Gå til innhold

Sykt barn, hva er reglene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn. Arbeidsgiver sier at samme barn kan ikke være sykt i to perioder innenfor ti dager. Da får jeg ikke betalt. Stemmer det?

Anonymous poster hash: f11f9...8d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer ikke..du har 10 dager med sykt barn ila. et år. Eneste regel utover det er at arbgiver kan kreve legemelding på at barnet er sykt fra dag 4 i en sammenhengende periode

Skrevet

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: f11f9...8d3

Skrevet

Hvordan du bruker dine 10 dager i året spiller ingen rolle, men arbeidsgiver kan kreve legeattest på at barnet faktisk er syk om du er borte fra jobb mer enn 3 dager på rappen (legeattest fra fjerde dag).

Har aldri hørt om arbeidsgivere som krever det da, har barnet fått vannkopper eller halsbetennelse går det gjerne en uke før de er klar for barnehagen igjen og det vet selvfølgelig arbeidsgiver også.

Du har 10 dager til sammen på begge barna, også har mannen din det samme. Må du være borte mer enn 10 dager på et kalenderår kan ikke arbeidsgiver nekte deg det heller, men da har du ikke krav på lønn så du må ta velferdspermisjon uten lønn, avspasere eller ta ut ferie om barnet/barna blir syke utover de 10 dagene.

Anonymous poster hash: 39edc...8d2
Skrevet

Arbeidsgiveren din vet ikke hva han snakker om. 

Men du bør sjekke med arbeidsplassen din hva som blir foretrukket. 

Min mann og jeg pleier f.eks. å velge at den som har "viktigst" dag på jobben går på jobb (møter, kurs osv), mens den andre blir hjemme. 

Noen velger annenhver dag, og i noen jobber blir det sikkert foretrukket at man tar flere dager i strekk. 

Anonymous poster hash: 41b6b...3e8
Skrevet

det stemmer ja..

Anonymous poster hash: a8315...6e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...