Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #1 Skrevet 26. september 2013 Håper det er noen her med erfaring som kan gi meg noen tips. Jeg har en 1 uke gammel baby som har gulsott og er ganske slapp pga dette. Noen som resulterer i at han sovner lett ved brystet og ikke suger så effektivt. Dette gjør at melkeproduksjonen min ikke er tilstrekkelig. Jeg gir han så mye bryst som han vil ha og gir mme etterpå ca 2 ganger om dagen. Men jeg håper virkelig at jeg slipper å fortsette med mme. Jeg vil så inderlig full amme han... Noen som har gått gjennom det samme? Hva fungerte for dere? klarte dere å øke melkproduksjonen etterhvert eller måtte dere "gi opp" (jeg vet, det er mye jobb og frustrerende)? Anonymous poster hash: f1734...27f
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #2 Skrevet 26. september 2013 De fleste babyer med gulsott, blir piggare og flinkere til å spise når de blir kvitt gulsotten. Men da trenger de mat og sollys. Jeg ammet og pumpet og gav med kopp. Ble bedre, men dessverre gikk ikke ammingen bra for oss. Hun slet med en fødselsskade vi ikke viste om og nektet til slutt å ta pupp da det gjorde vondt. Prøv å pumpe og gi istedenfor mme, om du klarer å dekke behovet til babyen. Jeg pumpet hver 2 timer døgnet rundt og klarte å øke melkemengden drastisk. Men var bare så lenge det gikk. Holdt på i 5 måneder. Fikk mme i tillegg den siste tiden. Anonymous poster hash: c2cea...6e1
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #3 Skrevet 26. september 2013 Regner med at du har fått tips om hvor man kan stimulere babyen for å fortsette å suge Gni inni hendene under føttene og stryke ved kjeven og opp mot öret Om det ikke virker er det kanskje en idé å prøve å vekke babyen. Skifte bleie osv. Men vet så alt for godt hvor vanskelig og håpløst det kan virke noen ganger. Anonymous poster hash: c2cea...6e1
Salvador Skrevet 26. september 2013 #4 Skrevet 26. september 2013 jeg fikk tips om å ikke gi mme, men amme ekstra ofte i stedenfor. For hvis man gir mme etter måltid blir barnet mett og krever ikke bryst så ofte, og da går det ut over produksjonen. Jeg ammet en gang i timen en periode. og så pumpet jeg flere ganger om dagen. Han sovnet hele tiden ved brystet og jeg måtte stimulere han til å suge. kilte han i nakken og på ryggen, klemte inni hånda og snakket til han. Tipset over om å skifte bleie ble også flittig brukt jo mer melk barnet får jo raskere blir gulsotten bekjempet. Det tok litt over 2 uker før han spiste et helt måltid uten å sovne etter bare 3 min. Det tok enda lenger tid før gulsotten forsvant, husker ikke hvor lenge, da..
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #5 Skrevet 26. september 2013 Enig med hun over. Legg ham heller til oftere. Min baby hadde ikke gulsott, men hun sovnet alltid ved brystet. Det som hjalp for meg var å bytte bryst hver gang hun sovnet, for hun våknet litt til da jeg måtte flytte på henne. Anonymous poster hash: 7f9de...feb
Busy_bee Skrevet 26. september 2013 #6 Skrevet 26. september 2013 Min første kom 4 uker før tiden, hadde kort tungebånd og gulsot. Han fikk det heller ikke til i begynnelsen, slet med taket, sovnet i matfatet konstant. Jeg var også veldig sår og satt stort sett i sofaen med babyen på en pute foran meg og puppene ute. Jeg pumpet når jeg var sår på det verste. Det var utrolig frustrerende, vondt, kjedelig og føltes håpløst. Det var vanskelig å se et lys i enden av tunnelen når det sto på som verst. JM var til og med i kontakt med ammerådgivning på Rikshospitalet eller noe slikt for råd. Hun holdt på å gi opp før meg. Plutselig ved 6 uker løsnet det og hverdagen ble mye bedre. Jeg ville nok forsøkt pumping i stedet for mme om du klarer og ønsker å fullamme. Kombinasjonen amming og pumping funket fint for meg, men jeg slet aldri med mengden, bare en liten som ikke helt skjønte greia før han våknet litt til ved 6 uker. :-)
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 26. september 2013 #7 Skrevet 26. september 2013 Minste min var ganske lik, foruten at hun ikke hadde gulsot, selv om de trodde det i flere uker hehe...de mente hun var gul, og målte og testet og styrte med tanke på gulsot, men hun hadde alltid normale verdier. Men hun var veldig slapp og trøtt da...det løsnet en god del når jeg pumpet meg et par ganger i løpet av to dager og ga henne ekstra, det var akkurat som hun da fikk nok energi til å suge mer selv. Ellers er det beste rådet for å få mer melk, å amme, amme, amme (og prøve å få i seg næring og få hvilt seg selv også).
