Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #1 Skrevet 24. september 2013 Er leder for for en bedrift på 80, det er delt opp i avdelinger som har mellomledere og over dem fagledere . En mellomledere leverer ikke, fagleder har gjennom et år nå prøv å veilede og hjelpe mellomleder, men det har ført til at fagledere har tatt på seg oppgaver som mellomleder skulle ha gjort, og noe oppgaver har kommet til meg. Dette går også utover de ansatte under mellomleder, det driftes ikke efektivt samt feil i henhold til HMS. Først trudde jeg det var mangel på kompetanse eller på mangel på tydelige rammer. Men det er det ikke. Jeg kalte inn til et møte med mellomleder , fagledere og meg. Vi diskuterte arbeidsoppgaver, hvilke HMS tiltak som måtte gjennomføres, mellomleder fikk uttale seg men jeg måtte skjære igjennom enkelte ting. Skrev referat og alle fikk kopi. En uke etterpå så troppet tillitsvalgte opp og forlangte at jeg skulle følge linja, altså ikke blande meg inn i arbeidsoppgavene til mellomleder.......hva i nissens navn , har virkelig fagforeningen så stor makt. Anonymous poster hash: 9cf79...05f
Virginia. Skrevet 24. september 2013 #2 Skrevet 24. september 2013 Er leder for for en bedrift på 80, det er delt opp i avdelinger som har mellomledere og over dem fagledere . En mellomledere leverer ikke, fagleder har gjennom et år nå prøv å veilede og hjelpe mellomleder, men det har ført til at fagledere har tatt på seg oppgaver som mellomleder skulle ha gjort, og noe oppgaver har kommet til meg. Dette går også utover de ansatte under mellomleder, det driftes ikke efektivt samt feil i henhold til HMS. Først trudde jeg det var mangel på kompetanse eller på mangel på tydelige rammer. Men det er det ikke. Jeg kalte inn til et møte med mellomleder , fagledere og meg. Vi diskuterte arbeidsoppgaver, hvilke HMS tiltak som måtte gjennomføres, mellomleder fikk uttale seg men jeg måtte skjære igjennom enkelte ting. Skrev referat og alle fikk kopi. En uke etterpå så troppet tillitsvalgte opp og forlangte at jeg skulle følge linja, altså ikke blande meg inn i arbeidsoppgavene til mellomleder.......hva i nissens navn , har virkelig fagforeningen så stor makt. Anonymous poster hash: 9cf79...05f Du må nok være mer konkret på hva slags ting du har gjort her, hvorfor mener de at du blander deg inn i oppgavene til mellomleder? På meg høres det ut som om tillitsvalgt uttaler seg uten å kunne lovverket, og kanskje uten å ha korrekte fakta? Hva mente mellomleder selv at er årsaken til den manglende utførelsen av oppgavene?
Virginia. Skrevet 24. september 2013 #3 Skrevet 24. september 2013 Men jo, som leder har du en viss styringsrett, og det er samtidig både din naturlige rett og plikt å veilede de ansatte og korrigere/ ta tak i det som ikke fungerer. Du er så vidt jeg forsto denne mellomlederens leder, og da hører dette med.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #4 Skrevet 24. september 2013 Ble enig med tillitsvalgte at jeg innkaller til møte og vi skal diskutere dette. Jeg er leder for alle de ansatte, men vi har tjeneste linje som følges ...vel jeg tenker at tillitsvalgte burde ha fått min eller fagleders historie. Jeg tenker at mellomleder har pyntet på sin historie og alt har ikke kommet fram. Heldigvis har jeg dokumentasjon på arbeidsoppgaver som ikke er gjennomført men har ikke tenkt å bruke det på møtet. Anonymous poster hash: 9cf79...05f
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #5 Skrevet 24. september 2013 Mellomleder mente han kunne selv bestemme hvordan arbeidsopgavene ble utført, men når det går utover hms, ikke følger forskrift samt ineffektiv drift så måtte jeg bare skjære igjennom og fortalte hvordan han måtte drifte. Andre arbeidsoppgaver gjennomføres greit av mellomleder men som sagt han har ingen rutiner eller plan og dette igjen går utover de ansatte under han. Kan hende han ble fornærmet når jeg påpekte at han ikke leverte og føler ubehag med at jeg nå følger han og fagledere tettere opp. Anonymous poster hash: 9cf79...05f
Virginia. Skrevet 24. september 2013 #6 Skrevet 24. september 2013 Ble enig med tillitsvalgte at jeg innkaller til møte og vi skal diskutere dette. Jeg er leder for alle de ansatte, men vi har tjeneste linje som følges ...vel jeg tenker at tillitsvalgte burde ha fått min eller fagleders historie. Jeg tenker at mellomleder har pyntet på sin historie og alt har ikke kommet fram. Heldigvis har jeg dokumentasjon på arbeidsoppgaver som ikke er gjennomført men har ikke tenkt å bruke det på møtet. Anonymous poster hash: 9cf79...05f Du unngår å svare på spørsmålene, og de er ganske vesentlige for å kunne gi deg et riktig svar... - Forstår jeg deg rett når linjen er slik: Leder (du), fagleder, mellomleder og vanlige ansatte? - Er dokumentasjonen på manglende prestasjoner/ det som ikke er utført presentert for mellomleder før, og hva var hans/ hennes forklaring eller svar? Er hun enig? (Anbefaler deg uansett å ta dette med i møtet da det er avgjørende og relevant for situasjonen i dag slik du fremstiller det) - På hvilken måte mener tillitsvalgt at du går ut over din styringsrett her? Kjenner tillitsvalgt lovverket godt nok? Skal du endre en mellomleders tittel, ansvarsområder, autonomi eller annet som er en viktig del av stillingen til noe dårligere, så må du ha saklig grunn (noe det høres ut som du har), men likevel juridisk sett gå veien om en endringsoppsigelse. Denne kan mellomlederen da akseptere eller forkaste. Forkaster hun den, så kan hun velge å avslutte arbeidsforholdet, eller gå til sak basert på det hun da antakeligvis vil mene er en usaklig (endrings) oppsigelse. Et annet alternativ er å gi advarsel for manglende prestasjoner, håpe dette bedrer utførelsen, og eventuelt gå til oppsigelse hvis dette ikke skjer.
Virginia. Skrevet 24. september 2013 #7 Skrevet 24. september 2013 Mellomleder mente han kunne selv bestemme hvordan arbeidsopgavene ble utført, men når det går utover hms, ikke følger forskrift samt ineffektiv drift så måtte jeg bare skjære igjennom og fortalte hvordan han måtte drifte. Andre arbeidsoppgaver gjennomføres greit av mellomleder men som sagt han har ingen rutiner eller plan og dette igjen går utover de ansatte under han. Kan hende han ble fornærmet når jeg påpekte at han ikke leverte og føler ubehag med at jeg nå følger han og fagledere tettere opp. Anonymous poster hash: 9cf79...05f Mente han at det var mulig å gjøre det slik du ønsket, men ønsket likevel å gjøre det på sin måte? Hvis svaret er ja på det, så har du full anledning til å innskrenke autonomien hans noe og innføre ytterligere hensiktsmessige overordnede pålegg som skal følges. At utførelsen ikke er i krav med HMS, forskrifter og pålegg er alvorlig, og gir deg stor adgang til å gjøre det som trengs for at det blir det. Men opplys og dokumenter dette ovenfor tillitsvalgt, slik at de har alle fakta. Det høres likevel ut som om dere burde fortsette å kommunisere og få alle kort på bordet, slik at dere kan bevege dere fremover i samme retning videre.
Virginia. Skrevet 24. september 2013 #8 Skrevet 24. september 2013 Hvis det kun er autonomien som er blitt dårligere, og en del nye rutiner og pålegg innført, så behøver du ikke gå via en endringsoppsigelse- da dette er klart innenfor styringsretten.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2013 #9 Skrevet 25. september 2013 Takk for svar, skal bli flinkere å dokumentere ALT! ser i ettertid at tillitsvalgte burde ha vært med på møtet, selv om det ikke var endringer eller påført ekstra arbeidsoppgaver som ble tatt opp med mellomleder. Jeg mener jeg har rett til å følge opp/ kontrollere Fagleder og mellomleder til jeg ser at oppgavene blir gjennomført etter forskrifter og hms, hjelpe til med å få på plass gode rutiner. Jeg har tross alt ansvar Anonymous poster hash: 9cf79...05f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå