Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #1 Skrevet 26. september 2013 Alle sier det er så lett å lage fårikål, men nå er jeg redd jeg har tatt vann over hodet. Seks voksne og tre barn kommer til middag i dag, og jeg er kjempestressa. Har dere noen bankers tips for å gjøre fårikålen perfekt? Er det fare for at det kan koke tørt og svi seg? Hvor mye kjøtt skal jeg beregne per person? Angrer som en hund nå, men lovt er lovt :/ Anonymous poster hash: a3524...4d9
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #2 Skrevet 26. september 2013 Det er kjempeenkelt! Kjøp kjøtt, kål og pepper. Du må ha en stor kjele. Legg første laget med kjøtt. Velg det feteste kjøttet du har, og legg det med fettet ned mot bunnen av kjelen. Legg kål oppå. Salt og pepre. så gjentar du det til du ikke har mer kjøtt. Liker du ikke hele pepperkorn kan du kjøpe en sånn beholder å ha de i på matbutikken, men da liker jeg å pepre litt ekstra mellom lagene med kvernet pepper. Fyll på med en halvliter vann eller så og kok opp. Kok på svak varme til kjøttet slipper fra benet. Server med kokte poteter. Det tar jo litt tid da. 2-3 timer totalt. Hvor mye kjøtt aner jeg ikke, men det er en fin oppskrift på matprat.no. Det beste er å lage litt ekstra å ha til i morgen også. Den blir bare bedre og bedre når den står. Ps: Noen steder tipser de om jevning av kraften med mel. Bare dropp dette. Det blir like bra uten Anonymous poster hash: a36eb...64e
mamma_til_gutt Skrevet 26. september 2013 #3 Skrevet 26. september 2013 Hvorfor anonym? Jaja, lykke til i alle fall! Du lager dette ferdig på 10 minutter tenker jeg, resten av tiden er koketid!
☆☆☆ Skrevet 26. september 2013 #4 Skrevet 26. september 2013 Fårikål er perfekt om ein vil lage god mat med minimal innsats, og som blir vellukka kvar gong Følg oppskrifta, så blir resultatet som på bildet, ikkje msnge rettar ein kan seie det same om. Lukke til
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #5 Skrevet 26. september 2013 Dette går bra! Lag det gjerne tidlig, la det trekke og varm opp når gjestene kommer. Fårikål blir bare bedre av å stå. Og om du selv er glad i fårikål er det bedre å lage for mye enn akkurat passe - det smaker bedre imorgen! Anonymous poster hash: 74f9e...2bd
lillesmula Skrevet 26. september 2013 #6 Skrevet 26. september 2013 Det er veldig enkelt å lage fårikål, dette klarer du;) Et tips fra meg er å ha en tilsette en løk i små biter, den vil koke bort og gi en god smak:)
Gjest Sommerfuggel Skrevet 26. september 2013 #7 Skrevet 26. september 2013 Min fremgangsmåte er så og si som beskrevet over. Smelt bittelitt smør i en STOR kjele, legg kjøttet med mest fett med fettsiden ned (pga krafta). Så strør jeg på en liten ss med mel, salt og pepperkorn. Legg dette lagvis, avslutt med kjøtt, og hell over kokende vann til det dekker toppen. Noen småtips Skal småkoke til kjøttet løsner fra beinet (2-3 timer). Fjern skummet som kommer på toppen. Husk å ikke skjær kålen i for små biter. Smak til med salt og pepper helt på slutten. Beregn ca 300gr kjøtt pr person, men gjerne litt mer Når alt er i gryta så lager maten seg selv
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #8 Skrevet 26. september 2013 http://trinesmatblogg.no/2011/10/06/farikal/ Anonymous poster hash: 99daf...3af
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #9 Skrevet 26. september 2013 Tusen takk! Det høres så enkelt ut når dere beskriver det sånn. Men jeg har vært kjent for å kunne svi vann omtrent, så det virket plutselig uoverkommelig Skriver ned tipsene deres, og får bare krysse fingrene og håpe på det beste Er anonym fordi det er litt flaut å ikke kunne lage fårikål Så pingle er jeg HI Anonymous poster hash: a3524...4d9
mamma_til_gutt Skrevet 26. september 2013 #10 Skrevet 26. september 2013 dette greier du ikke å svi! Kok opp og la det putre på lav temperatur! Mye lettere enn å koke egg til og med, for du kan godt glemme det bort en stund god middag!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #11 Skrevet 26. september 2013 Hvorfor anonym? Jaja, lykke til i alle fall! Du lager dette ferdig på 10 minutter tenker jeg, resten av tiden er koketid! Sjekk navnet på forumet Anonymous poster hash: dc100...4e3
