Gå til innhold

Tilbakevendende infeksjon...

Anbefalte innlegg

Jeg er 11+6 i dag, og fikk i går antydning til sopp infeksjon i skjeden. Dette er andre gang jeg har det siden jeg ble gravid. Jeg er nøye med hygiene, dusjer hver dag, der jeg vasker med kun vann annenhver dag, og intimsåpe annenhver dag. Jeg har sluttet med string truse, og gått over til vanlige truser. Jeg har vært plaget med mye utflod etter at jeg ble gravid, så jeg må bruke truseinnlegg. Disse bytter jeg hver gang jeg er på do.

Noen som vet hva det kommer av? Hvorfor får jeg dette så ofte? Har ikke lyst til å gå sånn i hele svangerskapet. Jeg har smurt meg med Canesten salve, og skal kjøpe vaginal tab seinere. Det er værre i dag.

Anonymous poster hash: 00a76...013

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144083392-tilbakevendende-infeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant denne :)

http://mammanett.no/graviditet/plager_og_komplikasjoner/soppinfeksjoner

Lite utdrag;

Ofte er det slik at mange kvinner får soppinfeksjoner ganske hyppig. Noen er mer utsatt enn andre.
Soppinfeksjonen kommer fordi man endrer PH i slimhinnene. Dette kan skje ved overdreven såpebruk, bruk av vanlig såpe, Så soppinfeksjon kommer i alléfall ikke av at man er uhygienisk - tvert i mot. Man har også økt risiko for sopp ved hyppige samleier - sæd påvirker PH. Såre slimhinner er lettere mottagelig for infeksjon.

Våre råd:
  • Ikke bruk såpe nedentil i det hele tatt, eller bruk Lactacyd, denne såpen fås kjøpt i de fleste dagligvarebutikker.
  • Bruk yoghurt naturell forebyggende. Dette er et gammelt råd som leger og sykepleiere fortsatt gir. Smør ytre kjønnsorganer, prøv også å få noe opp i skjeden. Hvis du synes dette blir noe griseri finnes det noen stikkpiller å få kjøpt på apoteket som inneholder PH-regulerende stoffer.
  • Ved infeksjon: Behandle den. Tryggest hvis du er gravid, er å ta en prat med lege eller jordmor om behandling. De vil trolig anbefale Canesten, men du skal ikke bruke en slik "innføringsdings" for å sette den på plass. Du må bruke din egen finger og være forsiktig ved innsetting, fordi livmortappen din er veldig bløt og litt sårbar når du er gravid. Det finnes også canestencreme som kan smøres på ytre kjønnsorganer, men en soppinfeksjon forplanter seg ofte fort lenger opp i skjeden, og du vil ikke bli kvitt infeksjonen før du også behandler den øvre del av skjeden. Noen kvinner som har hatt gjentagende soppinfeksjoner kan trenge et sterkere middel. Legen skriver da ut resept til deg.

Håper du blir kvitt det snart :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...