Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #1 Skrevet 25. september 2013 Jeg er veldig positiv til vaksiner og følger selvsagt vaksinasjonsprogrammet for mine barn. Ofte kommer vaksinemotstandere med veldig merkelige konklusjoner. Men en ting må jeg gi de rett i. Og det er at alle vi som er positive til vaksiner burde ta vaksine også mot influensa. Takket være et godt vaksinasjonsprogramm i i Norge er det kun Influensa igjen som er en reel farlig smittsom sykdom, denne tar mange liv hvert år. Hvorfor tar ikke flere influensavaksine? Tenk så mange liv vi kunne spart om alle hadde latt seg vaksiner. Hvor er da solidariteten som alle snakker så varmt om i vaksinedebattene? Når folk som i utgangspunktet er positive til vaksiner blir tilbudt vaksine, kommer de plutselig med de samme dårlige argumentene som vaksinemotstanderene. "Vi tåler en influensa", "kroppen har godt av å gjennomgå sykdommen" osv. Andre er skremt av pandemivaksinen og klarer ikke å se at denne er de sluttet å bruke for mange år siden. Sannheten er at slik situasjonen er i Norge så er det statistisk sett mye farligere å gå uten influensavaksine en uten noen av de andre vaksinene. Min oppfordring er at flere bør ta influensavaksine, om ikke for seg selv så ta den for de rundt deg som kanskje ikke tåle å gjennomgå en influensa. Anonymous poster hash: 9e772...073
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #2 Skrevet 25. september 2013 Min årsak for å ta influensavaksinen er at den ikke funker skikkelig på meg.. Jeg blir sjelden smittet av influensa, men de to gangene jeg har tatt vaksinen har jeg fått utbrudd av vaksinen. Greit nok at JEG fikk en mild variant, men jeg smittet jo hele familien min, som fikk det kraftigere... Bahh! SÅ, da sluttet jeg med det! Men ja.. ser poenget ditt. Har i grunn aldri tenkt over det på den måten! Anonymous poster hash: 00f94...bc7
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #3 Skrevet 25. september 2013 Jeg tar det pga hjertesykdom og synes det er en kjempe bra tilbud ALDRI fått bivrikninger av det Anonymous poster hash: cdaa3...74b
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #4 Skrevet 25. september 2013 Hvorfor skal jeg ta en vaksine i solidaritet med utsatte grupper? Følger vaksinasjonsprogrammet for barna da dette dreier seg om farlige sykdommer, men influensa er ikke farlig for folk flest. Risikogruppe ja, men de tåler dårlig noe sykdom så skulle man vaksinert seg for alt mulig rart da? Sykdom er naturens gang og jeg mener det er feil å skulle sprøyte all slags dritt inn i kroppen for å unngå ufarlige sykdommer. Sørger heller for å holde meg unna folk når jeg er dårlig, god hygiene osv. Personlig synes jeg dette blir litt mye å forvente! Anonymous poster hash: 93a6d...365
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #5 Skrevet 25. september 2013 Hvorfor skal jeg ta en vaksine i solidaritet med utsatte grupper? Følger vaksinasjonsprogrammet for barna da dette dreier seg om farlige sykdommer, men influensa er ikke farlig for folk flest. Risikogruppe ja, men de tåler dårlig noe sykdom så skulle man vaksinert seg for alt mulig rart da? Sykdom er naturens gang og jeg mener det er feil å skulle sprøyte all slags dritt inn i kroppen for å unngå ufarlige sykdommer. Sørger heller for å holde meg unna folk når jeg er dårlig, god hygiene osv. Personlig synes jeg dette blir litt mye å forvente! Anonymous poster hash: 93a6d...365 Du bare understreker poenget i hovedinnlegget. Plutselig så er en ikke så solidarisk lenger. En vaksine er ikke "all slags dritt", det er svært sjelden en ser bivirkninger. Hadde det ikke vært for kostnaden, så hadde influensavaksinen vært en del av barnevaksinasjonsprogrammet, for som nevnt i hovedinnlegget så er influensa den sykdommen som tar flest liv i norge i dag. Jeg kjenner faktisk selv en mor som mistet sin friske gutt, så jo influensa kan være farlig for friske også. I USA er det vanlig at familier tar sin årlige influensavaksine. Typisk oss her i nord, så kommer vi vel 10 år etter. Anonymous poster hash: 9e772...073