mamma_til_gutt Skrevet 26. september 2013 #12 Skrevet 26. september 2013 Hvorfor anonym? Jaja, lykke til i alle fall! Du lager dette ferdig på 10 minutter tenker jeg, resten av tiden er koketid! Sjekk navnet på forumet Anonymous poster hash: dc100...4e3 Navnet på forumet har jo ingenting med saken å gjøre.. Man velger jo selv om man vil poste anonymt eller ikke og jeg huket ikke av for anonym, men ble det allikevel.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #13 Skrevet 26. september 2013 Stålsett dere for enda mer mas fra idiotkokken! Så-- Når vi blir seks voksne og tre barn, holder det med 2,5 kg kjøtt? Guri malla, altså, at det skal bli så vanskelig å beregne. Men nå har jeg fylt den største gryta jeg har med kjøtt, kål, salt og pepper, og da gikk det med ca 2,5 kg lammekjøtt. Skal jeg sette på en gryte til for å være sikker? Aner ikke hvor mye folk spiser, men hvis jeg beregner 300 g per pers (og litt mindre til barna), så burde det kanskje holde med 2,5 kg? Eller? Væææææ! :S HI Anonymous poster hash: a3524...4d9
☆☆☆ Skrevet 26. september 2013 #14 Skrevet 26. september 2013 2,5 kg skulle vere meir enn nok, så lenge det ikkje er veldig mykje bein i det.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #15 Skrevet 26. september 2013 Dette klarer du god middag & lykke til Anonymous poster hash: 55044...10c
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #16 Skrevet 26. september 2013 Det er kjempeenkelt! Kjøp kjøtt, kål og pepper. Du må ha en stor kjele. Legg første laget med kjøtt. Velg det feteste kjøttet du har, og legg det med fettet ned mot bunnen av kjelen. Legg kål oppå. Salt og pepre. så gjentar du det til du ikke har mer kjøtt. Liker du ikke hele pepperkorn kan du kjøpe en sånn beholder å ha de i på matbutikken, men da liker jeg å pepre litt ekstra mellom lagene med kvernet pepper. Fyll på med en halvliter vann eller så og kok opp. Kok på svak varme til kjøttet slipper fra benet. Server med kokte poteter. Det tar jo litt tid da. 2-3 timer totalt. Hvor mye kjøtt aner jeg ikke, men det er en fin oppskrift på matprat.no. Det beste er å lage litt ekstra å ha til i morgen også. Den blir bare bedre og bedre når den står. Ps: Noen steder tipser de om jevning av kraften med mel. Bare dropp dette. Det blir like bra uten Anonymous poster hash: a36eb...64e Bra svar, helt til siste PS. Dette er jo selvsagt en smakssak, men det blir altså IKKE like bra å droppe mel mellom lagene. Kraften med og uten mel får helt forskjellig konsistens, og dette har folk sterke følelser om på lik linje med hvordan julematen skal være. Jeg er vokst opp med jevnet kraft (altså mel mellom lagene) og synes får-i-kål uten det blir bokstavelig talt tynne greier. Anonymous poster hash: 533d6...255
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #17 Skrevet 26. september 2013 Min fremgangsmåte er så og si som beskrevet over. Smelt bittelitt smør i en STOR kjele, legg kjøttet med mest fett med fettsiden ned (pga krafta). Så strør jeg på en liten ss med mel, salt og pepperkorn. Legg dette lagvis, avslutt med kjøtt, og hell over kokende vann til det dekker toppen. Noen småtips Skal småkoke til kjøttet løsner fra beinet (2-3 timer). Fjern skummet som kommer på toppen. Husk å ikke skjær kålen i for små biter. Smak til med salt og pepper helt på slutten. Beregn ca 300gr kjøtt pr person, men gjerne litt mer Når alt er i gryta så lager maten seg selv Det her er den dårligste oppskriften jeg har sett på fårikål,og jeg har laget det her i 30 år tenker jeg...vann til over kjøttet??erru gæren, skal ikke mere enn maks 1 ltr... smak til med salt og pepper til slutt ???? du tuller....det gjør du jo mellom lagene, og hver enkelt salter og peprer det de vil....du skal vel ikke bestemme hvor mye hver tåler eller liker ???? ellers likte jeg veldig godt den første oppskriften som kom opp her, den var bortimot perfekt..... Anonymous poster hash: 33daa...405
Gjest Sommerfuggel Skrevet 26. september 2013 #18 Skrevet 26. september 2013 Min fremgangsmåte er så og si som beskrevet over. Smelt bittelitt smør i en STOR kjele, legg kjøttet med mest fett med fettsiden ned (pga krafta). Så strør jeg på en liten ss med mel, salt og pepperkorn. Legg dette lagvis, avslutt med kjøtt, og hell over kokende vann til det dekker toppen. Noen småtips Skal småkoke til kjøttet løsner fra beinet (2-3 timer). Fjern skummet som kommer på toppen. Husk å ikke skjær kålen i for små biter. Smak til med salt og pepper helt på slutten. Beregn ca 300gr kjøtt pr person, men gjerne litt mer Når alt er i gryta så lager maten seg selv Det her er den dårligste oppskriften jeg har sett på fårikål,og jeg har laget det her i 30 år tenker jeg...vann til over kjøttet??erru gæren, skal ikke mere enn maks 1 ltr...smak til med salt og pepper til slutt ???? du tuller....det gjør du jo mellom lagene, og hver enkelt salter og peprer det de vil....du skal vel ikke bestemme hvor mye hver tåler eller liker ???? ellers likte jeg veldig godt den første oppskriften som kom opp her, den var bortimot perfekt..... Anonymous poster hash: 33daa...405 Ehhhh ok?? Jeg lager den slik min mor og mormor har lagd den og vi syns ihvertfall den er kjempegod Hvis du leste hva jeg skrev så krydrer jeg mellom lagene, men noen ganger må man ha litt mer salt eller pepper i, og det må man gjøre mot slutten isåfall, for krafta blir jo salt når kjøttet koker. Og maks 1 liter vann, vel, vi lager i 8 liters kjeler så 1 liter vann kunne blitt litt lite Og jo, vi har på kokende vann opp til der kjøttet slutter. Mulig du syns din fårikål er den beste, men vi lager den altså sånn, og den blir også kjempegod
MammantilNurket Skrevet 26. september 2013 #19 Skrevet 26. september 2013 Husk øl og akevitt Kooos dere!!
Eliane Skrevet 26. september 2013 #20 Skrevet 26. september 2013 Vi har poteter til. Elsker fårikål,hadde gjester i helga,og rester på mandag. Husk å lage mye!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #21 Skrevet 26. september 2013 Takk alle Det ble tålelig bra, takket være råd fra dere! Litt lite salt, og jeg hadde ikke i mel (noe jeg fikk kommetarer på), så da vet jeg hva jeg har å jobbe med neste gang Glemte potetene på platen så de kokte til mos, haha. Men alle ble gode og mette, og jeg fikk masse skryt, tross alt. Jammen godt det går an å sette saltbøssa på bordet Tøyset det bort med at det var greit at det var lite salt pga barna Det holdt dessuten akkurat - det er en liten dæsj igjen til i morgen, som jeg tenkte jeg skulle at med meg til lunsj. Nam nam Jeg hadde dessuten et lite innfall og drysset litt rosmarin i gryta, og det ble veldig godt! HI Anonymous poster hash: a3524...4d9
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #22 Skrevet 26. september 2013 Veldig enkelt og veldig godt! Kok den en 3- 4 timer, og bruk myye kål. Anonymous poster hash: eaeed...87c
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #23 Skrevet 26. september 2013 Takk alle Det ble tålelig bra, takket være råd fra dere! Litt lite salt, og jeg hadde ikke i mel (noe jeg fikk kommetarer på), så da vet jeg hva jeg har å jobbe med neste gang Glemte potetene på platen så de kokte til mos, haha. Men alle ble gode og mette, og jeg fikk masse skryt, tross alt. Jammen godt det går an å sette saltbøssa på bordet Tøyset det bort med at det var greit at det var lite salt pga barna Det holdt dessuten akkurat - det er en liten dæsj igjen til i morgen, som jeg tenkte jeg skulle at med meg til lunsj. Nam nam Jeg hadde dessuten et lite innfall og drysset litt rosmarin i gryta, og det ble veldig godt! HI Anonymous poster hash: a3524...4d9 Så bra! Godt jobba! Anonymous poster hash: 533d6...255
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå