Gå til innhold

kan gravide drikke grønn te?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymous poster hash: 4f5e1...9ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikk i vei! Det er det heller ikke koffein i. Så det er trygt.

Anonymous poster hash: 12a14...665

Skrevet

Kjem an på kven du spør, rett og slett. Nokre kjelder eier at jada, og at det er sunt. Andre seier det er fy-fy. Sanninga ligg vel ein stad i mellom..

Skrevet

Det er koffein i grønn te også, men mye mindre enn i svart te. Jeg har aldri hørt advarsler mot grønn te spesielt, så så lenge du drikker innenfor rimelighetens grenser er det neppe noe problem. Te har jo ett og annet i seg som kan være suboptimalt om man drikker for mye av det (garvesyre, tror jeg ihvertfall? som kan senke opptaket av visse næringsstoffer) men du skal drikke ganske mange tekopper om dagen før det blir et problem.

Skrevet

Drikker en kopp kaffe om dagen så lurte på om en kopp med grønn te i tillegg gjorde noe skade. Det er ingen spesielle stoffer utenom koffein som ikke er bra? Hører så mye forskjellig!

Skrevet

Grønn te inneheld eit stoff som kan omdannast til eit anna stoff i kroppen, som hemmar opptak av folat. Teoretisk kan ein dermed tappe kroppen for folat ved å drikke grønn te. Det er bakgrunnen for advarslar mot å drikke det i graviditeten.

Denne effekten er imidlertid ikkje vist i studier, det er reint teoretiske betraktningar som ligg til grunn. Grønn te inneheld også mange stoff som er positive for helsa, det er bakgrunnen for at mange meinar det er sunt å drikke grønn te, også for gravide.

Skrevet

Hmm. Nå ble jeg fryktelig usikker :P

Skrevet

Hmm. Nå ble jeg fryktelig usikker :P

Er ikkhe til å bli klok på, det var det eg meinte med det første svaret mitt, at det kjem an på kven ein spør.

Eg drakk ikkje grønn te i starten av graviditeten (dvs eg gjorde det til eg vart gjort oppmerksom på råd om å la vere), men nevralrøret til babyen blir lukka rundt veke 12, og det er faren for nevralrørsskader som ligg til grunn for fokuset på gravide og folat.

No er eg meir avslappa, og tenker at om det var samanheng mellom grønn te og lave folatnivå ville ein ha data på dette. No drikk eg ein kopp innimellom med godt samvit.

Skrevet

Jeg har lest man skal unngå det pga det hemmer opptaket av folat. Så er nok bedre men en kopp svart te eller fruktte:) Men sikker på at en kopp her og der er helt fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...