Gå til innhold

Hva forventer du som gjest i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye mat og drikke, hvor mange måltider, hvor lenge skal festen vare, hvor mange taler og underholdning bør det være i et bryllup?

Hvordan kan brudeparet få dere som gjester til å føle dere velkomne?

Anonymous poster hash: dfb82...e50
Skrevet

Forventer lite, jeg er der fra brudeparet, ikke omvende :-)

Skrevet

forventer ikke annet enn å slippe å måtte gå sulten pga laaaange ventetid pga det ene og det andre

Anonymous poster hash: b84f7...602
Skrevet

Noen forventninger må man vel ha?

og hvor mye er lang ventetid?

Jeg syns det er så vanskelig å lage et opplegg for bryllupet. Blir ikke det samme å bare se på blogger, for der viser de mest pynt og dill dall...

- hi

Skrevet

Mat og kaker, samt en hyggelig kveld med brudeparet og andre gjester.

Skrevet

Jeg forventer egentlig ingenting. Det er deres dag, men jeg hadde blitt glad for å slippe for mye dødtid (pga fotograf osv), lange taler, og dårlig band.

Videre hadde jeg satt pris på valgmuligheter innen mat og snacks (både frukt og snop) og drikke satt frem så man kunne forsyne seg innimellom.

Anonymous poster hash: 92dd3...eb9

Skrevet (endret)

Jeg forventer å kose meg sammen med brudeparet. Forventninger til mat, drikke, kaker osv legger man i grunn opp til i invitasjonen, tenker jeg. Det er opp til brudeparet hvordan dere ønsker at deres dag skal være. Om det er vielse tidlig/seint, formiddags/ettermiddagsbryllup, sier også noe om hva man kan forvente seg.

Sett opp en kjøreplan som ikke blir for hektisk for dere som brudepar. Tenk forberedelse, vielse, fotografering, middag, kaffe, fest. Hvor lang tid mellom vielsen og middag/kaffe? Bør dere ha noe smått å bite i i mellomtiden? Drar folk hjem mellom vielse og fest? Er det mange som kommer langveisfra? Det kan være lurt å ikke ha for mange taler under middagen. Evt få viseverten til å sette begrensninger i tid for de som ønsker å tale. Kan godt holde taler under kaffen og,for å spre det litt utover.

Vi hadde vielse kl to, dro sammen med gjestene til festlokalet. De fikk noe varmt å drikke, mens vi ble fotografert. Sendte opp lanterner før vi gikk inn og fikk velkomstdring og satt oss raskt til bords. Middag kl 17.00. Avsluttet festen kl ett før vi reiste til hotellet, og gjestene dro på narchspiel min bror fikset. Der fikk de noe å tygge på og drikke. De siste ga seg vel i seks, syvtiden hørt jeg rykter om :)

Endret av Stella Maris
Skrevet

Forventer at brudeparet snakker med alle gjestene sine.

Ellers kan de lage festen slik de vil.

Skrevet

Jeg hadde blitt glad om jeg slapp å gå sulten i timesvis mellom vielse og middag, og å måtte sitte sammen med en haug ukjente folk bare fordi alle gjestene skal bli kjent med hverandre. Min store skrekk er timelange middager med haltende samtaler og en rekke pinlige stillheter - da er det nesten en fordel med mange og lange taler...;-)

Anonymous poster hash: d903a...24a

Skrevet

Forventer at brudeparet snakker med alle gjestene sine.

Ellers kan de lage festen slik de vil.

Her tror jeg det er mange brudepar som går litt i fella.. Dagen går så fort og det er så mye som skjer, så det er ikke sikkert at brudeparet får pratet med alle.

Skrevet

Jeg hadde blitt glad om jeg slapp å gå sulten i timesvis mellom vielse og middag, og å måtte sitte sammen med en haug ukjente folk bare fordi alle gjestene skal bli kjent med hverandre. Min store skrekk er timelange middager med haltende samtaler og en rekke pinlige stillheter - da er det nesten en fordel med mange og lange taler...;-)

Anonymous poster hash: d903a...24a

Har du tips til hva man kan servere mellom vielse og middag?

Enig i at man bør få sitte sammen med kjentfolk. Skjønner hvorfor man vil blande folk som ikke kjenner hverandre, men det blir sjeldent en suksess...

Skrevet

Jeg forventer å kose meg sammen med brudeparet. Forventninger til mat, drikke, kaker osv legger man i grunn opp til i invitasjonen, tenker jeg. Det er opp til brudeparet hvordan dere ønsker at deres dag skal være. Om det er vielse tidlig/seint, formiddags/ettermiddagsbryllup, sier også noe om hva man kan forvente seg.

Sett opp en kjøreplan som ikke blir for hektisk for dere som brudepar. Tenk forberedelse, vielse, fotografering, middag, kaffe, fest. Hvor lang tid mellom vielsen og middag/kaffe? Bør dere ha noe smått å bite i i mellomtiden? Drar folk hjem mellom vielse og fest? Er det mange som kommer langveisfra? Det kan være lurt å ikke ha for mange taler under middagen. Evt få viseverten til å sette begrensninger i tid for de som ønsker å tale. Kan godt holde taler under kaffen og,for å spre det litt utover.

Vi hadde vielse kl to, dro sammen med gjestene til festlokalet. De fikk noe varmt å drikke, mens vi ble fotografert. Sendte opp lanterner før vi gikk inn og fikk velkomstdring og satt oss raskt til bords. Middag kl 17.00. Avsluttet festen kl ett før vi reiste til hotellet, og gjestene dro på narchspiel min bror fikset. Der fikk de noe å tygge på og drikke. De siste ga seg vel i seks, syvtiden hørt jeg rykter om :)

Er det vanlig at folk drar hjem mellom vielse og fest?

Noen har kanskje reist langveis fra, og det er ikke bare for dem å reise hjem eller gå rundt i byen i timesvis..

Vet du hvor lang tid fotografering bruker å ta?

Ville dere ikke være med på festen etter kl1? :-)

Skrevet

Jeg forventer egentlig ingenting. Det er deres dag, men jeg hadde blitt glad for å slippe for mye dødtid (pga fotograf osv), lange taler, og dårlig band.

Videre hadde jeg satt pris på valgmuligheter innen mat og snacks (både frukt og snop) og drikke satt frem så man kunne forsyne seg innimellom.

Anonymous poster hash: 92dd3...eb9

Tenker du på kaffe/te, mineralvann og alkohol?

Det er jo veldig populært med godteristand og fruktfat har jeg sett på div. blogger.. så man blir i alle fall høy på sukker :)

I stedet for at det blir "dødtid" - hva burde det være av aktiviteter slik at det ikke blir kjedelig?

En tale kan jo være gøy for de som kjenner han/hun som holder talen eller kjenner bruden godt, og gørrkjedelig for resten. Så det er jo litt vanskelig å vite hva som slår ann og ikke.

Skrevet

Nok mat og en hyggelig kveld. Og ikke så himla mange taler som folk alltid skal ha, det er det kjedeligste jeg vet.

Skrevet

Nok mat og en hyggelig kveld. Og ikke så himla mange taler som folk alltid skal ha, det er det kjedeligste jeg vet.

Har du tips til hva man kan ha i stedet for taler?

Ellers blir det jo mye "dødtid" som folk er redde for...

Skrevet

Vi hadde vielse kl. 14.00. Fotografen kom i kirken og vi tok bildene der og utenfor. Dermed nesten ingen ventetid. Når vi ankom lokalet fikk alle servet champagne og litt småsnacks. Så hadde vi middag der vi på forhånd ba om taler bare fra foreldre og forlovere. Vi skilt ikke på middags og kaffegjester (A og B lag). Baren var fri og kakene mange. Vi hadde levende musikk. Nattmat i ett-tiden. Bestilte buss til kl. 03.00 som fraktet alle hjem eller til hotellet.

Fikk gode tilbakemeldinger fra alle gjester.

Skrevet

Vi hadde vielse kl. 14.00. Fotografen kom i kirken og vi tok bildene der og utenfor. Dermed nesten ingen ventetid. Når vi ankom lokalet fikk alle servet champagne og litt småsnacks. Så hadde vi middag der vi på forhånd ba om taler bare fra foreldre og forlovere. Vi skilt ikke på middags og kaffegjester (A og B lag). Baren var fri og kakene mange. Vi hadde levende musikk. Nattmat i ett-tiden. Bestilte buss til kl. 03.00 som fraktet alle hjem eller til hotellet.

Fikk gode tilbakemeldinger fra alle gjester.

Og så inviterte vi ikke flere enn vi greide å snakke med i løpet av kvelden. Droppet tanter og onkler vi aldri ser ellers. Mest venner.

Skrevet (endret)

Spør du meg er det talene som er dødtida. :P

Hvis man greier å plassere folk riktig er det jo ikke noe problem, for da kan folk skravle sammen.

Men hvorfor skal man ha så mye dødtid da? Hva mener du med det?

Selv er jeg glad i litt uformelle bryllup, der det ikke er så "satt". Der folk kan mingle litt, forflytte seg litt osv. Ja, og så skjønner jeg meg ikke helt på dem som skal ha gud og hvermann som gjester- folk de nesten ikke tilbringer tid med eller kjenner så godt osv.

Om man er usikker på om man får det til er det greit med en god toastmaster.

