Gå til innhold

Tror du barnet ditt er rustet til å ta høyere utdannelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en del om dette på sklen for tiden.

Tror du barnet ditt endre opp med høyere utdannelse?

Anonymous poster hash: c2e89...861
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror begge barna mine kan det. Om de vil er noe helt annet. Deres far har ikke høyere utdanning. Og heller ingen andre i nærmeste familie. Jeg har høyere utdanning. Men kommer fra en familie hvor det ikke er vanlig.

Anonymous poster hash: 6babc...944

Skrevet

Usikker på eldste, han har spesifikke språkvansker, og vil nok ha det bedre i en praktisk orientert utdanning fra vgs av. Men det gjenstår jo å se. Han går bare i andre klasse :) minste er are 18 mnd.

Anonymous poster hash: 31f14...6e2

Skrevet

Ja, tror det. Begge er ganske teoretiske av seg. Så får vi se hva de ønsker selv. Men jeg håper de tar høyere utdannelse, men det er vel ikke bare opp til meg ;-)

Skrevet

Det vet jeg at barnet mitt ikke er.

Anonymous poster hash: 22058...f36
Skrevet

Usikker. Hun er drittlei lekser allerede i 3.klasse. Ikke har hun genene på sin side heller. Jeg er den eneste i slekta med høyere utdannelse. Far og hans slekt har ikke høyere utdanning.

Anonymous poster hash: 1fa3f...d51

Skrevet

Enhver tomsing kan ta en bachlor bare h*n går inn for det. Mange eksempler på det. :) 

Så jeg tror egentlig at det i våre dager går mer på hva ungdommen har lyst til, og er motivert for,  når h*n kommer så langt. 

Anonymous poster hash: b72ce...4cd
Skrevet

Ja om det er det de vil.

Eldste er skoletrett men det gjorde bare at han går som bygglærling nå men skal videre på ingeniøren når han er ferdig med lærlingetiden.

Nestyngste jobber beintøft for hun vet at hun må ha toppkarakterer i alle fag samt opptaktsprøve for å bli det hun vil (hun skal inn på utenlandsk gymnas pga hun mener at de norske er for slappe)

De andre vingler litt på hva de vil men siden de er fremdeles i bh/barneskole så er det nok håp for de og.

Verken jeg eller far til de to eldste har høyere utdanning, far til de yngste er ingeinør uten at jeg tror det har så stor betydning tror det er mer at en backer opp sine barn og gjør de gode.

Skrevet

Ja, det tror jeg. Vi har begge master. Jeg holder på med master nummer to og en ekstra bachelor på si. Har også videreutdanning. Mannen min har også master og holder på med videreutdanning. Vi kommer begge fra familier hvor begge foreldre har minimum master. Ellers har alle på min side minimum bachelor, litt usikker på hans. Barna er skoleflinke, men man vet jo aldri hva som skjer.

Anonymous poster hash: 6d9eb...32b

Skrevet

Har hatt en del om dette på sklen for tiden.

Tror du barnet ditt endre opp med høyere utdannelse?

Anonymous poster hash: c2e89...861

Barnet mitt er rustet med det som skal være for å følge sin drøm uansett om det innebærer høy utdannelse elelr ikke.

Jeg ville likt om lille hadde valgt en høyere utdannelse, men jeg liker bedre at lille jobber med det som er drømmen uansett hvor høy utdannelsen er.

Skrevet

Min er bare akkurat to år, så det er ikke til å si - men håper det! Jeg har selv flere bachelorgrader og mastergrad, pappaen har også flere bachelorgrader og master. 

Men skal man studere må man være motivert, det er det viktigste. 

Anonymous poster hash: a95e6...e94
Skrevet

Ja, det er de absolutt.

De er intelligente og selvstendige unger som er flinke på skolen (de tre som går på skolen, og yngste på 4 år tar etter). De har også god oppfølging her hjemmefra på alt fra lekser til alt annet som opptar dem.

Men om de kommer til å ønske ha en høyere utdanning vet jeg ikke, og ikke spiller det noen rolle heller. Økonomisk sett spiller det neppe noen rolle om de blir elektriker eller lærer, man tjener vel best som elektriker ;)

Har fire barn og de er veldig forskjellige, mens en er veldig filosofisk og nysgjerrig og har lest faktabøker siden før han begynte på skolen er en annen veldig praktisk anlagt og foretrekker å lære gjennom erfaring. Blir spennende å se hva slags valg de tar etterhvert...

Anonymous poster hash: d3369...e8c
Skrevet

Tja. Sånn rent intelligentsnessig så er vel skolejenta vår greit utrustet. Men hun er bittelitt lat og ikke så god på å takle motstand. Lillebror i barnehagen er det mer tak i, han virker oppvakt og er veldig sosial. Med to foreldre med høyere utdanning og mange i familien med det samme så tipper jeg de begge vil vurdere det sterkt.

Anonymous poster hash: 12aa4...28d
Skrevet (endret)

Rustet til det, ja det vil jeg tro. Men om de ender opp med det vet jeg ikke om jeg vil ha noen mening om. Jeg vil oppmuntre dem til å gjøre det de selv ønsker å gjøre enten det er universitetsutdannelse eller håndtverkerutdannelse for den saks skyld.

Endret av Brennheite Badeand
Skrevet

Jeg tror at i hvert fall tre av fire ender opp med det. Litt usikker på siste. Han er smart nok, men har dårlig konsentrasjon og utholdenhet og er veldig rastløs av seg.

Skrevet

Tror ikke eldste er det, men helt sikkert yngste.

Skrevet

Per dags dato nei overhode ikke, men så har hun kun gått noen uker i førsteklasse og hun er 6 år. med tiden er jo håpet at hun skal kunne ta den veien det er jo det vi jobber mot i alle de kommende åra men til syvende og sist vil det bli hennes valg. Jeg håper at jeg gir henne det hun trenger av støtte og lærdom til å fint klare høyere studier om dette er hennes ønske men det kommer jo an på hva hun ønsker å jobbe med når hun blir eldre.

Anonymous poster hash: 08532...0e6
Skrevet

Ja absolutt. Begge er smarte og oppvakte.

I tillegg har både jeg og pappaen master og min familie er en typisk akademisk familie. Og sånt smitter jo gjerne litt.

Anonymous poster hash: e38d4...baa

Skrevet

Rustet til det - ja absolutt.

Men om hun ønsker det selv er en annen sak. Hun er intelligent og ser raskt sammenhenger, men er foreløpig mer fokusert på venner og fritidsinteresser enn skole.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at begge er det ja.

Både far og jeg har lange utdannelser og det faller meg egentlig ikke inn at barna skal gjøre noe annet.

Men vi får se :P

Skrevet

Det tror jeg de er og kommer til å bli. Om de velger det er deres valg. Jeg håper de utdanner seg til noe de har lyst å jobbe som.

Jeg har selv høyere utdanning, men jobber i ett lavtlønnsyrke for jeg stortrives der. Vil ikke bytte pga at jeg trives så godt som jeg gjør, ikke passer jeg til å sitte på ett kontor som utdannelsen min er heller.

Anonymous poster hash: 63090...d2c

Skrevet

Som mor sier jeg ja. Hun er smart, interessert i bokstaver og tall, og kan plutselig finne på å spørre meg om f.eks. hvorfor taket er trekantet. Hun er 3 år gammel.

Men realiteten er at mange i familien (besteforeldregenerasjonen hennes) har lav utdannelse, hennes far har heller ikke særlig med utdannelse, jeg er en ung mor (18 år når jeg fikk henne) og hun er et prematurbarn. Det er forsket på hjernen til ekstrempremature, og bevist at hjernen arbeider på en annerledes måte og at premature barn kan oppfattes som litt trege.

Det er viktig for meg at hun skaffer seg utdannelse slik at hun har et ess i ermet, selv om drømmen hennes er å jobbe på rema 1000. Jeg legger meg ikke borti hvilket karrierevalg hun tar, men at hun får seg en form for utdannelse er viktig.

Skrevet

Hun er altså ikke ekstremprematur, men skulle likevel hatt noen uker ekstra i magen.

Skrevet

Ja.

Anonymous poster hash: 1a748...a52

Skrevet

På ingen måte. Nurket er snart tre måneder gammel.

Jeg har riktignok hatt hatt ham med på forelesninger, men jeg er svært usikker på hvilket faglig utbytte han hadde.

Men helt alvorlig: Jeg tviler ikke på at han kommer til å være i stand til å gjennomføre en høyere utdanning, men det viktigeste er at han kommer til å holde på med noe som han liker og at han er lykkelig :)

P.S: Bare send meg Ms.Universe-kronen i posten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...