Gå til innhold

Har bachelor og videreutdanning men får ikke jobb. Tips til kort utdannelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter 4 år på høyere utdanning som jeg fullførte for 3 år siden har jeg fortsatt ikke fått relevant jobb.

Jobber derfor ulike vikariater og ekstravakter i butikk og på sykehjem. Med lønn som ufaglært. Dette tærer veldig på økonomien og ikke minst på meg som person. Jeg skammer meg veldig over jobbene og føler at jeg har feilet. Jeg er livredd for å treffe på gamle studieveninner som har fått relevant jobb, og føler meg som en taper.

Finnes det en ettårig utdannelse som kan gi meg innpass til lære i et yrke der jeg potensielt kan tjene noe penger i fremtiden? Med nesten en halv million i studiegjeld (tjente for mye ved siden av studiene så fikk ikke noe omgjordt til stipend) så har jeg ikke råd til å betjene den i yrker der man sitter igjen med 14000 utbetalt etter skatt.

Anonymous poster hash: d4139...046

Fortsetter under...

Skrevet

Hva med master?

Anonymous poster hash: ea6f6...6b5
Skrevet

Vurdert å flytte på deg for å få relevant jobb?

Anonymous poster hash: 66c90...7dd
Skrevet

Hva er du utdannet innen? Sjekk opp stillinger i feks nabokommuner, stat/ fylkeskommune. Ikke gi opp, søk g atter søk. Fyll gjerne på med videreutdanning innen ditt eget felt. Å hoppe på noe helt annet tror jeg du bare vil tape på, fåhjelp med å skrive søknader og cv. Utrolig hvor lite som skal til der. Kansje du bør gå til en coach for å få opp selvtilliten din?

Anonymous poster hash: c33ca...b23

Skrevet

Flygeleder er toårig utdannelse, andre året er betalt. Godt betalt når du er ferdig utdannet. Garantert arbeid, men du må være villig til å flytte på deg og å jobbe til ugunstige tider. Er vanskelig å gi tips når jeg ikke aaaner hva du er interessert i...

Anonymous poster hash: 9f064...ec6
Skrevet

Hva med master?

Master er nærmest uaktuelt om du ikke har erfaring.

Har søkt over hele landet. Uten å få napp. Problemet er at dersom jeg skulle få napp så sier samværsavtalen at om jeg flytter ut av kommunen så sier jeg også fra med omsorgen for barnet mitt automatisk.

Det hadde gått greit for et år. Men ikke lenger enn det. Har en 9 åring med eksen og en 4 åring med mannen min. Han studerer for øvrig så jeg hadde måttet forlate hele familien. Men kunne gjerne ukependlet en periode.

Min mann har en del år igjen på skole så jeg kunne tenke meg å ta noe raskt slik at jeg kan forsørge oss bedre de neste årene.

Annonse

Skrevet

Hva i all verdens navn er det slags bachelor du har da? Jeg ville nok ikke startet på noe helt nytt, men bygge på med en master kanskje? Enda mer videreutdanning? Trenger du hjelp til å skrive cv og søknad? Spurt rundt på bedrifter? Fisket etter jobb et annet sted enn nav.no??

Anonymous poster hash: 8ed4c...832
Skrevet

Flyvertinne. God lønn og kort tid med kursing... Men dette er jo skiftarbeid da...

Anonymous poster hash: f1304...303
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hva jeg tar av skole heretter. Alt som involverer lønn over 300000 er aktuelt.

Skrevet

Hva med master?

Master er nærmest uaktuelt om du ikke har erfaring.

Har søkt over hele landet. Uten å få napp. Problemet er at dersom jeg skulle få napp så sier samværsavtalen at om jeg flytter ut av kommunen så sier jeg også fra med omsorgen for barnet mitt automatisk.

Det hadde gått greit for et år. Men ikke lenger enn det. Har en 9 åring med eksen og en 4 åring med mannen min. Han studerer for øvrig så jeg hadde måttet forlate hele familien. Men kunne gjerne ukependlet en periode.

Min mann har en del år igjen på skole så jeg kunne tenke meg å ta noe raskt slik at jeg kan forsørge oss bedre de neste årene.

Ta master på deltid. Jeg var ferdig barnevernsped. i vår, fikk jobb og tar samtidig master på deltid ved Universitetet i Tromsø. Tar 3 år på deltid.

Anonymous poster hash: 66c90...7dd

Skrevet

Hva i all verdens navn er det slags bachelor du har da? Jeg ville nok ikke startet på noe helt nytt, men bygge på med en master kanskje? Enda mer videreutdanning? Trenger du hjelp til å skrive cv og søknad? Spurt rundt på bedrifter? Fisket etter jobb et annet sted enn nav.no??

Anonymous poster hash: 8ed4c...832

Er utdannet radiograf. Problemet med master er at man blir veldig dyr nyutdannet. Jeg har søkt på alt og legger igjen en ny søknad hver 3 mnd på lokalsykehusene og røntgeninstituttene i nærheten. Søker på alle sommerjobbene over hele landet i håp om å få noe erfaring. Men ingen vil ha noen uten erfaring. Og de fleste foretrekker de studentene de har hatt i praksis. Gratis opplæring.