Endret av LillaGorilla♥♥
Skrevet

Forventer og forventer... men jeg håper jo på litt ekstra stas når jeg når i bryllup! Bare fordi jeg elsker høytideligheten over talene, at noen har gjort seg litt ekstra flid med maten som serveres, at alle trekker på seg sine fineste kjoler og dresser og ser ut som sitt beste jeg! 

Er veldig glad i å gå i bryllup, synes stemningen er så fin. Hva jeg konkret forventer av servering m.m. avhenger helt av hva slags setting bryllupet har.

Et strandbryllup fortjener part-papptallerkner med grillmat, cocktails med paraplyer og chips i skåler. Et hotellbryllup passer til tre/firerettersmiddag, evt. flere avhengig av hotellets stil. Sprudlende som velkomstdrink og denslags.

Bryllup på det lokale grendehuset bør ikke ha ambisjoner om for mye overdådighet, det blir bare feil... Da er det bedre med en buffet hvor folk serverer seg selv, dans og hæla i taket til langt på natt. 

(Det stusseligste jeg vet ang. bryllup er når en forsøker å gjøre det lekkert på et veldig stramt budsjett - og man ender med leverandører som ikke sikrer kvalitet på mat osv. Da er det MYE bedre å forenkle litt, kanskje leie en grillkokk og en kjøpe en hel gris - og ha selvbetjening i grillskuret!)

Anonymous poster hash: cc84f...614
Skrevet

Er det vanlig at folk drar hjem mellom vielse og fest?

Noen har kanskje reist langveis fra, og det er ikke bare for dem å reise hjem eller gå rundt i byen i timesvis..

Vet du hvor lang tid fotografering bruker å ta?

Ville dere ikke være med på festen etter kl1? :-)

Jeg har vært med på begge deler, vi giftet oss på Island på vinteren, så vi valgte å la det gå i ett fra vielsen til vi ga oss på natten. Hos oss hadde alle reist langveisfra :) Vi hadde i tillegg til noe varmt å drikke ei venninne som hadde litt Zumba med gjestene, og så viste de oss senere på kvelden, utrolig artig. Det tar vel fort en time halvannen med fotograf. Kommer jo an på hvordan dere vil gjøre det, og hvor dere vil ta bilder. Vi brukte vel 45min kanskje, min far var fotografen, og vi hadde planlagt godt på forhånd hvor og hvilke bilder vi ville ta.

Vi var rimelig slitne etter en lang uke på Island, pluss at mannen ble sjuk og full i feber på sevle bryllupsdagen. Vi feiret dagen vår ute på en øy, og fergen gikk tilbake kl ett. Derfor passet det bra at vi trakk oss tilbake da, mens resten fortsatte festen uten oss :)

Vi hadde opplegg tre dager, så gjestene våre var blitt forholdsvis godt kjent med hverandre før selve bryllupsdagen, og trengte ikke oss for underholdning og samlingspunkt. Har fått masse positive tilbakemeldinger på måten vi gjorde det på :)

Skrevet

Etter å ha vært i bryllup en del ganger forventer jeg å føle meg som en statist i bridezillas prinsesseball.  ^_^

Skrevet

Eg forventar å vere mett etter middag, kvalm etter kaffi og kaker og noko salt nattmat når klokka er eit stykke over midnatt :)

Skrevet

Har vært i flere bryllup hvor det ble veldig lang dødtid mellom vielse og middag pga fotografering. Verste var vel et bryllup der det gikk nesten 3 1/2 t fra vielsens slutt til middagen startet, og det var kun et glass musserende å få i ventetida. Vi valgte å ta fotografbildene før vielsen vi. Veldig fornøyde med det!

Anonymous poster hash: d6e7d...f20
Skrevet

Spør du meg er det talene som er dødtida. :P

Hvis man greier å plassere folk riktig er det jo ikke noe problem, for da kan folk skravle sammen.

Men hvorfor skal man ha så mye dødtid da? Hva mener du med det?

Selv er jeg glad i litt uformelle bryllup, der det ikke er så "satt". Der folk kan mingle litt, forflytte seg litt osv. Ja, og så skjønner jeg meg ikke helt på dem som skal ha gud og hvermann som gjester- folk de nesten ikke tilbringer tid med eller kjenner så godt osv.

Om man er usikker på om man får det til er det greit med en god toastmaster.

Noen mener "dødtid" er taler, mens andre mener "dødtid" er når det ikke skjer noe som helst.

Noen er flinke til å holde i gang samtaler og småprate med folk, mens andre ikke klarer å henge med i samtalen. Så det er viktig å sette folk sammen med noen de kjenner og går godt overens med.. litt vanskeligere er det jo selvfølgelig dersom man inviterer folk som ikke kjenner så mange i selskapet fra før av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...