Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #1 Skrevet 24. september 2013 Har en bestemor og en mor som hekler og stikker. Selv, kan jeg ingen av delene. Det virker ut som dette holder på å dø ut, spesielt hekling. Har så lyst til å lære meg å hekle, at jeg må spørre bestemor eller mamma om hjelp. Tenk så masse fint en kan lage Elsker heklede duker, det er så fint Anonymous poster hash: 70157...603
mamma_til_gutt Skrevet 24. september 2013 #2 Skrevet 24. september 2013 Jeg strikker. Kan i grunn hekle også, men synes det er litt kjedelig :/ Inntrykket mitt er at håndarbeid er på full fart opp igjen. Det er så koselig
Optatium Skrevet 24. september 2013 #3 Skrevet 24. september 2013 Jeg kan enkel hekling, men trenger hjelp til å starte. Jeg kan strikke rett frem og tilbake, men ikke noe mer fancy enn som så Min ting er brodering. Elsker hardangersøm og tilsvarende, så det gjør jeg. Gir av og til bort noe, når mottageren vet hva han/hun får. Har fått mye skryt for pen hardangersøm, og syns det er gøy å la det være igjen noe til generasjonene som kommer senere. Er helt enig med deg i at det er utdøende, men det er jo bare å ta ansvar for å lære seg det Arrangeres ofte kurs for de som ikke har noen som kan
scarecrow2011 Skrevet 24. september 2013 #4 Skrevet 24. september 2013 Jeg strikker. Går mest i sokker og gensere men også bukser til ungene og votter. Strikket gensre til hele familien til jul i fjor
Lille- MO Skrevet 24. september 2013 #5 Skrevet 24. september 2013 Jeg strikker og kan såvidt hekle kant rundt strikketøyet. Men jeg har et annet inntrykk enn dere. De på min alder(27) og en del yngre strikker og hekler så det suser. Dukker stadig opp det ene mesterveket etter det andre på facebook og andre steder Så det virker som det er på vei inn igjen
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #6 Skrevet 24. september 2013 Jeg strikker mye. Har også en god del venninner som strikker og hekler, har inntrykk av at det er på vei tilbake, og det er bra! Er ikke god på å hekle, kan de grunnleggende prinsippene, men hekler nesten aldri. Men jeg sitter av og til med bestemor sin vev, og vever filleryer, det er gøy! Brodering er jeg derimot helt håpløs på... Anonymous poster hash: f6ac5...15b
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #7 Skrevet 24. september 2013 Jeg kan også strikke. Kunne hekle for noen år siden og:) Anonymous poster hash: ec93e...a7f
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #8 Skrevet 24. september 2013 Strikke enkle ting. Kunne godt tenke meg å lære hekling. Anonymous poster hash: bf613...c0e
Spire nr.2 <3 Skrevet 24. september 2013 #9 Skrevet 24. september 2013 Mitt inntrykk er at strikking og hekling er på god vei oppover Selv har jeg en mor som hekler, og bestemor som er en fabelaktig strikker, men jeg har aldri vært noe stortalent likevel. Men for litt over 1 år siden bestemte jeg meg for å lære meg strikkekunsten, og nå har jeg strikket både stor og liten Marius genser, mange luer+ tepper til Amandaprosjektet, tøfler,flere andre luer, holder nå på med Mariusdress til babyen og ja, for å ikke glemme julekulene jeg lærte meg å strikke i fjor!!*pfuuh*... poenget mitt er, at alt dette har jeg lært meg helt selv! Har ingen rundt meg som kan lære meg noe, så jeg har googlet, og sett masse på www.garnstudio.com. Så dette er bare til å hive seg over, tålmodighet er en dyd
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #10 Skrevet 24. september 2013 Kan verken strikke,sy eller hekle. Skulle likt å lære meg det spesielt etter at jeg fikk barn. Hadde vært koselig å kunne strikke ullklær til baby f.eks.. Anonymous poster hash: 7b5f0...c43
Raych Skrevet 24. september 2013 #11 Skrevet 24. september 2013 Jeg kan begge deler, men noen ekspert er jeg absolutt ikke