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #6 Skrevet 25. september 2013 Her tar hele familien det fordi tre av oss er i risikogruppene. Jeg vil ikke risikere noe, verken for barna mine eller meg selv, så her tenker vi at legene og de som jobber mef vaksinene vet hva de driver med, og vi tar dermed i mot rådene fra dem om å vaksinere oss og resten av familien. Anonymous poster hash: 0e932...781
hønemor0408 Skrevet 25. september 2013 #7 Skrevet 25. september 2013 jeg har aldri tatt en vaksine for influensa og jeg kommer ikke til å ta det heller. ser ikke behovet for det da jeg kun har hatt influensa en gang, hvis det i det hele tatt var det og ikke en kraftig forkjølelse. hva jeg kommer til å gi barnet mitt det veit jeg ikke, men jeg kommer ALDRI til å gi hun vaksine for svineinfluensa, det er i hvertfall helt sikkert.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #8 Skrevet 25. september 2013 jeg har aldri tatt en vaksine for influensa og jeg kommer ikke til å ta det heller. ser ikke behovet for det da jeg kun har hatt influensa en gang, hvis det i det hele tatt var det og ikke en kraftig forkjølelse. hva jeg kommer til å gi barnet mitt det veit jeg ikke, men jeg kommer ALDRI til å gi hun vaksine for svineinfluensa, det er i hvertfall helt sikkert. Merkelig å se hvordan folk komenterer og understreker poenget i hovedinnlegget. Anonymous poster hash: 9e772...073
Frøken Ubesluttsom Skrevet 25. september 2013 #9 Skrevet 25. september 2013 (endret) Skal man vaksinere seg mot absoludt alt mulig blir man jo tilslutt ikke motstandsdyktig mot noen ting... Nei takk. Endret 25. september 2013 av Scaniabusslastebilmjau
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 25. september 2013 #10 Skrevet 25. september 2013 Har slitt med influensa i nesten 3 uker nå, for hver gang jeg får det nå, tar det lengre tid å komme seg ovenpå, og ja, de siste dagene har jeg angret bittert på at jeg ikke har tatt den vaksinen, for det har gått utover ungene :-/ De har vært syke selv (øyekatarr og vanlig forkjølelse) men siste 2 ukene er det pga meg de er hjemme, jeg klarer nesten ikke bevege meg, og må gå til/fra bhg for å få de dit.. Dette er siste mnd med bhg for en stund, og eneste ungene må gjøre er å sitte hjemme :-/ Jeg klarer ikke være stort med de ut ol, eneste trøsta nå er at svigermor bor rett ved oss denne mnd, så hun tar med ungene ut litt hver dag, går tur med de når det er fint nok vær ol.. Ringte legen for time i går, for å snakke om vaksinering, både måt det og mot pollen allergien min
Tieran Skrevet 25. september 2013 #11 Skrevet 25. september 2013 Hvorfor er det da kun risikogrupper som blir anbefalt å ta vaksinen? Så vidt jeg vet er det ikke anbefalt for alle.. Eller har jeg misset noe?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #12 Skrevet 25. september 2013 Hvorfor er det da kun risikogrupper som blir anbefalt å ta vaksinen? Så vidt jeg vet er det ikke anbefalt for alle.. Eller har jeg misset noe? Du har rett. Det blir kun anbefalt risikogruppe og andre som måtte ønske vaksine. I grunn merkelig med tanke på alle som dør av sykdommen hvert år. Som nevnt tidliger er det i noen land en selvfølge å ta sin årlige influensavaksine. Vi kommer vell etter. Det er fasinerende å se hvordan folk frykter alt av syksommer som vaksinasjonsprogrammet dekker, men glemmer helt de sykdommene som det ikke dekker. Merkelig at ikke folk klarer å tenke litt selv. Jeg skal i alle fall beskytte meg og familien min. Anonymous poster hash: 9e772...073
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #13 Skrevet 25. september 2013 I vår familie har vi på grunn av ulike sykdommer (kroniske) blitt anbefalt å IKKE ta influensavaksine, eller MMR vaksinen på barna. Begrunnelsen er at disse vaksinene kan trigge visse sykdommer som ligger latent i kroppen. Anonymous poster hash: fe1de...f1e
hønemor0408 Skrevet 25. september 2013 #14 Skrevet 25. september 2013 jeg har aldri tatt en vaksine for influensa og jeg kommer ikke til å ta det heller. ser ikke behovet for det da jeg kun har hatt influensa en gang, hvis det i det hele tatt var det og ikke en kraftig forkjølelse. hva jeg kommer til å gi barnet mitt det veit jeg ikke, men jeg kommer ALDRI til å gi hun vaksine for svineinfluensa, det er i hvertfall helt sikkert. Merkelig å se hvordan folk komenterer og understreker poenget i hovedinnlegget. Anonymous poster hash: 9e772...073 Spurte ikke du om hvor ikke flere tar vaksine da? så vidt jeg veit så svarte jeg vel tydelig på det.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #15 Skrevet 25. september 2013 Hvorfor skal jeg ta en vaksine i solidaritet med utsatte grupper? Følger vaksinasjonsprogrammet for barna da dette dreier seg om farlige sykdommer, men influensa er ikke farlig for folk flest. Risikogruppe ja, men de tåler dårlig noe sykdom så skulle man vaksinert seg for alt mulig rart da? Sykdom er naturens gang og jeg mener det er feil å skulle sprøyte all slags dritt inn i kroppen for å unngå ufarlige sykdommer. Sørger heller for å holde meg unna folk når jeg er dårlig, god hygiene osv. Personlig synes jeg dette blir litt mye å forvente! Anonymous poster hash: 93a6d...365 Du bare understreker poenget i hovedinnlegget. Plutselig så er en ikke så solidarisk lenger. En vaksine er ikke "all slags dritt", det er svært sjelden en ser bivirkninger. Hadde det ikke vært for kostnaden, så hadde influensavaksinen vært en del av barnevaksinasjonsprogrammet, for som nevnt i hovedinnlegget så er influensa den sykdommen som tar flest liv i norge i dag. Jeg kjenner faktisk selv en mor som mistet sin friske gutt, så jo influensa kan være farlig for friske også. I USA er det vanlig at familier tar sin årlige influensavaksine. Typisk oss her i nord, så kommer vi vel 10 år etter. Anonymous poster hash: 9e772...073 Du nevner USA som jo er et land vi liker å sammenligne oss med og "å komme 10 år etter". Bare et lite tankekors.... vi følger etter USA når det gjelder både fedme og div andre livsstilssykdommer og dårlig helse generelt. Omtrent ingen land vaksinerer så mye som de gjør i USA, i hvert fall laaangt mer enn vi vaksineres her i landet. Hvis det var så effektivt med disse influensavaksinene og f.eks. kikhostevaksinene, hvorfor er det da så mange som likevel er syke av akkurat de sykdommene der borte? Uansett hvor gjerne vi vil alle vel, så kan vi aldri beskytte alle svake grupper. Høres det kynisk ut? Det er faktisk ikke ment slik! Det er dessverre en realitet. Etter min mening er det en ting som er LANGT viktigere enn influensavaksinen. Og det er at hver enkelt av oss tar ansvar for egen helse og gjør det som skal til med kost og ernæring og trening for å styrke eget immunforsvar slik at vi ikke blir syke i utgangspunktet. Jeg velger å beskytte meg via riktig kost og ernæring, jeg styrker immunforsvaret mitt, er i aktivitet og unngår raske karbohydrater utenom selskap og spesielle anledninger. Likevel koser jeg meg med mye god mat, jeg måtte bare tenke litt mer da jeg la om kostholdet. Og jeg blir så å si aldri forkjølet, får ikke influensa eller magesyke. Og hvis jeg får det er det kun i milde former fordi immunforsvaret mitt kan bekjempe det. Ved første tegn til sykdom kutter jeg f.eks. alle raske karbohydrater. Og joda, det finnes nok forskning som har vist at dette er effektivt og om hvordan sukker/raske karbo. hemmer immunforsvaret. Så sinnsykt mye sukker og raske karbohydrater mange har i seg så går de faktisk rundt med et kronisk hemmet immunforsvar. Sukkermengden i f.eks. en halv liter cola hemmer immunforsvaret i minst fem timer etter inntak! Hvor mange er det som kutter ut sukker og for mye andre raske karbohydrater i influensasesongen? Helt ærlig - hvor mange av dere som er så opptatt av å ta influensavaksinen sørger for å holde immunforsvaret deres optimalt med det dere enkelt kan gjøre selv? For mye styr? Må jo kunne unne seg noe? Enklere med et lite stikk i armen? Anonymous poster hash: 04803...bc6
Mamma med 2 små Skrevet 25. september 2013 #16 Skrevet 25. september 2013 Her følger ikke barna våre vaksinasjonsprogrammet, da jeg mener det ike er trygt. Så klart tar vi heller ikke influensavaksinen. Vi tåler sykdom.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #17 Skrevet 25. september 2013 Hvorfor skal jeg ta en vaksine i solidaritet med utsatte grupper? Følger vaksinasjonsprogrammet for barna da dette dreier seg om farlige sykdommer, men influensa er ikke farlig for folk flest. Risikogruppe ja, men de tåler dårlig noe sykdom så skulle man vaksinert seg for alt mulig rart da? Sykdom er naturens gang og jeg mener det er feil å skulle sprøyte all slags dritt inn i kroppen for å unngå ufarlige sykdommer. Sørger heller for å holde meg unna folk når jeg er dårlig, god hygiene osv. Personlig synes jeg dette blir litt mye å forvente!Anonymous poster hash: 93a6d...365 Du bare understreker poenget i hovedinnlegget. Plutselig så er en ikke så solidarisk lenger.En vaksine er ikke "all slags dritt", det er svært sjelden en ser bivirkninger. Hadde det ikke vært for kostnaden, så hadde influensavaksinen vært en del av barnevaksinasjonsprogrammet, for som nevnt i hovedinnlegget så er influensa den sykdommen som tar flest liv i norge i dag. Jeg kjenner faktisk selv en mor som mistet sin friske gutt, så jo influensa kan være farlig for friske også. I USA er det vanlig at familier tar sin årlige influensavaksine. Typisk oss her i nord, så kommer vi vel 10 år etter. Anonymous poster hash: 9e772...073 What? Er ikke standar i USA hvor har du det fra? Nei jeg tar ikke influensa vaksine ingen i min ganske store amerikanske ætt tar. Har sett for mange vaksine bivirkninger til at jeg vil ta en eneste unødig på meg selv og mine. Seffers hadde jeg aldri opplevd det personlig samt at det norske Folkehelseinstituttet er ikke akkurat pådriver når de nekter å sende en bivirkningslistene. (Skal en kunne ta ett valg bør en jo ha mulighet til å veie cons opp mot pros) Anonymous poster hash: cdf90...d9d
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #18 Skrevet 25. september 2013 Barna dine tåler meslinger? Ja, la oss håpe det, slik at de ikke dør eller i beste fall får hjerneskade, fordi deres foreldre utviser dårlig dømmekraft? Anonymous poster hash: 13ad5...02d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå