Gå til innhold

Svangerskapskvalme...#%&!§

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er her dagens syt.. Jeg må bare få det ut et eller annet sted..

Jeg er nå 4 uker og en dag på vei med nr. 2, har vært kvalm i ei uke nå. Greit nok at jeg må være kvalm, jeg syns det er "greit" om jeg er dårlig, så lenge spiren i magen har det bra. Men så er det liksom ikke bare meg det går utover, jeg orker ikke finne på masse med datteren min, jeg er bare en slapp mor som ligger på sofaen og flyr på do.. Jeg orker ikke å jobbe, og jeg vet at de trenger folk på jobb.. Og samboeren klarer nok ikke helt å forstå at jeg ikke bare kan tvinge meg til å bli bedre, han blir småirritert fordi jeg bare ligger på sofaen.. Og nå skal også samboeren min dra på jobb snart, da blir han bare hjemme i helgene 2 mnd framover, og jeg har ingen kjente i nærheten som kan hjelpe meg her hjemme, så det kommer til å bli noen slitsomme uker framover.. Er det noen som er litt i samme båt, eller har vært det? Fint å høre om andre har greid seg fint allikevel ;) Jeg må vel bare bite tenna sammen og bli ferdig med de 2 mnd, når de er ferdige er kanskje kvalmen på vei bort, så jeg får vel bare prøve å se framover..

Anonymous poster hash: ee475...f3b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare spesifisere at jeg er veldig glad for at jeg er gravid, og har egentlig ikke rett til å klage, men jeg måtte bare "si det" til noen, siden jeg ikke har fortalt noen i familien eller jobben noe enda..

Anonymous poster hash: 53d31...6ae
Skrevet

Jeg hadde fortalt det til både jobben og familien og så hadde jeg gått til legen og spurt om så mye sykemelding du føler er nødvendig. Er du dårlig og spyr hele dagen, ja, da bør du bli 100% sykemeldt, bedrer det seg til lunsj, så holder det kanskje med 50%. (Det kan jo hende du allerede er sykemeldt og det er bare bra)

Så lenge du er alene med et barn, så er det det viktigste nå. Antar at barnet er i barnehagen på dagtid og det er helt greit selv om du evt blir/er 100% sykemeldt (om du ikke allerede er det). Du trenger ikke å la det ha veldig korte dager heller, det er bedre for barnet å være lenge i barnehagen enn å være hjemme med en kvalm mor som bare ligger på sofaen. Antagelig har barnehagen allerede gjettet at du er gravid hvis du har levert og hentet denne uka, så jeg hadde fortalt det til dem også og forklart at det er så tidlig at du ikke vil at noen av de andre foreldrene skal vite det enda, men at du syns det er greit at de vet om det så de vet hvorfor barnet ditt er litt lange dager i barnehagen.

Hvis du har familie i nærheten, så er det også helt greit å få dem til å hjelpe deg på de verste dagene.

Jobben er det forresten ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for, du er dårlig og da må de finne på en annen løsning.

For meg hjalp det å få i meg noe å spise, så spis det du har lyst på, når du har lyst på noe (hvis du har lyst på noe...) uten tanke på om det er sunt eller ikke, det kan du tenke på senere i svangerskapet når du ikke er så kvalm. Væske er det viktigste og jeg drakk mye eplejuice og farris blandet, da får du i deg både litt sukker og salter som er viktig når du spiser lite. God bedring!

Anonymous poster hash: 69ef3...3ad
Skrevet

Jeg har spydd i snart 26 uker.. Har ingen trøst å komme med :wacko: Men tenker at nå er det "bare" 14 uker igjen til den beste premien kommer. Og så trenger jeg ikke å være bekymret for å gå opp 30 kg ;)

Anonymous poster hash: a56df...dfe
Skrevet

Huff, jeg føler med deg. Man er overlykkelig over å være gravid, men samtidig er det fryktelig tøft å være så kvalm. Jeg var "normalt" kvalm med de to første barna. Noe oppkast, men ikke daglig. Med tredjemann fikk jeg hyperemesis de første 20 ukene. Jobber som tannlege, så ble 100 % sykmeldt tidlig. Var absolutt ikke mulig å være på jobb siden jeg kastet opp så mye. Med de første barna holdt jeg kvalmen litt i sjakk ved å småspise hele tiden, men sist gang hadde jeg helt aversjon mot mat. Ble til at jeg spiste ting som var lett å kaste opp igjen etterpå, som f. eks banan.

Jeg prøvde akupunktur og homeopati uten at det hjalp noe særlig. Det som til slutt hjalp var Pyridoxin (vit B6) i store doser. Dette må avklares med lege på forhånd. Min fastlege konfererte med føden på sykehuset og jeg fikk det bare i en uke. Var fortsatt kvalm, men sluttet å kaste opp så ofte etter dette. Husker at jeg mange ganger tenkte at jeg ikke kom til å holde ut, men tok en dag av gangen og plutselig en dag var jeg i bedre form :)

Min mann er stort sett veldig forståelsesfull, men vanskelig for andre å sette seg inn i hvor ille det egentlig er. Hvis man ikke er kvalm og forsøker å huske hvordan dette føles, klarer man det ikke. En gang fikk mannen min omgangssyke og jeg husker jeg sa til han at han skulle tenke seg å ha det slik døgnet rundt i flere uker. Etter det tok han enda mer hensyn :)

Sørg for å få så mye hvile du kan. Sliten mamma gir kvalm mamma. Spis det du orker tanken på, selv om det kanskje ikke er det sunneste. Drikk så masse du klarer, evt med skje så det ikke blir for mye i magen på en gang.

Gratulerer med graviditeten...ønsker deg masse lykke til :)

Anonymous poster hash: 8f7d7...5b3
Skrevet

Tusen takk for råd, dere er snille :) Er rart med det, men det letta veldig på humøret ;)

Huff, føler meg ganske slem av å klage på kvalme, når jeg leser om deg som har spydd i 26 uker!! Stakkar, håper det bedrer seg!

Jeg kommer nok til å ta ut sykemelding, vil heller bruke den energien jeg har på jenta mi. Så da må jeg vel snakke med sjefen over helga..:/ Gruer meg, kom tilbake fra forrige mammaperm for 3mnd siden, så her går det i et ;) Kvalem varer jo heldigvis ikke evig, og blir det som sit hadde jeg masse energi etter kvalmeperioden og nesten ikke fraværsdager fram til permisjonen, så får satse på at det blir like bra nå, så får jeg heller jobbe på da ;)

Anonymous poster hash: 53d31...6ae
Skrevet

Man har "rett til" å klage over kvalmen og plagene selv om man er glad for og har ønsket graviditeten :) Kvamle, trøtthet, bekkentrøbbel og annet er ikke alright selv om man ønsker seg babyen. Og det er tungt når man er i dårlig form. Tørsten er at det går over :) En eller annen gang.

Skrevet

Jeg har spydd i snart 26 uker.. Har ingen trøst å komme med :wacko: Men tenker at nå er det "bare" 14 uker igjen til den beste premien kommer. Og så trenger jeg ikke å være bekymret for å gå opp 30 kg ;)

Anonymous poster hash: a56df...dfe

Å Gud, nå mistet jeg motet kjenner jeg. Jeg har spydd i 'bare' 11 uker nå og er drittlei! Håper så at der gir seg nå når 3-månedersgrensen nærmer seg.

Stakkars deg. Håper du snart slipper unna du også. -klem-

Anonymous poster hash: 66b68...af9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...