Gå til innhold

Greit uten redningsvest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner noen som har begynt med en ny (?) type sport som består i å stå på et slags surfebrett, med en lang åre og så padle seg bortover vannet. Dette gjør de uten redningsvest, hverken på barn eller voksne. (Barnet er en god svømmer)

Jeg reagerte på dette da det jo faktisk KAN skje en ulykke eller noe som gjør at du faller i vannet (selv om du ikke nødvendigvis beveger deg laaaaangt fra strandkanten. 

Jeg nevnte dette for de det gjelder hvorpå de bare blåste det litt bort som om det ikke var nødvendig.

Hva synes dere? Man har jo ikke på seg redningsvest når man svømmer heller...kan jo også skje en ulykke da. Er det greit uten vest så lenge man som voksen passer på barnet/er i nærheten...ikke langt unna?

Anonymous poster hash: 824c3...330
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke greit, for det er 2 forskjellige ting og falle i vannet og det og kan svømme, når du faller i vannet så kan kroppen få sjokk og kanskje barnet/ voksen ikke klarer og begynne og svømme med en gang og dermed i verstefall drukner, og når du faller kan du slå luften ut av deg eller du kan slå hodet ditt og drukne!!!

Du må jo få de til og ha redningsvest på barnet!

Skrevet

Nå kjenner jeg ikke denne sporten, men min umiddelbare tanke er at dersom det er badetemperatur i vannet,og man ikke har på klær og/eller sko som vil tynge når man eventuelt må svømme så er det greit uten redningsvest. Ser for meg at dette minner om surfing? Uansett, dersom vannet er så kaldt at de ikke ville badet i det, eller de har på seg noe som vil tynge når det blir vått bør de absolutt ha vest på både voksne og barn.

Anonymous poster hash: b6f5e...c81
Skrevet

man må jo ha redningsvest

Anonymous poster hash: bc1f0...bdc
Skrevet

Dette var om sommeren men vannet er jo kaldt hvis man plutselig faller oppi det.

Og ja, jeg tenkte også på dette med å slå hodet mot kanten og miste litt peiling på hvor du er. Syntes det i hvert fall var skummelt at barn ikke hadde på redningsvest. 

Men nå bor jeg i et land hvor også sykkelhjelmen lar vente på seg så det ligger vel noe der...i mentaliteten til folk. 

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke er greit. Man kan jo f.eks. falle og slå hodet i brettet, da hjelper det ikke at man er flink til å svømme...

Skrevet

Eg tenker at om dette foregår der ein badar (og med same temperatur og påkledning) er det ikkje vesensforskjellig frå å bade utan redningsvest. Og det gjer ein jo.

Men med ulik temp, utstyr eller på stader ein ikkje ville bada blir redningsvest naturlig.

Skrevet

Eg tenker at om dette foregår der ein badar (og med same temperatur og påkledning) er det ikkje vesensforskjellig frå å bade utan redningsvest. Og det gjer ein jo.

Men med ulik temp, utstyr eller på stader ein ikkje ville bada blir redningsvest naturlig.

Ja, det ligger vel noe logikk i dette, men jeg tror noe av poenget var å komme seg fremover og da vil du bevege deg bort fra der du "vanligvis bader" automatisk. Vanskelig dette her, men jeg tror jeg ville holdt på vesten i hvert fall for barn.

Skrevet

Jeg ville brukt vest på barnet! Uten tvil..

Anonymous poster hash: d4e41...fae
Skrevet

Ja, det ligger vel noe logikk i dette, men jeg tror noe av poenget var å komme seg fremover og da vil du bevege deg bort fra der du "vanligvis bader" automatisk. Vanskelig dette her, men jeg tror jeg ville holdt på vesten i hvert fall for barn.

I så fall støttar eg vurderinga di. Om barnet er i eit område du ikkje ville tillatt bading blir redningsvest fornuftig.

Forøvrig er det også fornuftig å bruke redningsvest i situasjonar der dei som kjenner barnet best finn det nødvendig uavhengig av kva andre gjer..

Skrevet

I så fall støttar eg vurderinga di. Om barnet er i eit område du ikkje ville tillatt bading blir redningsvest fornuftig.

Forøvrig er det også fornuftig å bruke redningsvest i situasjonar der dei som kjenner barnet best finn det nødvendig uavhengig av kva andre gjer..

Ja nemlig!! Man får ta ansvaret for egne barn (kanskje andre dermed følger etter) og gjøre det man føler er rett og tryggest. 

Jeg ville brukt vest og ble litt sjokkert over mine venninner som så ut til å blåse en lang marsj i dette. (En av dem mistet også nylig et nært familiemedlem i en dykkerulykke så synes det var litt spesielt at hun ikke tok dette alvorlig. Men tror det faktisk hang sammen med at de var sammen med andre som ikke brukte og at hun da ikke er "sterk" nok til å si nei til aktiviteten om det ikke fantes vest på stedet.

Skrevet

Vi bor rett ved vannet på sørlandet og barna bader mye, de er selvfølgelig svømmedyktige.

De bruker alltid vest ved all type vannsport som foregår andre steder enn på stranden, altså vannski, sitte i tube etter båt, seilbrett osv

Men når de leker på stranden har de aldri vest, selv om de leker med surfebrett o.l. De er 9 og 12 år gamle.

Jeg vet ikke helt hva slags vannbrett du sikter til, men om det er noe de leker med i strandsonen er det helt i grenseland synes jeg. Mine gutter velger ofte selv å ha på seg våtdrakt og vest når de leker litt lenger fra land, så om dette brettet du snakker om er noe de ville brukt på dypet hadde de nok selv valgt vesten. Det er helt naturlig for dem å ha vest i kajakk, gummibåt o.l.

Anonymous poster hash: 19274...dc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...