Gå til innhold

Utslett uten feber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 5 år har plutselig fått masse utslett i ansiktet. Hun har også utslett på armene, rompa og lårene. Det er også litt på leggene. Magen og ryggen er fri. Det virker heller ikke til å klø. Det er litt ru, akkurat som nupper. Noen større enn andre.

Hun hadde feber mandag og tirsdag, men har vært feberfri siden tirsdag kveld. Noen som har ide om hva det kan være? Bør vel holde henne hjemme fra barnehage og fritidsaktivitet da. Hun hadde første dag i bhg i dag etter feberen. Men det er vel best. For det er vel lite sannsynlig at det er varmeutslett? Eller noe som ikke er smittsomt?

Anonymous poster hash: c4eb7...f92
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi på 5 år har plutselig fått masse utslett i ansiktet. Hun har også utslett på armene, rompa og lårene. Det er også litt på leggene. Magen og ryggen er fri. Det virker heller ikke til å klø. Det er litt ru, akkurat som nupper. Noen større enn andre.

Hun hadde feber mandag og tirsdag, men har vært feberfri siden tirsdag kveld. Noen som har ide om hva det kan være? Bør vel holde henne hjemme fra barnehage og fritidsaktivitet da. Hun hadde første dag i bhg i dag etter feberen. Men det er vel best. For det er vel lite sannsynlig at det er varmeutslett? Eller noe som ikke er smittsomt?

Synes liksom det forandrer seg og nesten dukker opp foran øynene mine. Bare på den lille stunden jeg brukte på å skrive innlegget, så synes jeg utslettet på rompa har blitt mye mer fremtredende.

Hun hadde ikke høy feber mandag og tirsdag. Det meste var 38,4.

HI

Skrevet (endret)

Har du tatt glasstesten? Holdt et glass over utslettet (som du presser mot huden, altså) og sett om huden blir hvit eller om utslettet fremdeles synes rødt?

Endret av Fero
Skrevet

Google utslett og bilder, pluss barnesykdommer så kansje du finner noe. Vær obs på skarlagensfeber, er det det så skal den behandles med antibiotika og kan føre til skumle ettersykdommer. Symptomene på den er feber, noen ganger svært høy feber med etterfølgende utslett og bringebærtunge.

Skrevet

Har du tatt glasstesten? Holdt et glass over utslettet (som du presser mot huden, altså) og sett om huden blir hvit eller om utslettet fremdeles synes rødt?

Det blir ganske hvitt når jeg trykker glasset på. Noen steder blir liksom prikken i midten hvit og det rundt litt lyserødt. Men stort sett forsvinner det.

HI

Skrevet

Det blir ganske hvitt når jeg trykker glasset på. Noen steder blir liksom prikken i midten hvit og det rundt litt lyserødt. Men stort sett forsvinner det. HI Anonymous poster hash: c4eb7...f92

Det var da enda godt. Jeg holdt på å besvime her jeg satt når du skrev hvordan det liksom bare poppet frem foran øynene dine, puh :) Hvis du tar glasstesten og selve den røde prikken blir hvit/blek så er testen "negativ".

Skrevet

Det blir ganske hvitt når jeg trykker glasset på. Noen steder blir liksom prikken i midten hvit og det rundt litt lyserødt. Men stort sett forsvinner det. HI Anonymous poster hash: c4eb7...f92

Hmmmm, ville tatt en legesjekk i morgen jeg og holdt barnet borte da barnehagen for å være på den sikre siden.

Skrevet

Lurer på om det kan være 5. barnesykdommen og i så fall er det ikke smittsomt når utslettet kommer. Står at utslettet ofte kommer på akkurat de stedene hun har. Eneste som gjør at jeg stusser er at det står at man gjerne er frisk 7-10 dager før utslettet kommer (etter sykdom i 2-3 dager). Siden hun var syk 2 dager på mandag så stemmer alt, med unntak av tidsrommet hun har vært frisk. Får undersøke litt nærmere. Sender ikke i bhg hvis det er tvil i hvert fall. Jeg er veldig nøye på sånt.

HI

Skrevet (endret)

Enig med Ugla. Glasstesten er jo kun for å sjekke mot utslett i forbindelse med blodforgiftning, som er akutt. Det vil jo ikke dermed si at det ikke feiler henne noe annet, mindre alvorlig.

God bedring ønskes :)

Endret av Fero
Skrevet

Enig med Ugla. Glasstesten er jo kun for å sjekke mot utslett i forbindelse med blodforgiftning, som er akutt. Det vil jo ikke dermed si at det ikke feiler henne noe annet, mindre alvorlig.

God bedring ønskes :)

Den tas for å sjekke om det kan være hjernehinnebetennelse, "utslettet" ved det er egentlig små blødninger i huden, derfor forsvinner ikke det når glass trykkes mot huden.

Skrevet

Hva med sår hals? Har barnet had det? Skarlagensfeber starter gjerne med sår hals, feber, et par dager senere nuppete utslett bla.... Å igjen, denne sykdommen skal behandles av lege. Derfor bør alle med febersyke barn som får utslett de er usikre på ta turen innom en lege for å være helt sikker. :-)

Skrevet

Hun har Ikke hatt sår hals. Mistenker ikke skarlagensfeber. Legekontoret er stengt i morgen. Og det er vel lite populært å ringe legevakta for sjekk av utslett når allmenntilstand er god. Men det er jo bra det da! :-)

HI

Skrevet

Kan det være 4.barnesykdom/tredagersfeber?

Anonymous poster hash: 7a65a...d43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...