Gå til innhold

Da var Øygard-saken helt avsluttet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Kan forstå at dette er en interessant sak å diskutere,å dette gjør dere bra.

Fortsett i denne tonen,så behøver vi ikke slette noe :)

Ha en fin dag alle sammen.

Jeg trekker meg fra diskusjonen, og fra forumet. Jeg kan ikke se hva som var upassende ved innlegget som ble slettet (var det sammenlikningen min med den blinde staheten til en treåring?), og dette blir for mye "storebror", rett og slett. Dette forumet gir en alt for sterk følelse av overvåkning nå. Det er flott at det ble tatt noen grep her inne, men dette har gått for langt. Takk for meg, dette ble faktisk dråpen for min del. 

Anonymous poster hash: 0597c...099

Hei

Du skrev pedofil,å det er ikke hva han er dømt for,så det må desverre bort.Alt annet var helt fint det.

Ser nå at det ikke var mitt innlegg som ble slettet. 

Jeg har aldri kalt ham pedofil (skjønt, hva er egentlig definisjonen på en pedofil? Er det aldersgrense ved 14 år?), og aldri sagt et pip om hva jeg håper skal skje med ham i fengsel. Tvert imot har jeg skrevet at jeg håper han har god oppfølging nå, slik at han ikke skader seg selv. 

Beklager, jeg tok feil av hvilket innlegg som ble slettet. 

Ja, det er faktisk en skille på 14 år.

Han fikk ikke strengere straff enn han fikk fordi det ikke kunne bevises at de hadde sex før hun fylte 14 år.

Strafferammen er visst ganske forskjellig når du har sex/overgrep mot barn over og under 14 år.

Anonymous poster hash: 9022d...98c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg trekker meg fra diskusjonen, og fra forumet. Jeg kan ikke se hva som var upassende ved innlegget som ble slettet (var det sammenlikningen min med den blinde staheten til en treåring?), og dette blir for mye "storebror", rett og slett. Dette forumet gir en alt for sterk følelse av overvåkning nå. Det er flott at det ble tatt noen grep her inne, men dette har gått for langt. Takk for meg, dette ble faktisk dråpen for min del.

Hei

Du skrev pedofil,å det er ikke hva han er dømt for,så det må desverre bort.Alt annet var helt fint det.

Jeg har aldri kalt ham pedofil (skjønt, hva er egentlig definisjonen på en pedofil? Er det aldersgrense ved 14 år?), og aldri sagt et pip om hva jeg håper skal skje med ham i fengsel. Tvert imot har jeg skrevet at jeg håper han har god oppfølging nå, slik at han ikke skader seg selv.

Pedofili handlar om prepubertale barn, derfor er det ikkje riktig omgrep i denne saka. Det går ikkje på alder, men på kroppsleg utvikling.

Eg vil tru (utan at eg på nokon måte veit) at alder og utvikling ikkje hadde betydning for overgriparen i dette tilfellet, utover at umodenhet og avhengighet gjorde henne til eit lett offer. Det er lettare å manipulere og kontrollere ei ungjente enn ei voksen kvinne.

Skrevet

Hei.

Hei

Defenisjonen av pedofil er når den sexuelle tiltrekning  er større til en som er yngre en pubertetsalder,det er regnes fra 12år og yngre.

Skrevet

Hei.

Hei

Ja, det er faktisk en skille på 14 år.

Han fikk ikke strengere straff enn han fikk fordi det ikke kunne bevises at de hadde sex før hun fylte 14 år.

Strafferammen er visst ganske forskjellig når du har sex/overgrep mot barn over og under 14 år.

Jeg er klar over at det går et juridisk skille ved fylte 14 år, men jeg lurer på om definisjonen av "pedofil" er en person som tenner seksuelt på barn under 14 år. Det tror jeg nemlig ikke det er, men jeg har uansett ikke brukt ordet.

Ordet "pedofil" misbrukes i dagligtalen, det brukes gjerne som betegnelse på en overgriper. Det er feil, en pedofil er kun en som har en seksuell legning (pedofili er en legning, ikke en diagnose, som det skrives over) som retter seg mot barn, men man kan fint være pedofil uten noen gang å røre et barn. Pedofili er ikke et valg, men overgrep er det. 

Skrevet

Oi... så han kan faktisk anke en gang til. Da gjør han det garantert også. Skal ikke diagnostisere ham, men han har visse trekk som tilsier at han ikke har evne til å stoppe.

Saken er ferdig anket. I norsk rettsvesen er den endelig behandlet.

Han kan prøve å *klage* i Strasbourg der domstolen for menneskerettigheter befinner seg, men det er en ny klage og ikke en anke. At det er dødfødt å prøve seg der burde han vite også. Det han burde gjøre er å innse at han er nå en dømt overgripsforbryter som må sone i fengsel. Jeg lurer på om han også burde få seg terapi, han har nok problemer med å innfinne seg i sin ny realitet.

Skrevet

Oi... så han kan faktisk anke en gang til. Da gjør han det garantert også. Skal ikke diagnostisere ham, men han har visse trekk som tilsier at han ikke har evne til å stoppe.

Saken er ferdig anket. I norsk rettsvesen er den endelig behandlet.

Han kan prøve å *klage* i Strasbourg der domstolen for menneskerettigheter befinner seg, men det er en ny klage og ikke en anke. At det er dødfødt å prøve seg der burde han vite også. Det han burde gjøre er å innse at han er nå en dømt overgripsforbryter som må sone i fengsel. Jeg lurer på om han også burde få seg terapi, han har nok problemer med å innfinne seg i sin ny realitet.

Ja, jeg hae kjennskap til at menneskerettighetsdomstolen ikke er norsk rettsvesen. Synes ikke det er så nevneverdig forskjell mellom ordet anke og ordet klage i denne sammenhengen. Dagbladet bruker også ordet anke her.

http://m.db.no/2013/09/26/nyheter/innenriks/rune_oygard/29464908/

Jeg vil anta at han har blitt rådet til å gå i terapi. Om han gjør det får vi neppe vite noe om.

Skrevet

Øygard fornekter sannheten, og det gjør psykopater også. Veldig bra at jenta ble trodd. Ønsker henne all lykke! Synd å si det men Øygard vil framstå som offer og vil prøve å få sympati, dessverre er det folk som trur på han

Skrevet

Tror dere det venter en skilsmisse her? Eller tror dere R blir ved hans side?

Anonymous poster hash: 579cc...4d6

Skrevet

Hvordan i all verden skulle vi ha noen forutsetninger for å tro noe om det?

Skrevet

Umulig å si, men kan ikke annet enn å undres over hva slags ekteskap de har..

Han må jo være utrolig selvsentrert og manipulerende? 

Skrevet

Enig, jeg har tenkt på R, lurt på om hun langt inni seg skjønner noe er galt eller om hun nekter å se sannheten evt hennes mann er flink med ord og sier det som trengs for at hun skal bli.

Skrevet

Jeg vil tro Øygards kone lider under de samme mekanismer som oppstår hos kvinner som blir utsatt for vold og mishandling fra sine menn- og likevel blir. Slike mennesker er ganske flinke til å bryte andre ned og få dem til å tro at det er de selv det er noe i veien med, og ikke overgriperen/mishandleren.

Det er synd på henne også, jeg nekter å tro at hun kan ha det bra med seg selv.

Skrevet

Jepp, da har mannen uttalt til dagbladet at han fremdeles ikke akter å gi seg, og nevner Menneskerettighetsdomstolen.. Og han sier han ønsker at jenta skal stå frem og si at hun bare har funnet på alt sammen...

http://www.dagbladet.no/2013/09/26/nyheter/innenriks/overgrep/rettssak/rune/29471145/

I`m lost for words....

Han "vurderer flere alternativer".... Hvilke andre alternativer en menneskerettighetsdomstolen har han da? Høyesterett er jo den høyeste rettsinnstans i Norge så det går vel ikke an å overprøve deres dom på noen måte?

Han virker til å ha et veldig forvrengt bilde av virkeligheten. Han trekker frem at besteforeldre deler rom med barnebarn, men fakta her er at han ikke er bestefar, han er en mann som ikke har noen biologiske bånd til jenta.

Han må gi seg nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...