Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #1 Skrevet 25. september 2013 Jeg har forsøkt uendelige studieteknikker: Lese og ta notater samtidig. Lese og gjøre oppgaver samtidig. Bare lese uten å skrive. Sitte på biblioteket. Sitte i sola. Lage tankekart Ligge i sofaen Lese om fag på nett...ja, jeg har forsøkt mye men jeg husker ikke en dritt uansett hva jeg gjør. Jeg likegodt ha lest blablablabla blablæblæ, lubidubidu i fem timer. kollokviegruppe er uaktuelt da dette er et nettstudie og ikke mange elever som studerer dette samtidig (på nettet altså). Anonymous poster hash: 2e155...9a0
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #2 Skrevet 25. september 2013 Da må du bare lese mer. Sikker på at du ikke har huller fra tidligere som gjør fordtåelsen vansklig. Kansje det hjelper gå tilbake i pensum og tette hulller. Anonymous poster hash: 4a6bb...1b7
Superdolly Skrevet 25. september 2013 #3 Skrevet 25. september 2013 Hvordan oppfatter du ting best? Selv oppfatter jeg best det jeg leser, og jeg må derfor notere alt jeg vil huske. Hvis jeg bare hører det glemmer jeg det igjen ganske fort. Hvis du husker bedre det du hører, så prøv å få tak i pensum på lydbok. Eventuelt les det høyt for deg selv, ta det opp og spill det av flere ganger. Greia er å finne ut hva du trenger for å huske.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #4 Skrevet 25. september 2013 sånn har jeg det og! Jeg kan lese samme tekst 20 ganger,å når jeg prøver etterpå å huske hva jeg har lest så husker jeg det fortsatt ikke :S Dette ødelegger mye for meg på prøvene på skolen Anonymous poster hash: 750c1...440
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #5 Skrevet 25. september 2013 Jeg leser alt to ganger. Til å begynne med tok det litt tid, men når du kommer inn i det så går det raskere. Skumles en gang igjennom et kapittel. Gå så tilbake, les saktere og ta notater underveis. Når jeg allerde vet litt om hva det handler om er det lettere å fokusere, reflektere og holde tråden i det jeg leser. For meg har denne metoden fungert veldig bra. Anonymous poster hash: 2ff2b...cd6
me_87 Skrevet 25. september 2013 #6 Skrevet 25. september 2013 Læreren våres mener at du får bedre med deg hva du leser visst du leser det høyt istedenfor å lese det inni deg.
Gjest @---;- Skrevet 25. september 2013 #7 Skrevet 25. september 2013 Du får prøve å finne en teknikk som gjør at du lærer stoffet ikke bare husker det. Veit selv når jeg gikk på videregående ( snart en mannsalder siden) så hadde jeg kun for mål å huske til prøvene. Dette kan jeg si var lite effektivt. Nå jobber jeg som lærer og og skal lære fra meg stoffet. Det jeg da gjør med det som er nytt er mens jeg leser det, så diskuterer jeg med meg selv temaet og jeg skriver det ned med egne ord. Ikke i stikkord, men i lange tekster. Dette tar mye lenger tid en å pugge. Men, til gjengjeld så kan jeg det.
snart.trebarnsmor Skrevet 25. september 2013 #8 Skrevet 25. september 2013 Jeg er som deg, leser men ingenting sitter. Det eneste som hjelper for meg er rett og slett pugging. Det tar lan tid, men da sitter det en stund i hvert fall
mamma_bergen Skrevet 25. september 2013 #9 Skrevet 25. september 2013 Du får prøve å finne en teknikk som gjør at du lærer stoffet ikke bare husker det. Veit selv når jeg gikk på videregående ( snart en mannsalder siden) så hadde jeg kun for mål å huske til prøvene. Dette kan jeg si var lite effektivt. Nå jobber jeg som lærer og og skal lære fra meg stoffet. Det jeg da gjør med det som er nytt er mens jeg leser det, så diskuterer jeg med meg selv temaet og jeg skriver det ned med egne ord. Ikke i stikkord, men i lange tekster. Dette tar mye lenger tid en å pugge. Men, til gjengjeld så kan jeg det. Jeg må gjøre samme som over her! Jeg sliter med hukommelse,tålmodighet og hodet/tankene har en tedens til å fly avgårde på andre ting når jeg leser fag.(Jeg har adhd) Og det eneste som funker for meg er å lage tekster om til mine egne ord, og som hun over nevner så holder det ikke bare med stikkord..En annen ting som hjelper meg, er visst jeg skal undervise andre. Når jeg forklarer ting høyt til andre sitter det utrolig mye bedre i mitt eget hode Så min mor har snart vært igjennom hele sykepleien med meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå