Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #1 Skrevet 27. september 2013 Jeg vil si Leger Sykepleiere Brannmenn Politi Butikkansatte Hva sier du? Anonymous poster hash: e4020...5f0
Følelsesvims Skrevet 27. september 2013 #2 Skrevet 27. september 2013 Leger Sykepleiere Bioingeniører Radiografer Politi Brannvesen Ambulansepersonell Taxisjåfører Renholdere Ingeniører/teknisk personell ....basert på mitt ståsted fra helsevesenet... Tro meg, helsevesenet fungerer ikke uten renholdere, bioingeniører og radiografer....!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #3 Skrevet 27. september 2013 Jeg kan ikke komme på en eneste yrkesgruppe vi ikke kunne klart oss enkelt uten, med mindre det skjedde noe spessielt, for en helg. Det hadde selvfølgelig vært kjedelig med totalt trafikkaos, svarte TV-skjermer, ikk vann i springen eller strøm for eksempel, men klart oss ville vi gjort. Anonymous poster hash: 1cd87...2d2
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #4 Skrevet 27. september 2013 Jeg kan ikke komme på en eneste yrkesgruppe vi ikke kunne klart oss enkelt uten, med mindre det skjedde noe spessielt, for en helg. Det hadde selvfølgelig vært kjedelig med totalt trafikkaos, svarte TV-skjermer, ikk vann i springen eller strøm for eksempel, men klart oss ville vi gjort. Anonymous poster hash: 1cd87...2d2 Med vi mener jeg da min familie, ikke samfunnet som helhet. Anonymous poster hash: 1cd87...2d2
Følelsesvims Skrevet 27. september 2013 #5 Skrevet 27. september 2013 Jeg kan ikke komme på en eneste yrkesgruppe vi ikke kunne klart oss enkelt uten, med mindre det skjedde noe spessielt, for en helg. Det hadde selvfølgelig vært kjedelig med totalt trafikkaos, svarte TV-skjermer, ikk vann i springen eller strøm for eksempel, men klart oss ville vi gjort. Anonymous poster hash: 1cd87...2d2 Med vi mener jeg da min familie, ikke samfunnet som helhet. Anonymous poster hash: 1cd87...2d2 Hehe, jeg bodde i en liten leilighet uten mulighet for annen oppvarming enn ovn. Husker når strømmen gikk rett før jul ett år, og det var 20 minus ute. Det ble VELDIG kaldt bare på en halvtime! Klart meg - joda, men da måtte jeg ha bodd under dyna den helga
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 27. september 2013 #6 Skrevet 27. september 2013 bønder (som lager maten vi spiser hver helg) trailersjåfører (som frakter alle varer) helsefagarbeidere (som jobber på sykehjemmene våre) ingenører (som har laget så mye for å gjøre hverdagen vår lettere, vaskemaskiner, komfyr, panelovn osv) politi (som opprettholder lov og orden, og passer på at folk ikke tar loven i egne hender) Det er mine forslag.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #7 Skrevet 27. september 2013 Ambulansepersonell Leger Sykepleiere og annet personell som jobber på sykehus/ sykehjem Politi Brannvesen Anonymous poster hash: 83e2d...fc5
PintSizedDictator Skrevet 27. september 2013 #8 Skrevet 27. september 2013 På kun en helg? Renholdere Leger Kirurger Buss sjåfører Politi Alt annet kunne vi klart oss uten i 2 dager.
Mrs Smith Skrevet 27. september 2013 #9 Skrevet 27. september 2013 En helg for å overleve? Kommer bare på leger/kirurger, brannmannskap.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #10 Skrevet 27. september 2013 En helg for å overleve? Kommer bare på leger/kirurger, brannmannskap. Du må nok ta med renholdere. Butikker, restauranter og operasjonsaler kan ikke brukes hvis de ikke er rene. Jeg vil legge til brøyte mannskap og beredskapstropene i forsvaret, politi og overvåkningstjenestene... Anonymous poster hash: ed0df...005
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #11 Skrevet 27. september 2013 En helg for å overleve? Kommer bare på leger/kirurger, brannmannskap. Du må nok ta med renholdere. Butikker, restauranter og operasjonsaler kan ikke brukes hvis de ikke er rene. Jeg vil legge til brøyte mannskap og beredskapstropene i forsvaret, politi og overvåkningstjenestene... Anonymous poster hash: ed0df...005 Men de færreste av oss trenger jo noen av disse om det bare er for en helg. De færreste stryker med om de må holde seg hjemme en helg. Anonymous poster hash: 1cd87...2d2
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #12 Skrevet 27. september 2013 Siden jeg tar ukeshandel på lørdag så klarer jeg meg ikke uten butikkansatte og renholdere (slik at butikken kan holde åpent). Og for å være å den sikre siden så liker jeg at politi og brannvesen er på jobb. Naboen er lege så den er sikret Anonymous poster hash: 2688e...fa7
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #13 Skrevet 27. september 2013 Vinterstid funker lite uten brøytemannskapet Anonymous poster hash: f29da...294
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #14 Skrevet 27. september 2013 Søppeltømmere! man kan bare forestille seg hvordan det blir uten dem... Anonymous poster hash: c389a...a76
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #15 Skrevet 27. september 2013 Søppeltømmere! man kan bare forestille seg hvordan det blir uten dem... Anonymous poster hash: c389a...a76 Her tømmes det kun på hverdager så i helgene tømmer ingen uansett Anonymous poster hash: 2688e...fa7
<3 mine søte små<3 Skrevet 27. september 2013 #16 Skrevet 27. september 2013 Helsepersonell( allt innen sykehus ) Politi Brannmannskap Renhold Elektrikere
Mrs Smith Skrevet 27. september 2013 #17 Skrevet 27. september 2013 En helg for å overleve? Kommer bare på leger/kirurger, brannmannskap. Du må nok ta med renholdere. Butikker, restauranter og operasjonsaler kan ikke brukes hvis de ikke er rene. Jeg vil legge til brøyte mannskap og beredskapstropene i forsvaret, politi og overvåkningstjenestene... Anonymous poster hash: ed0df...005 Butikker, brøytemannskap, og restauranter? Trenger vel ikke det for å overleve en helg? Heller ikke Forsvaret el politi. Renholdere... Legene kunne vel vaske operasjonssalen ved kriseoperasjoner ?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #18 Skrevet 27. september 2013 Bartendere Anonymous poster hash: 7cc5f...b31
locapoca Skrevet 27. september 2013 #19 Skrevet 27. september 2013 Helse og omsorgspersonell. Ikke bare på sykehus. Det er mange mennesker som trenger hjelp for å komme deg gjennom dagen. Ellers politi brannmenn
Gjest Bjørketreet Skrevet 27. september 2013 #20 Skrevet 27. september 2013 Drar det litt ut her... Nå er jeg litt sånn inspirert av et slags ''Lost'' scenario her, og tenker at hvis en stor gruppe mennesker havnet på en øde øy uten noe som helst samfunn/system fra før, så ville det være VELDIG nyttig hvis noen av disse strandede personene var: - Lege, det sier seg selv. Har man sett Lost er det nyttig hvis denne legen er en kirurg, hehe. - Sykepleier - Noe innenfor bygg/ingeniør, altså hendig og kan sette ting sammen til noe funksjonelt, tak over hodet f.eks - Bonde/gartner, som kan dyrke mat som vil spire og gro, ha kunnskap om hva som er spiselig og ikke. Evt. en fisker. - En løsningsorientert person med god ledererfaring som f.eks politi, til å holde orden når folk går amokk Men akkurat nå til helga føler jeg at det viktigste er kirurger, sykepleiere, intensiv-sykepleiere, ambulansesjåfører, altså at sykehuset er oppe og går. Og brannmenn, da de er de ENESTE som har midler til å slukke en stor brann, ellers er man ganske sjanseløs... De fleste andre ting klarer man seg uten en helg. Har man dette så er ihvertfall det som har med liv/død å gjøre ganske dekket
Følelsesvims Skrevet 27. september 2013 #21 Skrevet 27. september 2013 En helg for å overleve? Kommer bare på leger/kirurger, brannmannskap. Du må nok ta med renholdere. Butikker, restauranter og operasjonsaler kan ikke brukes hvis de ikke er rene. Jeg vil legge til brøyte mannskap og beredskapstropene i forsvaret, politi og overvåkningstjenestene... Anonymous poster hash: ed0df...005 Butikker, brøytemannskap, og restauranter? Trenger vel ikke det for å overleve en helg? Heller ikke Forsvaret el politi. Renholdere... Legene kunne vel vaske operasjonssalen ved kriseoperasjoner ? Det er ikke bare-bare å vaske en operasjonssal! Det krever faktisk ganske mye som en lege ikke har peiling på. Leger/kirurger kan/vil ikke operere (selv akutt, da skal det haste noe helt ekstremt) uten (enkel) billeddiagnostikk og (enkle) blodprøver (krever ofte radiograf for å få tatt bildene, og bioingeniør for å analysere prøvene), og må ha iallefall operasjonssykepleier og gjerne en anestesisykepleier for å kunne operere. Postoperativt er man avhengig av sykepleiere. For å få de pasientene som haster inn til sykehuset trenger man ambulanser, og da trenger man åpne veier. For å få ambulansene dit de skal må 113-sentralen være bemannet. Så selv om det er helg trengs det faktisk ganske mye personell på plass! ..igjen bare fra sykehusperspektivet
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #22 Skrevet 27. september 2013 Og så ser en jo hva som skjedde på Utøya når det var både politi og ambulanser der, men ingen organisering og tiltaksplan for slike hendelser.... Anonymous poster hash: 68ba4...2eb
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #23 Skrevet 27. september 2013 Alle som trenges for å holde ett sykehus åpent, leger, kirurger, sykepleiere, hjelpepleiere, renholder. Er sikkert flere grupper som er viktige på sykehuset som vi trenger å ha tilgjengelig i helgene. Politi for å holde ro og orden, ellers tror jeg det fort kan bli kaos hvis folk vet at politiet er utilgjengelig fra fredag 16.00 til mandag 8.00 Brannvesen i tilfelle brann Bønder så ikke dyr og avlinger dør, noe som vil føre til mat mangel Alt annet kan vi klare oss uten i helger. Vi kan handle etter jobb i uka. Vi kan spise hjemme. Kraftverk drives av maskiner. Også har vi jo alle de yrkene som har fri i helger, de klarer vi oss og uten i helgene så da hadde vi fint klart oss uten mange av de andre også. Men liv og helse må ivaretas uansett ukedag eller helg. Anonymous poster hash: da74a...97a
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #24 Skrevet 27. september 2013 På kun en helg? Renholdere Leger Kirurger Buss sjåfører Politi Alt annet kunne vi klart oss uten i 2 dager. Så fremst IT-systemene ikke krasja, strømmen var oppe å gå, rent vann fremdeles tilgjengelig. Hadde ingen fått kjøpt bussbilletter eller validert dem en hel helg, tviler jeg på at Ruter hadde giddet å kjøre buss . En lege hadde dessverre ikke fått gjort så veldig mye uten nødvendig utstyr og tilgang til elektronisk pasientjournal. Hadde blitt kaos dersom politi, helsevesen, brannvesen, legevakta osv. ikke kunnet kommunisere med hverandre fordi data- og kommunikasjonssystemene hadde vært nede. Renholdere er kanskje de som hadde klart seg best, men de måtte selvfølgelig hatt vann tilgjengelig. Anonymous poster hash: e512d...f17
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #25 Skrevet 27. september 2013 Alle som trenges for å holde ett sykehus åpent, leger, kirurger, sykepleiere, hjelpepleiere, renholder. Er sikkert flere grupper som er viktige på sykehuset som vi trenger å ha tilgjengelig i helgene. Politi for å holde ro og orden, ellers tror jeg det fort kan bli kaos hvis folk vet at politiet er utilgjengelig fra fredag 16.00 til mandag 8.00 Brannvesen i tilfelle brann Bønder så ikke dyr og avlinger dør, noe som vil føre til mat mangel Alt annet kan vi klare oss uten i helger. Vi kan handle etter jobb i uka. Vi kan spise hjemme. Kraftverk drives av maskiner. Også har vi jo alle de yrkene som har fri i helger, de klarer vi oss og uten i helgene så da hadde vi fint klart oss uten mange av de andre også. Men liv og helse må ivaretas uansett ukedag eller helg. Anonymous poster hash: da74a...97a Det er ganske mange mennesker som er i "standby" og tilkallingsvakter av de yrkesgruppene du mener man hadde klart seg fint uten en helg. Jeg tror det er mange av oss med "usynlige" yrker som sørger for at ting går på skinner. Leger, brannvesen, politi, butikkansatte osv. er selvfølgelig i front og har direkte kontakt med brukerne, så derfor legger man mest merke til dem. De hadde derimot ikke klart seg så bra uten den "usynlige" hjelpen og støtten de får i form av IKT m.m. Anonymous poster hash: e512d...f17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå