Gå til innhold

Hva forventer du som gjest i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde vielse kl. 14.00. Fotografen kom i kirken og vi tok bildene der og utenfor. Dermed nesten ingen ventetid. Når vi ankom lokalet fikk alle servet champagne og litt småsnacks. Så hadde vi middag der vi på forhånd ba om taler bare fra foreldre og forlovere. Vi skilt ikke på middags og kaffegjester (A og B lag). Baren var fri og kakene mange. Vi hadde levende musikk. Nattmat i ett-tiden. Bestilte buss til kl. 03.00 som fraktet alle hjem eller til hotellet.

Fikk gode tilbakemeldinger fra alle gjester.

Og så inviterte vi ikke flere enn vi greide å snakke med i løpet av kvelden. Droppet tanter og onkler vi aldri ser ellers. Mest venner.

Både mannen min og jeg har ei "favoritt" tante med mann og barn som vi gjerne vil invitere, men så er vi så redde for at de øvrige tantene og onklene (som vi nesten aldri snakker med) vil bli fornærmet. Vi ble jo ikke invitert i bryllupet til deres barn, så jeg føler jo egentlig ikke at de kan klage..

Men lurt å ikke invitere flere enn man rekker å snakke med!

Anonymous poster hash: dfb82...e50

Skrevet

Har vært i flere bryllup hvor det ble veldig lang dødtid mellom vielse og middag pga fotografering. Verste var vel et bryllup der det gikk nesten 3 1/2 t fra vielsens slutt til middagen startet, og det var kun et glass musserende å få i ventetida. Vi valgte å ta fotografbildene før vielsen vi. Veldig fornøyde med det!

Anonymous poster hash: d6e7d...f20

Noen mener jo at brudgommen ikke skal se bruden i kjolen før selve vielsen, men man trenger kanskje ikke være så nøye på det? Hørtes jo egentlig lurt ut å begynne vielsen litt senere, og så ta bildene først. Da er jo sminken helt nylagt og kjolen har ikke rukket å få flekker på seg ennå :)

Men det kan jo fort gå 3,5 timer mellom vielsens slutt og middag pga. transport, fotografering, gaveåpning osv... Skjønner det kan bli kjedelig for folk. Lurer derfor på om det er noen form for underholdning man kan ha for gjestene mens man venter.

Skrevet

Er det en fest hvor jeg ikke forventer å snakke med vertskapet(brudeparet) er i bryllupet. Det er som oftest så tett opplegg, så mange taler, så lenge ved middagsbordet, brudevals, kaker ++ at det skal godt gjøres for dem å få pratet med alle sammen, mer enn bare et overflødig så fine dere er bla bla bla.

Andre fester forventer jeg at vertskapet tar seg tid, men i et bryllup nyter jeg bare å se at brudeparet har det kjekt og blir feiret av venner og familie

Anonymous poster hash: e55f9...06b
Skrevet

Etter å ha vært i bryllup en del ganger forventer jeg å føle meg som en statist i bridezillas prinsesseball.  ^_^

Hehe, men hvordan kan jeg få deg til å føle deg som en gjest og ikke en statist? :)

Skrevet

Jeg forventer å kose meg sammen med brudeparet. Forventninger til mat, drikke, kaker osv legger man i grunn opp til i invitasjonen, tenker jeg. Det er opp til brudeparet hvordan dere ønsker at deres dag skal være. Om det er vielse tidlig/seint, formiddags/ettermiddagsbryllup, sier også noe om hva man kan forvente seg.

Sett opp en kjøreplan som ikke blir for hektisk for dere som brudepar. Tenk forberedelse, vielse, fotografering, middag, kaffe, fest. Hvor lang tid mellom vielsen og middag/kaffe? Bør dere ha noe smått å bite i i mellomtiden? Drar folk hjem mellom vielse og fest? Er det mange som kommer langveisfra? Det kan være lurt å ikke ha for mange taler under middagen. Evt få viseverten til å sette begrensninger i tid for de som ønsker å tale. Kan godt holde taler under kaffen og,for å spre det litt utover.

Vi hadde vielse kl to, dro sammen med gjestene til festlokalet. De fikk noe varmt å drikke, mens vi ble fotografert. Sendte opp lanterner før vi gikk inn og fikk velkomstdring og satt oss raskt til bords. Middag kl 17.00. Avsluttet festen kl ett før vi reiste til hotellet, og gjestene dro på narchspiel min bror fikset. Der fikk de noe å tygge på og drikke. De siste ga seg vel i seks, syvtiden hørt jeg rykter om :)

Er det vanlig at folk drar hjem mellom vielse og fest?

Noen har kanskje reist langveis fra, og det er ikke bare for dem å reise hjem eller gå rundt i byen i timesvis..

Vet du hvor lang tid fotografering bruker å ta?

Ville dere ikke være med på festen etter kl1? :-)

Jeg har vært med på begge deler, vi giftet oss på Island på vinteren, så vi valgte å la det gå i ett fra vielsen til vi ga oss på natten. Hos oss hadde alle reist langveisfra :) Vi hadde i tillegg til noe varmt å drikke ei venninne som hadde litt Zumba med gjestene, og så viste de oss senere på kvelden, utrolig artig. Det tar vel fort en time halvannen med fotograf. Kommer jo an på hvordan dere vil gjøre det, og hvor dere vil ta bilder. Vi brukte vel 45min kanskje, min far var fotografen, og vi hadde planlagt godt på forhånd hvor og hvilke bilder vi ville ta.

Vi var rimelig slitne etter en lang uke på Island, pluss at mannen ble sjuk og full i feber på sevle bryllupsdagen. Vi feiret dagen vår ute på en øy, og fergen gikk tilbake kl ett. Derfor passet det bra at vi trakk oss tilbake da, mens resten fortsatte festen uten oss :)

Vi hadde opplegg tre dager, så gjestene våre var blitt forholdsvis godt kjent med hverandre før selve bryllupsdagen, og trengte ikke oss for underholdning og samlingspunkt. Har fått masse positive tilbakemeldinger på måten vi gjorde det på :)

oi, det hørtes spennende ut.

hadde dere noen tilknytning til island på forhånd? hvor mange gjester valgte å reise med dere dit?

hører om flere som gifter seg i toscana, england osv. Men lurer litt på hvor mange av dem man inviterer som tar seg råd til å bli med.. det koster jo en del i fly og overnatting.

Skrevet

Jeg forventer:

- tidsskjema. Dvs at dere har en plan for vielse, eventuelt hva folk skal gjøre i mellomtiden, tidspunkt for middag, tidspunkt for kaker og kaffe og eventuel fest start.

Hater å være i bryllup der middagen varer i timesvis pga taler og rett og slett tregt arbeid på kjøkkenet osv så kakene ikke kommer på bordet før 22-24 tiden og alle egentlig er så slitene at de ikke orker mer.

Jeg ønsker å gå i bryllup:

- hvor lek og humor er på programmet. Det er morsomt med taler men gi max tid på 10 min og pass på at de ikke blir alt for mange. Gøy å gjøre ting som rebus med spørsmål om brud og brudgom og stolleken.  

Anonymous poster hash: 8218a...e6b
Skrevet

Forventer og forventer... men jeg håper jo på litt ekstra stas når jeg når i bryllup! Bare fordi jeg elsker høytideligheten over talene, at noen har gjort seg litt ekstra flid med maten som serveres, at alle trekker på seg sine fineste kjoler og dresser og ser ut som sitt beste jeg! 

Er veldig glad i å gå i bryllup, synes stemningen er så fin. Hva jeg konkret forventer av servering m.m. avhenger helt av hva slags setting bryllupet har.

Et strandbryllup fortjener part-papptallerkner med grillmat, cocktails med paraplyer og chips i skåler. Et hotellbryllup passer til tre/firerettersmiddag, evt. flere avhengig av hotellets stil. Sprudlende som velkomstdrink og denslags.

Bryllup på det lokale grendehuset bør ikke ha ambisjoner om for mye overdådighet, det blir bare feil... Da er det bedre med en buffet hvor folk serverer seg selv, dans og hæla i taket til langt på natt. 

(Det stusseligste jeg vet ang. bryllup er når en forsøker å gjøre det lekkert på et veldig stramt budsjett - og man ender med leverandører som ikke sikrer kvalitet på mat osv. Da er det MYE bedre å forenkle litt, kanskje leie en grillkokk og en kjøpe en hel gris - og ha selvbetjening i grillskuret!)

Anonymous poster hash: cc84f...614

Mange gode poenger.

Jeg har hørt om folk som har vært gjester i små bryllup som har vært feiret på dyre resturanter/hoteller, og så har de fått beskjed om at de må betale for mat og drikke selv. Å den beskjeden var ikke gitt på forhånd!

Skrevet

Jeg forventer:

- tidsskjema. Dvs at dere har en plan for vielse, eventuelt hva folk skal gjøre i mellomtiden, tidspunkt for middag, tidspunkt for kaker og kaffe og eventuel fest start.

Hater å være i bryllup der middagen varer i timesvis pga taler og rett og slett tregt arbeid på kjøkkenet osv så kakene ikke kommer på bordet før 22-24 tiden og alle egentlig er så slitene at de ikke orker mer.

Jeg ønsker å gå i bryllup:

- hvor lek og humor er på programmet. Det er morsomt med taler men gi max tid på 10 min og pass på at de ikke blir alt for mange. Gøy å gjøre ting som rebus med spørsmål om brud og brudgom og stolleken.  

Anonymous poster hash: 8218a...e6b

Har du tips til hvordan man kan lage en slik rebus?

Kommer du på flere morsomme leker som egner seg i bryllup?

Skrevet

Jeg har vært med på begge deler, vi giftet oss på Island på vinteren, så vi valgte å la det gå i ett fra vielsen til vi ga oss på natten. Hos oss hadde alle reist langveisfra :) Vi hadde i tillegg til noe varmt å drikke ei venninne som hadde litt Zumba med gjestene, og så viste de oss senere på kvelden, utrolig artig. Det tar vel fort en time halvannen med fotograf. Kommer jo an på hvordan dere vil gjøre det, og hvor dere vil ta bilder. Vi brukte vel 45min kanskje, min far var fotografen, og vi hadde planlagt godt på forhånd hvor og hvilke bilder vi ville ta.

Vi var rimelig slitne etter en lang uke på Island, pluss at mannen ble sjuk og full i feber på sevle bryllupsdagen. Vi feiret dagen vår ute på en øy, og fergen gikk tilbake kl ett. Derfor passet det bra at vi trakk oss tilbake da, mens resten fortsatte festen uten oss :)

Vi hadde opplegg tre dager, så gjestene våre var blitt forholdsvis godt kjent med hverandre før selve bryllupsdagen, og trengte ikke oss for underholdning og samlingspunkt. Har fått masse positive tilbakemeldinger på måten vi gjorde det på :)

oi, det hørtes spennende ut.

hadde dere noen tilknytning til island på forhånd? hvor mange gjester valgte å reise med dere dit?

hører om flere som gifter seg i toscana, england osv. Men lurer litt på hvor mange av dem man inviterer som tar seg råd til å bli med.. det koster jo en del i fly og overnatting.

Vi hadde lyst til å gifte oss i utlandet, men skulle ha vinterbryllup, så da ble det enten et "vinterland" eller et varmt sted. Kokte ned til Mexico og Island, hvor Island var det nærmeste og billigst å reise til. Hadde vi valg å reise på sommeren, hadde sikkert flere av de inviterte blitt med. Vet mange blir overrasket over at så få melder avbud når man inviterer til bryllup i spania, italia ol på sommeren. Men da har man jo gjerne ferie og anledning til å bruke litt mer tid.

Vi giftet oss i tillegg en onsdag, så det at vi var 40 stykker var helt utrolig, da måtte noen melde avbud siste uken pga sykdom.

Tilknytningen vår til Island var i grunn bare det at det er et fascinerende land vi begge hadde hatt lyst til å reise til. Fantastisk land, kan anbefales på det sterkeste. Billig reise og opphold. Har kjempelyst til å reise tilbake på bryllupsdagen vår, men pga "omstendigheter :D) blir det vanskelig i år.

Vi var tydelige på at vi heller ønsket at folk var med, enn gaver feks. Og vi inviterte "bredt", familie, venner, tanter og onkler. En del vi visste ikke kom til å bli med, og en del vi var veeeldig positivt overrasket over at ble med. Vi hadde en herlig blanding av unge gamle, familie, venner og venner av foreldrene våre som har vært viktige "tanter og onkler" for oss i oppveksten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...