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 26. september 2013 #8 Skrevet 26. september 2013 (og noen ganger hjelper det ikke hvor enn mye man ammer, jeg har i dag begynt å gi mme i tillegg til min lille, for hun legger ikke på seg nok og jeg har ammet døgnet rundt i 3,5 mnd, håper å få fortsette å delamme en god stund da, det er fint det også. Og mister jeg melka, ja da lever hun godt på mme også, og så tar jeg meg et glass vin )
Salvador Skrevet 26. september 2013 #9 Skrevet 26. september 2013 (og noen ganger hjelper det ikke hvor enn mye man ammer, jeg har i dag begynt å gi mme i tillegg til min lille, for hun legger ikke på seg nok og jeg har ammet døgnet rundt i 3,5 mnd, håper å få fortsette å delamme en god stund da, det er fint det også. Og mister jeg melka, ja da lever hun godt på mme også, og så tar jeg meg et glass vin ) ja, man skal ikke holde på i evigheter om det ikke fungerer! Da blir det bare negativt alt sammen... lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #10 Skrevet 26. september 2013 Vår lille mini hadde gulsott, lå i lyskasse i 3 dager på sykehuset, gikk ned en hel del og var generelt en slapp liten baby som gjerne bare ville sove. Riktig som de over her sier at mat setter fart i systemet for å bli frisk fra gulsotten, derfor er det jo ekstra viktig at disse barna spiser mye. Nettopp det er jo problemet..... Vi fikk beskjed om å "plage" han litt når han spiste for å holde han våken. Vi gjorde alle triks som før er nevnt, men det som var mest vellykket var å kle av ham inn til bleien og amme han i et kaldt rom. Jeg kledde på meg samtidig som han ble kledd av, høres ille ut men det funket..... Amme så ofte som du overhodet kan, og kutt ut mme om mulig. Vår mini ble aldri glad i brystet så her ble det flaske når han var 5,5 mnd. Lykke til Anonymous poster hash: 26f2a...aca
Anonym bruker Skrevet 27. september 2013 #11 Skrevet 27. september 2013 takk for alle svar! Vi har lært å stimulere han sånn at han skal være våken under måltidene, ja. Men det er ikke alltid det går for det. Det som fungerer best er å gi en pupp, bytte en bleie (da skriker han litt) og gi den andre puppen deretter. Jeg kan ikke tømme brystene mine, for han sovner da han har drukket halvparten. Så jeg ammer i 10 min på hvert bryst og gir mme. Jeg vet ikke hvorfor, men det kommer nesten ingen melk da jeg pumper. Men når han drikker drypper det melk. Og jeg samler opptil 20 ml på brystskjold hver gang han drikke fra det andre brystet. Jeg mater han med kopp, men har gitt i flaska et par ganger, da det ble så mye gris og jeg var sliten. Ellers fortsette jeg å amme så mye som mulig. Gir mme bare 2 ganger om dagen. En tidlig på dagen og en om kvelden (da han virker fornøyd ellers på dagen). Anonymous poster hash: f1734...27f
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 27. september 2013 #12 Skrevet 27. september 2013 Noen får ikke ut noe melk når de pumper, selv om de har mye melk. Jeg får nesten ikke ut noen ting, selv da jeg hadde mer enn nok melk. Barnet suger melka ut av brystet mye mer effektivt, og stimulerer utdrivningsrefleksen bedre. Hvis du merker at pumping ikke fungerer noe særlig for deg, ville jeg satset på å ammet mer i stedet. Bad babyen om så er! det blir sikkert bedre etterhvert, jo større og sterkere de blir, jo mer spiser de også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå