar, ta vanskelige vurderinger og være den som står ansvarlig for de vanskelige vurderingene... Samtidig som du vil ha uendelige muligheter for faglig utvikling - da er lege noe for deg. 

Anonymous poster hash: 25e0d...286
Skrevet

Det hender seg eg angrar på at eg ikkje vart lege i staden, men for det meste tenker eg at eg er veldig glad eg ikkje gjorde det.

Men det er slettes ikkje kvar dag eg tenker at det var ei klok avgjerd å bli sjukepleiar heller, sjølv om eg trivst i yrket.

Skrevet

Er sykepleier med videreutdanning. Lønnsmessig tjener jo en lege en god del mer. Men de har jo mye ansvar også, et ansvar jeg er glad jeg ikke har. Jeg føler jeg har nok ansvar. Dessuten kan det være vanskelig å gå redusert stilling som lege.

Anonymous poster hash: 4bf27...8c1

Skrevet

Husk at som sykepleier kan du også gå master og PhD og deretter holde på med forskning, undervisning eller andre ting. Men det bunner vel ut i hvor mange år du er villig til å "ofre". Ønsker du en spesialisering innenfor medisin snakker vi om ganske mange flere år enn en spesialisering innenfor sykepleie.

Skrevet

Jeg er sykepleier og jobber på sykehus. Selv er jeg veldig glad jeg ikke er lege. Ikke fordi det ikke er faglig spennende og interessant, for det er det absolutt, men pga det ansvaret de har. Jeg kan når vakten min et over som regel gå hjem. Ofte litt overtid, men ikke samme måte. Det er ofte jeg går av kveldsvakt og legen på vakt som har vært der i mange timer og egentlig skulle ha gått hjem, sitter der enda og ikke går hjem før kl 01-02 på natten for så å komme på jobb igjen morgenen etter å skulle ta avgjørelser som kan bety liv eller død for pasienten det gjelder. Som småbarnsmor hadde ikke jeg klart det så all kredit til de som faktisk blir lege altså.

Skrevet

"Hvem har mest krevende utdanning, og hvilke ansvarsområder dekker de?" Om du ikke har noe peiling på hva en sykepleier gjør og hva en lege gjør så foreslår jeg at du vurderer noe annet Anonymous poster hash: 51bcf...5b7

Jeg vet ikke noe om utdanningen fordi jeg ikke har studert faget ennå. Derfor jeg spør. Dessuten vet de fleste utenom helsevesenet lite om de eksakte arbeidsoppgavene og fordeling mellom lege og sykepleier.

Du kan ikke være utstyrt med særlig oppdragelse siden du torpederer et innlegg på en slik idiotisk måte!

Skrevet

HI her. Takk for mange svar! Jeg har ennå ikke bestemt meg, men skal bruke dette året til å vurdere hva som passer meg best. Jeg synes begge yrker har fine særtrekk, og siden jeg ikke har familie er det heller ikke uaktuelt å dra utenlands for å studere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...