Gå til innhold

Flytte langt unna samværsforelder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har skilt seg eller flyttet fra samboer, og som har tatt med seg barnet/barna sine til en annen del av landet? (Uten at det var vold i bildet, som gjorde at du måtte komme deg unna) Jeg synes det er så vanskelig å skjønne at noen kan gjøre dette og dermed vanskeliggjøre samvær for den andre parten:-( Og er det egentlig lov?

Anonymous poster hash: e066d...6d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke gjort det. men jeg og min mann skal gå fra hverandre nå.

Jeg har blitt rådet til å flytte langt unna fordi jeg har en svigerfamilie som mobber, trakasserer meg. De kan stå på døra mi og trenge seg inn.
Rådene jeg har fått kommer fra min advokat.

Om det er lov, er vell ingen lov som sier noe om hvor man kan bo. Men man kan jo protestere som foreldre.

Anonymous poster hash: 7193d...dbd
Skrevet

Her bodde vi ett stykke fra hverandre da gutten ble født far er ikke nevneverdig interessert i samvær ser han en gang i blant. Nå flytter jeg enten ut av landet eller lenger vekk og ser ikke på det som noe negativt. ..jeg flytter og han vil få en farsfigur win win jeg får det bra gutten får det bra.

Anonymous poster hash: 2d7d3...ba0

Skrevet

Er det noen her som har skilt seg eller flyttet fra samboer, og som har tatt med seg barnet/barna sine til en annen del av landet? (Uten at det var vold i bildet, som gjorde at du måtte komme deg unna) Jeg synes det er så vanskelig å skjønne at noen kan gjøre dette og dermed vanskeliggjøre samvær for den andre parten:-( Og er det egentlig lov?

Ja det er lov, men man har 6 ukers varslingsplikt. Det kan være mange grunner til at man må flytte.

Men er det bare greit at samværsforelder kan flytte som han (hun) vil, men ikke den andre?

Det gjorde far her. Bare flyttet til andre kanten av landet, og jeg har bare med å stille opp på hans opplegg slik det passer han. Og på sikt sende mitt lille barn alene med fly. :( Rettferdig for barnet? Nei!

Anonymous poster hash: 8b141...151

Skrevet

Flytta 80 mil. Fikk ikke jobb og etter å ha gått en stund på dagpenger fikk jeg jobb et annet sted. Far hadde ikke noe imot at jeg flyttet med barnet

Anonymous poster hash: 2f4c1...a10
Skrevet

Tja her flyttet faren langt avgårde, fordi det passet han best. Om det passet barna hans, gadd han ikke spørre om en gang. Så akkurat om jeg vil flytte på meg et annet sted har jeg ikke tenkt å fundere så veldig mye over i forhold til han hvertfall. Da blir det oss som er familie som bestemmer. 

Anonymous poster hash: 7e88f...1c6
Skrevet

HI her. Jeg tenkte mer på situasjoner der man bor sammen, og den ene parten finner ut at den vil flytte til en annen del av landet (der en ny flamme bor), tar med seg barnet og bare flytter.

Skrevet

HI her. Jeg tenkte mer på situasjoner der man bor sammen, og den ene parten finner ut at den vil flytte til en annen del av landet (der en ny flamme bor), tar med seg barnet og bare flytter.

Ja det gjorde barnefaren her, bare at han ikke tok med barnet. Men er det liksom ok da? Det blir jo det samme, det er jo barnet det går ut over og barnet det skal tas hensyn til, ikke de voksne. Så det er ikke en av foreldrene det er "synd på". Skjønner?

Skrevet

Ja det gjorde barnefaren her, bare at han ikke tok med barnet. Men er det liksom ok da? Det blir jo det samme, det er jo barnet det går ut over og barnet det skal tas hensyn til, ikke de voksne. Så det er ikke en av foreldrene det er "synd på". Skjønner?

Jeg er enig i at det går ut på det samme hvem som flytter. Jeg skjønner at det er barnet det er mest synd på. Det jeg lurte på var vel hva som får folk til å gjøre dette.

Likevel må du vel være enig i at det hadde vært enda verre om han tok med seg barnet og lot deg være igjen alene på deres tidligere felles bosted? Igjen verst for barnet såklart, men er det ikke også veldig dårlig gjort mot et annet voksent menneske?

Skrevet

Jeg er enig i at det går ut på det samme hvem som flytter. Jeg skjønner at det er barnet det er mest synd på. Det jeg lurte på var vel hva som får folk til å gjøre dette.

Likevel må du vel være enig i at det hadde vært enda verre om han tok med seg barnet og lot deg være igjen alene på deres tidligere felles bosted? Igjen verst for barnet såklart, men er det ikke også veldig dårlig gjort mot et annet voksent menneske?

Og jeg klarer ikke å bli helt enig med deg, for såklart er det SYND på en person som i praksis fratas samvær og muligheten til å se barnet sitt vokse opp. Er det virkelig noen som ikke ville syntes synd på seg selv om dette hadde skjedd??!

Skrevet

Og jeg klarer ikke å bli helt enig med deg, for såklart er det SYND på en person som i praksis fratas samvær og muligheten til å se barnet sitt vokse opp. Er det virkelig noen som ikke ville syntes synd på seg selv om dette hadde skjedd??!

Jo derfor "synd på" i gåseøyne. Og kommer såklart helt an på situasjonen. Og da synes jeg man bør prøve å være så uselvisk og gjøre det som er til barnets beste så langt det går.

Skrevet

Så 

Her bodde vi ett stykke fra hverandre da gutten ble født far er ikke nevneverdig interessert i samvær ser han en gang i blant. Nå flytter jeg enten ut av landet eller lenger vekk og ser ikke på det som noe negativt. ..jeg flytter og han vil få en farsfigur win win jeg får det bra gutten får det bra.

Du kan flytte innen landets grenser, men må ha tillatelse av den andre om du vil flytte ut av landet

Anonymous poster hash: 0561c...600
Skrevet

Du kan flytte innen landets grenser, men må ha tillatelse av den andre om du vil flytte ut av landet

Anonymous poster hash: 0561c...600

Kun dersom man har delt foreldreansvar. Om mor har det alene kan hun flytte utenlands uten fars godkjenning.

Skrevet (endret)

Her har far hatt samvær annenhver helg i alle år. For et par mnd siden flyttet jeg og samboer fra vest til øst. 

Siden det er jeg som flytter så har det vært en selvfølge for meg at jeg står for alle utgifter i forbindelse med reise til og fra (han tar fly alene). I tillegg så har det vært viktig for meg at vår sønn ikke skal ha mindre kontakt med faren sin enn tidligere. Dermed er det ikke endring i samværet til tross for at vi har flyttet.

Egentlig er jeg i mot hele greia og synes ikke barn skal bli fratatt muligheten til å se begge foreldrene sine så ofte som mulig. Er helt enig med deg HI.

Det var en vanskelig avgjørelse å ta, og vi har ventet til han har blitt så stor at han kan fly alene. (Han er 10 år) Det ser ut til at det går strålende. Skulle det bli ille så får vi flytte "hjem" igjen.

Endret av Plutselig_gravid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...