Mamalarma Skrevet 24. september 2013 #12 Skrevet 24. september 2013 Kan strikke rett - ikke noe annet. Men har en mor som er kjempeflink, så jeg bare leverer ønske og får det i retur ferdig strikket. Luksus.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 24. september 2013 #13 Skrevet 24. september 2013 Min mor kan ingen av delene, vi søstrene derimot kan alle minst en av håndverkene.. Selv er jeg flinkest på å strikke, hekling går veldig trått.. Ellers driver jeg med brodering da
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #14 Skrevet 24. september 2013 Eg strikkar mykje og heklar eindel, sjekk ut pickles.no der kan du finne oppskrifter og nokre videoar som viser deg ulike teknikkar. Mn trur kanskje det er mest strikkegreier der, ellers finn ein masse hjelp om ein søkjer på nettet. Eg får heilt dilla når eg set igong med nye strikke/ hekleprosjekt og kan drøyme meg heilt vekk i garnbutikkar, og mange eg kjenner har det på same måten, så eg har ikkje trua på at strikking og hekling døyr ut med det første;-) lukke til, håpar du finn strikke og heklegleda! Anonymous poster hash: 7052c...42e
Peggy Sue Skrevet 24. september 2013 #15 Skrevet 24. september 2013 De som tror strikking er på vei ut har ikke fulgt med i timen. Butikker som selger garn har mer å gjøre en noensinne, til tross for at flere og flere kjøper garn over internett. Sider som ravelry og garnstudio får flere og flere brukere. De fleste av mine venninner strikker og/eller hekler og har gjort det i 10 år (er i midten av 30årene). Strikking er ikke på vei inn i motebildet, det ER i motebildet. Til deg som ikke strikker/hekler: Heng deg på, det er utrolig artig. Garnstudio.no er et flott sted å begynne. Der har de gratis oppskrifter og instruksjonsvideoer
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #16 Skrevet 24. september 2013 Jeg kan begge deler. Er inne i en tørkeperiode nå, men ellers pleier jeg å ha både 2 og 3 prosjekter på gang. Jeg liker best å hekle. Anonymous poster hash: 04c06...84f
gledebarnet2 Skrevet 24. september 2013 #17 Skrevet 24. september 2013 Jeg kan både hekle og strikke, elsker det egentlig. Men velger å hekle og strikke noe enkelt, f.eks.babyteppe eller skjerf , slike strikk går veldig fort fremover. Tror jeg er mest glad i selve prosessen mens jeg strikker og hekler fordi dette er så avslappende:)
gledebarnet2 Skrevet 24. september 2013 #18 Skrevet 24. september 2013 Jeg kan både hekle og strikke, elsker det egentlig. Men velger å hekle og strikke noe enkelt, f.eks.babyteppe eller skjerf , slike strikk går veldig fort fremover. Tror jeg er mest glad i selve prosessen mens jeg strikker og hekler fordi dette er så avslappende:) Ps: er veldig glad i garn, spes.alpakka og silkegarn...
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #19 Skrevet 24. september 2013 Jeg kan strikke. Holder på å lære meg hekling, men liker strikking best. Nå holder jeg på med Mariusgenser til meg selv. Har strikket en til begge ungene tidligere i år. Flere av venninnene mine kan strikke og/eller helle. Så jeg har ikke inntrykk av at det er utdøende. Anonymous poster hash: 22e42...d6d
Underveis --> Skrevet 24. september 2013 #20 Skrevet 24. september 2013 Har heller ikke inntrykk av at håndarbeid er på vei ut. Det kommer jo stadig nye og mer moderne varianter av tradisjonelle mønster. Masse bøker å få kjøpt om dagen! Selv strikker jeg, og kan hekle litt, men nå om dagen syr jeg mest klær til barn. Fått helt dilla! Der har det også kommet et voldsomt oppsving. DIY har rett og slett fått sin renessanse, synes jeg! Folk er veldig interessert i noe som ingen andre har til barna sine (vi har for god råd, heter det på godt norsk) og selv jeg som bare nettopp har begynt å sy klær får bestillinger fra venner og kjente som liker det jeg lager. Veldig morsomt, og veldig rart *he he he*
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #21 Skrevet 24. september 2013 Kan strikke, men syns det er ganske kjedelig. Har strikket noen gensere, men når jeg kommer til andre arm syns jeg det er bunn i bøtta. Tar meg en dag eller to å strikke bole og en arm, men kan ta ett år å få ferdig siste arm. Så har igrunn funnet ut at mormor får strikke ting om ungene vil ha. Hekle har jeg aldri interessert meg for, prøvde å lære meg men gav opp. Ikke pga at jeg ikke klarte det, men eier ikke den tolmodigheten. Kan litt av veldig mye håndarbeid, men er vel igrunn ikke så mye jeg gjør mye av. Klarer såpass at jeg kan lære ungene når de spør nå. Nå har 8åring prosjekt å lære seg å strikke, så skal klare å lære henne det. Sal hun lære seg å strikke etter mønster må mormor hjelpe til, for jeg strikker ikke etter mønster i noen stor grad. Titter på bilder og finner mønster, og tar det derfra. Har lært 10åringen litt hekling men hun er som meg og eier ikke tolmodighet, men sy det er gøy. Så mye rart som har dukket opp der. Men jeg tegner, og selv om det tar lang tid siden jeg tegner veldig spesielt så har jeg all verdens tolmodighet til det. Min mann bare ser på meg og mister tolmodigheten. Han tegner også, men helt anderledes. Anonymous poster hash: 90f79...2b3
Gjest mphs Skrevet 24. september 2013 #22 Skrevet 24. september 2013 Jeg strikker, hekler, broderer og syr litt ( ikke så glad i det siste). Jeg syns at de fleste driver med håndarbeid.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #23 Skrevet 24. september 2013 Kan strikke, men syns det er ganske kjedelig. Har strikket noen gensere, men når jeg kommer til andre arm syns jeg det er bunn i bøtta. Tar meg en dag eller to å strikke bole og en arm, men kan ta ett år å få ferdig siste arm. Så har igrunn funnet ut at mormor får strikke ting om ungene vil ha. Hekle har jeg aldri interessert meg for, prøvde å lære meg men gav opp. Ikke pga at jeg ikke klarte det, men eier ikke den tolmodigheten. Kan litt av veldig mye håndarbeid, men er vel igrunn ikke så mye jeg gjør mye av. Klarer såpass at jeg kan lære ungene når de spør nå. Nå har 8åring prosjekt å lære seg å strikke, så skal klare å lære henne det. Sal hun lære seg å strikke etter mønster må mormor hjelpe til, for jeg strikker ikke etter mønster i noen stor grad. Titter på bilder og finner mønster, og tar det derfra. Har lært 10åringen litt hekling men hun er som meg og eier ikke tolmodighet, men sy det er gøy. Så mye rart som har dukket opp der. Men jeg tegner, og selv om det tar lang tid siden jeg tegner veldig spesielt så har jeg all verdens tolmodighet til det. Min mann bare ser på meg og mister tolmodigheten. Han tegner også, men helt anderledes. Anonymous poster hash: 90f79...2b3 Jeg har også stoppa helt opp etter bole og en arm, og flere ganger endt opp med å ta opp hele strikketøyet og begynne på noe nytt...! Men så begynte jeg å strikke begge armene først, før bolen. Og etter det har jeg faktisk alltid fullført gensere, uten å bruke uendelig lang tid på de..! Prøv det ut, kanskje det funker for deg også Anonymous poster hash: f6ac5...15b
Dini Skrevet 24. september 2013 #24 Skrevet 24. september 2013 Jeg kan det grunnleggende i begge deler, men har både hekle og strikkebøker så jeg kan hvis jeg vil
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #25 Skrevet 24. september 2013 Mitt inntrykk er også at håndarbeid er på vei opp igjen. Synes det er flott, for vi trenger å ta vare på tradisjonene som ligger i dette. Jeg strikker bra. Kan det enkleste i hekling, men har aldri hatt den store tålmodigheten der, selv om jeg har heklet noen sjal. Er god på hardangersøm, men har ikke gjort det på noen år. Kanskje julegavetips i år det.... stivede, hvite hjerter med røde sløyfer i er så fine til jul Plattsøm og symasking er egnet til å gi meg raserianfall..... Har egentlig lyst å lære å sy på maskin. Har prøvd flere ganger, men bare gitt opp hver gang. Er av en eller annen pussig grunn en reser til å tre i maskiner, til og med de mer kompliserte. Men å sy.... nope! En rett søm til nød, men til og med der står jeg i fare for å kaste maskinen i gulvet. Gi meg kompliserte og svære tålmodighetsarbeid i strikking, derimot, de blir flotte og gjøres ferdige Anonymous poster hash: 08a34...602
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå