ana baroma Skrevet 26. september 2013 #1 Skrevet 26. september 2013 Vi har blitt tenåringsforeldre og ungdomsskolen er krevende nytt for guttungen. Det skal sies at han er flink på skolen, alltid fått det til, alltid vært flink til å gjøre lekser, han er smart og blant de sterke elevene i klassen. Heldigvis. For om man sliter der, så har jeg inntrykk av at de ikke blir tatt stort hensyn til. Men hvor mye lekser er det normalt at man har i 8. klasse? Her sitter han minst 2,5 time om dagen. Enkelte dager i 4-6 timer etter skolen. Han er som sagt ikke den tregeste i klassen. Og når han selv mener det er for mye, da ringer varselklokkene hos meg. For han har aldri klagd på lekser før. Det er forsøkt å snakke med læreren om det, men hun bare avfeier det med at de er for trege til å jobbe... Jeg vet ikke hvor mye effektiv læring det blir av sånt, men jeg ser at gutten er sliten og gjengen er nesten ikke sammen på ettermiddagstid lenger. Alle sitter hjemme og jobber! Men er dette normalen av hva man skal forvente?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #2 Skrevet 26. september 2013 Mja, igrunnen må man nesten forvente et stort hopp fra barneskolen, men akkurat her ville jeg hørt med ALLE de andre foreldrene i klassen hvordan de opplever leksehverdagen til barna. Kanskje guttungen din faktisk er treig, og at det er noe i det læreren sier? Kanskje han trenger mer hjelp og oppfølging fra dere? Lesing f.eks tar tid, mattelekser tar tid. Anonymous poster hash: 0854e...f12
ana baroma Skrevet 26. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 26. september 2013 Det er mange som sier det samme, og det var tatt opp på foreldremøte. Guttungen min er ikke treg;) Han er ærekjær og nøye, vil gjerne ha gode karakterer. Han leser godt og kjapt, men det han bruker tid på her her mye innføring, mye skriving, prosjektfremføring osv. Såne ting som TAR tid... At det er forskjell på barneskole og ungdomsskole vet jeg jo, men dette blir litt drøyt....
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #4 Skrevet 26. september 2013 Jeg har inntrykk av at et par timer med lekser om dagen er vanlig hvis man er sånn som gutten din, gjør alle leksene nøyaktig osv. Selvfølgelig blir det gjerne litt ekstra de dagene man har prøver, prosjekter o.l. Men 4-6 timer hørtes absolutt drøyt ut hvis ikke det er veeeeldig unntaksvis. Anonymous poster hash: d3bf5...e72
ana baroma Skrevet 26. september 2013 Forfatter #5 Skrevet 26. september 2013 Jeg har inntrykk av at et par timer med lekser om dagen er vanlig hvis man er sånn som gutten din, gjør alle leksene nøyaktig osv. Selvfølgelig blir det gjerne litt ekstra de dagene man har prøver, prosjekter o.l. Men 4-6 timer hørtes absolutt drøyt ut hvis ikke det er veeeeldig unntaksvis. Anonymous poster hash: d3bf5...e72 Det er klart 6 timer er unntaksvis, men de har gått på skolen knapt et par mnd nå og allerede har det skjedd 3-4 ganger. 3 timer er normalt...
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #6 Skrevet 26. september 2013 Jeg har en sønn i 1. klasse....langt unna ungdomsskolen og suger til meg slike innlegg. Her jobber vi allerede med å lære gode lekserutiner. Ser på noen av vennene hans (spesielt en) hvor de allerede tar lett på lekser, gjør lekser samtidig med frokost eller sent på kvelden ETTER fotballtrening etc. Jeg har har tro på å lære barna skikkelig gode rutiner fra dag 1. Dette har ingen ting med tråden å gjøre, men måtte bare si det Anonymous poster hash: b5f8d...282
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #7 Skrevet 26. september 2013 Hvor lenge han sitter forteller oss ikke så mye. Hvor stor mengde lekser er det? Mange sider med lesing + oppgaver i hvert fag? Da jeg gikk på ungdomsskolen og på videregående satt jeg flere timer om dagen med lekser. Jeg jobbet mye for gode karakterer for selv om jeg var en av de flinkeste på barneskolen så måtte jeg jobbe hardt i ungdomskolen da presset ble større og fagene mer vanskelig. Spranget var stort fagmessig og jeg kunne ikke lengre surfe avgårde. Anonymous poster hash: e1cdb...976
Anonym bruker Skrevet 26. september 2013 #8 Skrevet 26. september 2013 Kansje gutten må lære å ta litt lettere på det og å prioritere det viktigste? De fleste må bruke lang tid på leksene om de skal gjøres perfekt, men mye kortere om de godtar at det er ok. Anonymous poster hash: 00386...22a
☆☆☆ Skrevet 26. september 2013 #9 Skrevet 26. september 2013 Vil tru det går seg til når han skjønnar at han ikkje skal halde det beste føredraget i verda på kvar framføring og at han skriv fint nok om teksten er godt lesbar. Ein viktig lærdom ein må gjere seg for å kunne henge med i vidaregåande og høgare utdanning er at det ikkje er om å gjere å "lage det beste produktet" når leksene blir gjort, men å ta med seg mest mogleg lærdom slik at ein får gode resultat på prøver og innleveringar, og endå viktigare; eit godt grunnlag for det neste som skal lærast og kunnskap ein skal ha med seg livet ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå