Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #1 Skrevet 25. september 2013 For det første, er det noen som vet hvor mange (% f.eks) som tar epidural under fødselen, her i Norge? Jeg så på fødeavdelingen (i USA) og der sa de at 90% tok epidural! De fikk helt bakoversveis når noen ville prøve uten... Er nysgjerrig på hvordan det er her i Norge? Noen av disse på programmet ser jo ikke ut som de har vondt i det hele tatt. Altså, de er ikke selv klarer over når de får rier en gang. ''I'm having a contraction now?'' Da kan de vel ikke etterpå komme å si at det å føde var så utrolig smertefullt osv, når de ikke kjenner smertene en gang?? Kjenner man så lite av epidural? Jeg trodde bare at det tok vekk det ALLER verste, men at det fortsatt var slik at hver ri var veldig smertefull... Eller er disse amerikanske fødende bedøvet av noe annet i tillegg? De virker jo helt neddopet! Anonymous poster hash: 08cc1...fd7
<3 mine søte små<3 Skrevet 25. september 2013 #2 Skrevet 25. september 2013 Jeg hadde epi på begge mine. Nr1 fungerte den ikke, men jeg låg i 24 timer før jeg sa jeg ville ha, men den ble stukket feil. Så jeg hadde bare drypp. Det var grusomt. Nr2 funket epi og var nydelig etter å ligget mange timer med rier. Jeg kjente da de verste riene som litt vonde kynnere. JM kan regulere hvor mye epi en får. Begge ganger har endt opp i ks, pga ikke fikk mer åpning en 4 cm. Hadde spinal med første mann under ks forløsning og epi på andre ks. Og likte best epidural under ks. Selv om eg kjente berøring når de opererte. Men hadde ingen smerte så klart.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #3 Skrevet 25. september 2013 Jeg kan svare på noen spm. Jeg har fått epidural 2 av 3 og de oppleves forskjellig. Første gang ga fullstendig lindring, kjente ikke annet enn at magen strammet seg. Men kjente all smerte føltes det som når baby sto i åpningen. 2 gangen tok det toppene på hver ri. Men vondt likevel. Men begge gangene lå jeg lenge i fødsel før jeg fikk smertelindringen og det er vondt. Så kanskje de refererer til det når de sier det er vondt å føde. Om de er dopet ned på annet er jeg usikker på men jeg følte meg veldig salig og avslappet etter jeg fikk epidural. Mye fordi jeg var sliten etter hard start og langvarig fødsel og endelig klarer å slappe av. Sikkert derfor jeg var helt lost:) Anonymous poster hash: 25a0f...691
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #4 Skrevet 25. september 2013 Født to barn i USA. Du skal ikke tro på alt du ser på TV. En med og en uten epidural og nei, ikke "dopet ned" på npe annet. Jeg hadde to flotte fødsler på et fantastisk sykehus. Anonymous poster hash: fbf5f...647
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #5 Skrevet 25. september 2013 Tror de har helt andre retningslinjer i USA enn i Norge. Når du ser på den britiske versjonen av Fdøeavdelingen er den mer realistisk. Jeg ble overrasket da jeg så det programmet og at de pushet epidural såpass. I Norge er det gjerne motsatt. Epidural kan gjøre at det tar lengre tid og mange må få drypp for å få riene på plass igjen til pressingen. I Norge skrues epi som regel alltid av ved pressingen fordi at man skal kjenne riene sine og bruke dem aktivt. For min del så fikk jeg epi og fikk da hvile ca to timer. Etter ca.12 timer med vonde rier. Så gikk vannet og det var tid for å presse snart. Da skrudde de av epi og riene kom etterhvert for fullt. Anonymous poster hash: cbe3a...cf1
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #6 Skrevet 25. september 2013 En liten avsporing. Jeg har sett på Fødeavdelingen-programmet at de gravide ikke får spise under fødselen, er det fordi de har epidural? Eller er det av andre grunner? (jeg har ingen peiling på/erfaring med epidural selv). Anonymous poster hash: 4e422...82c
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #7 Skrevet 25. september 2013 Jeg jobber ved fødeavdeling (middels stor) og hos oss får ca 30 % epidural. Veldig god hjelp i fødsler som drar ut i tid, men ser ofte hos flergangsfødende er det ofte bare tull å begynne med det, man bruker gjerne en time fra prosessen begynner (legge inn når, henge opp drypp, ringe anestesi osv) til man har effekt, og på den tiden hvor man har sittet i en forkrøplet stilling og blitt stukket har man gjerne åpnet seg masse og er snart ferdig. Vært bedre å brukt den timen på f.eks badekar, stillingsendring osv. Men for all del, epidural er supert i riktige situasjoner. Anonymous poster hash: bbd65...b87
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #8 Skrevet 25. september 2013 Jeg jobber ved fødeavdeling (middels stor) og hos oss får ca 30 % epidural. Veldig god hjelp i fødsler som drar ut i tid, men ser ofte hos flergangsfødende er det ofte bare tull å begynne med det, man bruker gjerne en time fra prosessen begynner (legge inn når, henge opp drypp, ringe anestesi osv) til man har effekt, og på den tiden hvor man har sittet i en forkrøplet stilling og blitt stukket har man gjerne åpnet seg masse og er snart ferdig. Vært bedre å brukt den timen på f.eks badekar, stillingsendring osv. Men for all del, epidural er supert i riktige situasjoner. Anonymous poster hash: bbd65...b87 Takk for utfyllende svar! Av det jeg har sett på TV virker det som de blir lagt inn, og får epidural med en gang. De prøver ikke noe annen smertelindring... I går var det ei som plutselig fikk helt panikk, for hun kunne plutselig kjenne smertene. Alt var ''it's not working! Auu, I need more epidural, it's not working anymore!!''. Og jordmødrene mente at hun var klar til å begynne å presse. Men alt fokuset hennes lå på at smerten måtte bort, ikke at nå kommer babyen. De spurte om hun ville begynne å presse eller få epidural først, og hun ville ha epidural først... De sprøytet det inn da, også så hun ikke ut som hun presset en gang, babyen bare ramlet ut liksom... Skjønner veldig godt at man trenger smertelindringen etter å ha ligget lenge i smerter, og kreftene begynner å gå tom. Jeg har liksom alltid hatt forståelse for at noen vil/trenger det... Men etter å ha sett dette fikk jeg litt bakoversveis! Og, så lenge man legger opp til at man skal føle minst mulig smerte, så blir man jo mer redd for smertene. Sånn som hun dama her... Jeg er sikker på at hun hadde klart det, hun virket ellers sterk og flink... Leste et sted at fødselssmerter har altfor negativt fokus, som gjør at man jobber MOT dem istedenfor MED dem. (slik som hun dama) Anonymous poster hash: 08cc1...fd7
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #9 Skrevet 25. september 2013 Født to barn i USA. Du skal ikke tro på alt du ser på TV. En med og en uten epidural og nei, ikke "dopet ned" på npe annet. Jeg hadde to flotte fødsler på et fantastisk sykehus. Anonymous poster hash: fbf5f...647 I og med at 90% får epidural der, ble de helt sjokkert over at du ville ha uten? Anbefalte de deg å få epidural? Bare lurer Nei ser jo at det hele er veldig typisk amerikansk TV. Men de får jo litt frem hva som er normalen. Ellers regner jeg jo med at de tar godt vare på de fødende i USA også, mente ikke noe slikt med innlegget mitt... Anonymous poster hash: 08cc1...fd7
Madolyn Skrevet 25. september 2013 #10 Skrevet 25. september 2013 (endret) I USA virker det som om fødsel er en sykdom man skal medisineres mot. Men bare slapp av HI, slik er det ikke i Norge. Her må du som regel både mase, trygle og be før du får medikamentell smertelindring Med fødsel nr 1 fikk jeg ingen smertelindring, det var en styrtåpning nesten uten pauser og jeg hadde full panikk. Jeg klarte ikke å slappe av da hver eneste rie traff meg som hundre kjøttøkser oppi skrittet og jeg strittet i mot fødekreftene ved hver eneste rie. Grusom opplevelse og jeg hadde store problemer med å drive ungen ut (brukte 90 minutter på utdrivingstida, etter å ha brukt 1,5-2 t fra 0 til 10 cm). Med nr 2 fikk jeg fødespinal ved 8-9 cm; akkurat i det jeg var i ferd med å miste kontrollen igjen. Og det var som å komme til himmelen! Fikk tilbake kontrollen, 80 % av smertene forsvant og jeg klarte igjen å samarbeide med jordmor Utdrivingstida tok 11 minutter! Fødsel nr 2 var en drømmefødsel, mye takket være den fødespinalen som jeg fikk helt på slutten. Endret 25. september 2013 av Madolyn
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #11 Skrevet 25. september 2013 Født to barn i USA. Du skal ikke tro på alt du ser på TV. En med og en uten epidural og nei, ikke "dopet ned" på npe annet. Jeg hadde to flotte fødsler på et fantastisk sykehus. Anonymous poster hash: fbf5f...647 I og med at 90% får epidural der, ble de helt sjokkert over at du ville ha uten? Anbefalte de deg å få epidural? Bare lurer Nei ser jo at det hele er veldig typisk amerikansk TV. Men de får jo litt frem hva som er normalen. Ellers regner jeg jo med at de tar godt vare på de fødende i USA også, mente ikke noe slikt med innlegget mitt... Anonymous poster hash: 08cc1...fd7 Altså, det var ikke sånn at jeg ikke ville ha epidural. Jeg spurte, men fikk ikke fordi jeg var kommet for langt inn i fødselen... Anestesilegen sa nei. Glad for det i etterkant, barnet var jo ute rett etter. Ellers kjenner jeg flere som har sagt de ikke vil ha epidural og det blir respektert 100% Er nok i og for seg sant at fødselen blir mer "medikamentell" i USA som en under her skriver. Mens man er gravid, går man til oppfølging hos lege (Obstetriker) og ikke jordmor og det er denne som forløser barnet også. På grunn av sykeforsikringer og hva de er villige til å betale for (og ikke), så er liggetiden på sykehuset veldig kort etter fødsel og er nok en av grunnene til at det brukes mer epidural og drypp enn i Norge. De vil at ting skal gå fort. Pengene rår med andre ord ;-) Mødre (og fedre) i USA har også mange andre utfordringer som foreldre i Norge stort sett ikke har. De aller fleste må tilbake til jobb etter 8-12 uker med (ubetalt) permisjon og er derfor avhengige av å komme seg fort etterpå. Litt misforstått kan man da si at de tenker at det er en fordel at fødselen går fort. Anonymous poster hash: fbf5f...647
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå