Gå til innhold

Vondt i nakken. Hva slag behandler (naprapat, kiropraktor, osv)er det "deiligst" å gå til?

Anbefalte innlegg

Altså, noen bare vrir på nakken og drar i hodet - smertefullt og ubehagelig altså, mens andre gir mer massasje, trykker, presser og lignende - mer behagelig.

Hva er best? Hva slags behandler velger man?

Anonymous poster hash: 0c0fc...ef3

Fortsetter under...

Altså, noen bare vrir på nakken og drar i hodet - smertefullt og ubehagelig altså, mens andre gir mer massasje, trykker, presser og lignende - mer behagelig.

Hva er best? Hva slags behandler velger man?

Anonymous poster hash: 0c0fc...ef3

*dytt*

Anonymous poster hash: 53e17...ec2

Jeg anbefaler på det sterkeste naprapati!!!

Jeg har slitt med vond nakke i mange år(typisk stressrelatert) og har prøvd osteopati(bare tull for meg), kiropraktor(AUUU!Haater at det knekker!!like ille etter noen dager), fysioterapi(helt idiotisk, de masserte bare lett,  akkurat DET kan mannen min gjøre, gratis!!) og til slutt så ble jeg fortalt om naprapati...at jeg ikke hadde oppdaga det før!!!

De er helt fantastisk til å se helhetlig, der muskler og skjelett er sett under ett. Selv om du har vondt i nakken, kan grunnen være en helt annen plass. 

Og naprapater "knuser" muskelknuter,noe som er veldig vondt og veldig godt samtidig!!

jeg har sendt utallige naboer, kollegaer,venninner og familie til naprapati, og ingen har klaga. ALLE har syntes det var helt utrolig og de fikk hjelp til det som plaget dem.

Så gå til naprapati!!

Anonymous poster hash: 9a2a3...126

Kiropraktor og osteopat knekker.

Fysioterapaut masserer.

Jeg har i perioder til en skikkelig flink fysio. Han masserer ordentlig! Ikke bare puselabber.. :P

Skulle gjerne prøvd naprapat, men må 20 mil unna for å finne en.

Har bare hørt positivt om det så vil kanskje anbefale å prøve om du har mulighet til det :)

Anonymous poster hash: 8bbc5...346

Kiropraktor og osteopat knekker.

Fysioterapaut masserer.

Jeg har i perioder til en skikkelig flink fysio. Han masserer ordentlig! Ikke bare puselabber.. :P

Skulle gjerne prøvd naprapat, men må 20 mil unna for å finne en.

Har bare hørt positivt om det så vil kanskje anbefale å prøve om du har mulighet til det :)

*jeg GÅR i perioder...

Annonse

Naprapat!

Ingen over, ingen ved siden.

Jeg har prøvd både kiropraktor, fysioterapeut, thai-massasje osv men naprapaten er rene trollmannen altså.

Naprapaten kombinerer egentlig fysio og kiropraktor, de både manipulerer (knekker) og masserer. De har faktisk 3-4 års utdanning i BARE muskel og skjelett, det er like mange år som en allmennlege bruker på å lære alt han skal det...

Anonymous poster hash: 1d18a...c14

Har også gode erfaringer med naprapat, men han knekker også han. Poenget er vel å bli frisk? Hvis du ønsker en behagelig opplevelse, så tror jeg du blir skuffet ;-)

Naprapat!

Men det er veldig individuelt blant de behandlerne også. Jeg har funnet denperfekte. Hun masserer hardt nok! (Viktig). Hun knekker og hun setter nåler. Perfekt behandling for mine stive skuldre og nakke...

Anonymous poster hash: 3b4c1...5e8

Erfaringen min er at viktigste du kan gjøre er å gjøre litt research for å finne en dyktig behandler. Om det er kiropraktor, osteopat, manuellterapeut eller naprapat har egentlig ikke så stor betydning. Til meg har osteopat og noe som heter pek fungert desidert best, ingen av behandlingene består av knekking eller noe som helst ubehag:) tror årsaken til at det har fungert best hos meg er at de har klart å finne rota til alt vondt, ikke bare sett på nakke og rygg hver for seg. Håper du finner noen som gjør nakken din bedre:)

Anonymous poster hash: 7b5e7...6ce

Annonse

Naprapat her også! Men vil ikke kalle det behagelig da, men føler det er det som må til ;) Hun jeg bruker trykker og setter nåler og knar litt (hardt). Ho knekker også litt i ryggen først.

Dere som har gått til naprapat, er det dyrt?

Er det slik at det ikke bare er egenandel som hos lege, og at det ikke går på frikortet etter et visst beløp?

Mener å huske å ha lest at naprapati går under betegnelsen alternativ medisin, og ikke er dekket av folketrygden.

Noen som vet?

Anonymous poster hash: 92416...550
Gjest ronja røverdatter

Deiligst?  Vil du ha det som er deiligst eller det som virker best?  Om jeg ønsker at noen skal gjøre noe deilig med nakken og ryggen min, går jeg til en god massør og har en herlig avslappende time eller så.  Men er jeg ute etter noe som skal fjerne smerter, stivhet eller andre plager, velger jeg det som jeg har behov for der og da.  Det kan være kiropraktor, naprapat eller massasje eller fotsoneterapi eller hva som helst som jeg føler at vil hjelpe meg der og da.  

Naprapat! Ingen over, ingen ved siden. Jeg har prøvd både kiropraktor, fysioterapeut, thai-massasje osv men naprapaten er rene trollmannen altså. Naprapaten kombinerer egentlig fysio og kiropraktor, de både manipulerer (knekker) og masserer. De har faktisk 3-4 års utdanning i BARE muskel og skjelett, det er like mange år som en allmennlege bruker på å lære alt han skal det... Anonymous poster hash: 1d18a...c14

Nei, det er feil. Allmennlegen har 6 års medisinutdanning bak seg. Deretter 1,5 års turnus. Tilslutt ca 5 års spesialisering i allmennmedisin. Dvs ca 12,5 år til man er ferdig spesialist.

Anonymous poster hash: b36f7...170

Hvis man må gå til behandling i flere år, hvor godt virker det da? Jeg kan bruke hva som helst, er like ille dagen etter uansett

Anonymous poster hash: 22673...bb1

Er det slik at det ikke bare er egenandel som hos lege, og at det ikke går på frikortet etter et visst beløp?

Mener å huske å ha lest at naprapati går under betegnelsen alternativ medisin, og ikke er dekket av folketrygden.

Noen som vet?

Ingen? Er så mange her som sier de har gått til naprapat, hva betalte dere, alt eller egenandel som hos fastlege/kiropraktor e.l. etter henvisning fra legen?

Jeg vil anbefale manuellterapeut. Endel av disse har avtale slik at du kun betaler egenandel, samt at du ikke trenger henvisning fra lege for å begynne behandling, eventuelt ta en introduksjonstime hvor dere ser an om denne kan gjøre noe med problemet. En manuellterapeut kan både knekke og massere, samt skreddersy et treningsprogram som skal følges i ettertid.

Edit: Kan legge til at da jeg gikk til behandling for himla vond rygg (og ingen smertestillende hjalp), var problemet løst etter behandling to dager i uken i ca en måned eller så. Det måtte knekkes opp i hele ryggraden samt nakke og ribben, over flere behandlingstimer, men så gjorde det underverker :)

Endret av Fero

Noen som vet?

Ingen? Er så mange her som sier de har gått til naprapat, hva betalte dere, alt eller egenandel som hos fastlege/kiropraktor e.l. etter henvisning fra legen?

Man får ikke henvisning fra legen dessverre. Jeg tror jeg har betalt sånn 300 kr for en "time". Ikke dekket av folketrygden.

Er det slik at det ikke bare er egenandel som hos lege, og at det ikke går på frikortet etter et visst beløp?

Noen som vet?

Naprapater får ikke driftstilskudd og man får dermed ikke dekt noe som helst.

Jeg betaler 450 pr behandling hos osteopat. 300 pr behandling hos privat fysio.

Noen som vet?

Man får ikke henvisning fra legen dessverre. Jeg tror jeg har betalt sånn 300 kr for en "time". Ikke dekket av folketrygden.

Takk for svar :)

Er det slik at det ikke bare er egenandel som hos lege, og at det ikke går på frikortet etter et visst beløp?

Noen som vet?

Naprapater får ikke driftstilskudd og man får dermed ikke dekt noe som helst.

Jeg betaler 450 pr behandling hos osteopat. 300 pr behandling hos privat fysio.

Takk for svar :)

Jeg har hørt mye om naprapat, men har ikke prøvd selv. Har kun vert til fysio og kiropraktor. Fysio var bortkastet tid for meg, men kiropraktor var helt fantastisk. Hun lærte meg i tillegg pusteøvelser, og lærte meg å "takle" stress.

Anonymous poster hash: 279e0...4ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...