Mitt siste praksissted ble nedlagt. Max uflax.

Jeg vet at 10 fra mitt kull har måttet flytte til utlandet for å få jobberfaring før de fikk ringevikariater i norge.

Hi

Skrevet

har du planer om å bruke bacheloren din også, eller skal du bare ha en heeelt ny utdanning???

det finnes jo raske utdanninger til feks. helsesekretær eller lignende.... de har ikke høy lønn, men vil tro det er bedre enn ufaglært på rimi kanskje... 

går det an å ta et år med pedagogikk og så undervise i det som du har bachelor i???

Skrevet

aj..

er selv radiograf ja, så vet hvor vanskelig det kan være...

hva med å melde deg som ringevikar? da vil du nok ikke jobbe fullt som radiograf, men du kan få erfaring og komme innenfor dørene på sykehusene. 

du kan f.eks. samtidig melde deg som ringevikar til å vaske på sykehuset eller i en barnehage eller noe, og så ta vakter der når du ikke har fått noen fra radiologisk..... ?

Annonse

Skrevet

Det kan jo ikke kommet som ett sjokk at det er vanskelig å få jobb, det er kjent at radiografer må til utlandet for å jobbe.

Jeg hadde begynt på ny utdannelse når jeg hadde gått 3 år uten å fått jobb som det man er utdannet. Hva med sykepleier, garantert jobb?

Anonymous poster hash: af96f...518

Skrevet

aj..

hva med å melde deg som ringevikar? da vil du nok ikke jobbe fullt som radiograf, men du kan få erfaring og komme innenfor dørene på sykehusene.

du kan f.eks. samtidig melde deg som ringevikar til å vaske på sykehuset eller i en barnehage eller noe, og så ta vakter der når du ikke har fått noen fra radiologisk..... ?

Søker til stadighet som ringevikar. Får aldri napp. Er frustrerende. Derfor jeg ser meg om etter noe nytt. Dette var drømmeyrket, men begynner å innse at jeg må se meg om etter noe nytt før familien går konkurs.

Hi

Skrevet

Det kan jo ikke kommet som ett sjokk at det er vanskelig å få jobb, det er kjent at radiografer må til utlandet for å jobbe.

Jeg hadde begynt på ny utdannelse når jeg hadde gått 3 år uten å fått jobb som det man er utdannet. Hva med sykepleier, garantert jobb?

Anonymous poster hash: af96f...518

Jeg visste ikke om at det var så vanskelig da jeg begynte. Var på studieveiledning og fikk da beskjed om at de gamle radiografene var på vei ut i permisjon etterhvert og at da ville det komme mange nye jobber til oss unge. Det var ikke måte på hva de lovet.

Viser seg jo i ettertid at utdanningen gikk med underskudd og trengte alle studentene de kunne få.

At de i det hele tatt har oppretter radiografutdanning flere steder i lander er for meg et mysterie.

Uansett dette er lidenskapen min. Enten radiograf eller radiolog. Men lege har jeg desverre ikke matte og fysikken til.

Hi

Skrevet

aj..

Søker til stadighet som ringevikar. Får aldri napp. Er frustrerende. Derfor jeg ser meg om etter noe nytt. Dette var drømmeyrket, men begynner å innse at jeg må se meg om etter noe nytt før familien går konkurs.

Hi

det skjønner jeg veldig godt

jeg vet ikke hvor du bor, men jeg vet at en del fylker/kommuner tilbyr "voksenopplæring" til yrkesskole-yrker der man tar hele utdanningen på ett år, gitt at man allerede har studiekompetanse osv (men det har jo du :P) Det er ofte gratis, men ikke betalt da...  

du må nesten bare google "voksenopplæring" og den plassen du bor og se hva som tilbys da kanskje.

Skrevet

Flygeleder er toårig utdannelse, andre året er betalt. Godt betalt når du er ferdig utdannet. Garantert arbeid, men du må være villig til å flytte på deg og å jobbe til ugunstige tider. Er vanskelig å gi tips når jeg ikke aaaner hva du er interessert i...

Anonymous poster hash: 9f064...ec6

Tøffe tester må passeres for å komme inn, studiet holder til i Sverige og det er 30 års på studiet...

Anonymous poster hash: 84356...6ed

Skrevet

Hva med stillinger som legesekretær?

Skrevet

Du kan ta helsesekretærstudie på 1/2 år mange steder.

Skrevet

Du kan ta helsesekretærstudie på 1/2 år mange steder.

Er det ikke ganske få stillinger som det også?

Skrevet

Hva slags videreutdanning har du i tillegg til bacheloren da?

Skrevet

ta ppu og jobb som lærer. Foten får du innenfor når du er i praksis

Anonymous poster hash: f3efb...e15
Skrevet

Hva slags videreutdanning har du i tillegg til bacheloren da?

Pediatrisk radiografi

Skrevet

Ser noen nevner at du kan utdanne deg som helsesekretær, men det er veldig vanskelig å få jobb bare så du vet det. Jeg fikk ikke jobb før over 1 år etter jeg var ferdig utdannet.

Anonymous poster hash: 8307f...421

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...