Gå til innhold

Er det noe som heter svangerskapsdepresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg har jo hørt om fødselsdepresjon, men er det vanlig å bli deprimert i løpet av svangerskapet? Jeg er 12 uker på vei og syns alt er bare dritt, ikke likt meg i det hele tatt... Veldig kort lunte og gidder overhode ikke gjøre noen ting. Jeg er omtrent ikke utenfor døra - har ingenting der å gjøre og jeg er ikke typen til å "gå tur". Ser når jeg skriver at jeg høres ordentlig sytete og negativ ut - og det er akkurat sånn jeg føler meg også. :-(

Anonymous poster hash: 8e30e...138
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det finnes noe som heter svangerskapsdepresjon. Det er faktisk veldig vanlig at mange gravide blir deprimerte under graviditeten, og dette kan være farlig for fosteret. I enkelte tilfeller kan dette øke sjansene for tidlig fødsel, spontanabort eller preeklampsi - men dette gjelder hvis du går deprimert over lengre tid uten behandling. 

Nå er det jo ikke sikkert det du har er en faktisk depresjon. Kanskje er det bare kroppen din som reagerer annerledes fordi det er så store hormonforandringer i kroppen din. Hvis du har vært trist og lei i over to uker, eller har en eller flere av følgende symptomer, vil jeg anbefale en tur til lege, psykolog eller en psykoterapeut: 

- søvnproblemer eller økt søvnbehov

- konstant trøtthet

- konsentrasjonsvansker

- uforutsigbar atferd

- tanker om selvskading eller selvmord. 

Å være gravid er jo en helt fantastisk ting! Håper du snart klarer å glede deg over det lille miraklet du har i magen. Masse lykke til! :-)

Skrevet

Ja, jeg hadde det. Og det ble veldig ille tilslutt. Ba heldigvis om tidlig time hos jordmor og fikk ekstra oppfølging. Uten hjelp vet jeg ikke hva som kunne skjedd. Var i risikosonen for fødselsdepresjon pga av svangerskapsdepresjonen og fikk tilbud om oppfølging etter fødsel også, men det gikk over all forventning. Depresjonen forsvant i det øyeblikket småen var ute og lå på brystet mitt for første gang:-)

Her hjalp det at jeg fikk tidlig og god hjelp;-)

Anonymous poster hash: c10bf...c98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...