Gå til innhold

Fødsler og facebookgratulasjoner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En nær venninne av meg ble mamma i dag og jeg fikk mms ganske kjapt etterpå av lykkelig mor og barn.

Litt senere gikk jeg inn på Facebook og da hadde flere slektninger tagget henne og mannen i stauser hvor de gratulerte de. Mange timer før de selv la ut bilde og offentliggjorde at de hadde fått en gutt!

Er det bare jeg som reagerer på dette?

Jeg synes at nybakte foreldre selv skal få offentliggjøre sånne ting!

Anonymous poster hash: 23d49...a28
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sperret veggen på forhånd for å unngå sånne ting. Syns det er respektløst

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Så lenge det ikke er spurt om på forhånd er det frekt.. For meg og samboeren så var det fint at noen andre annonserte at fødselen var overstått, så der var det min mor som sto for den delen, men hun spurte på forhånd om hun skulle gjøre det (før fødsel) siden hun viste vi ikke kom til å forholde oss til facebook eller nettet generelt den første tiden.. 

Skrevet

Det er veldig frekt. Neste gang kommer jeg også til å sperre veggen til både meg og mannen min, fordi det samme skjedd med oss.

Anonymous poster hash: b5963...5b5
Skrevet

Ser ikke problemet med det

Anonymous poster hash: 4b36e...afe
Skrevet

Lilleøstra mi spurte om å få legge ut bilde, før vi hadde gjort det. Vi takket ja og så på det som positivt og hjelpende. :)

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er noe problem. Ikke viktig for meg å være den som formulerer hvordan det skal annonseres. Det et jo uansett nyheten om at mitt barn er født, og det har ikke noe å du om det er andre som sprer den nyheten først.

Anonymous poster hash: 97649...bc9

Skrevet

Hva er problemet med det? Vil du ikke at ting skal snakkes om, på FB eller andre steder må du holde det hemlig eller i det minste pressisere tydlig at det er en hemmelighet.

Anonymous poster hash: 7bb2c...633
Skrevet

Med første ble vi "outet" før de vi skulle ringe til fikk tlf fra oss. Bla min yngste bror leste på fb at han var blitt onkel. Det synes jeg var veldig vondt der og da.

Andre gang sendte vi ingen bilder og ga grei beskjed om at INGEN skulle skrive noe på fb før vi hadde gjort det selv.

Anonymous poster hash: 95bbd...3cb

Skrevet

Min datter ble født kl 21 om kvelden, vi ringte kun de nærmeste( som knapt vet hva facebook er), resten av verden fikk vite det til lunsjtider dagen etter.

Er jeg virkelig så gammeldags at jeg fortsatt synes at foreldrene skal få annonsere dette selv tiltross for sosiale medier? 

HI

Skrevet

er vel ikke så vanskelig å unngå at noen annonserer det på fb, det er jo absolutt ingen som vet at ungen har kommet ut før noen sier noe..? 

Anonymous poster hash: 61bb0...f42
Skrevet

Slike ting vil jeg annonsere selv. Har heldigvis aldri opplevd det du skisserer. Skjønner ikke hvorfor gratulasjoner må være offentlig. Mye mer personlig med en privat melding eller sms.

Anonymous poster hash: 3bc43...4dc
Skrevet

Jeg er enig med HI. Jeg ville skrevet på Facebook at noen hadde fått barn hvis de ikke selv hadde skrevet det.

Men jeg skal innrømme at jeg har kastet meg på og gratulert når andre først har gjort det og nyheten er ute, selv om hovedpersonene ikke har gitt lyd fra seg på Facebook.

Det er vel ingen som vil holde det hemmelig at de har fått barn, men man vil jo gjerne fortelle det selv.

Anonymous poster hash: 8c3c7...288

Skrevet

Dette er foreldrenes jobb,ingen andre mener nå jeg.

Anonymous poster hash: e8cc6...f3e
Skrevet

En nær venninne av meg ble mamma i dag og jeg fikk mms ganske kjapt etterpå av lykkelig mor og barn.

Litt senere gikk jeg inn på Facebook og da hadde flere slektninger tagget henne og mannen i stauser hvor de gratulerte de. Mange timer før de selv la ut bilde og offentliggjorde at de hadde fått en gutt!

Er det bare jeg som reagerer på dette?

Jeg synes at nybakte foreldre selv skal få offentliggjøre sånne ting!

Hvis de hadde sendt mms til en masse folk så ble jo sikkert dette oppfattet som at det allerede var "offentlig". Men selv pleier jeg ikke å skrive noe om dette på facebook før jeg har sett at foreldrene selv har annonsert det.

Anonymous poster hash: b5112...425

Skrevet

Sperret heldigvis veggen. For søstra mi og kusina mi hadde selvfølgelig tagget meg i sekundet han var ute...

Skrevet

Foreldrene skal få bestemme. Noe annet er utrolig frekt og viser mangel på sosial intelligens.

Skrevet

Syns ikke det er noe problem. Det er en gledesytring, og det syns jeg man skal være glad for. Det er så slitsomt nå man hele tida må passe seg for å tråkke folk på tærne, og det verste er at jeg var slik før. Huff, pinlig. La folk være glade. Ungen blir ikke mindre ens egen selv om andre har annonsert at den er kommet til verden. 

Skrevet

Min kusine greide å legge ut nyheten før oss, og det syntes jeg var ganske irriterende! Vi ringte/sendte melding til de nærmeste og la ut bilde på Facebook litt senere. Nyheten har da gått fra min mor til min tante og så til kusinen min, som må ha lagt det ut på Facebook omtrent med en gang. Jeg har lyst til å fortelle så store nyheter selv! 

Var litt overrasket siden hun er i midten av 20- årene og trodde de hadde mer "sosiale medier- antenner"!

Anonymous poster hash: aa637...8d0
Skrevet

Syns ikke det er noe problem. Det er en gledesytring, og det syns jeg man skal være glad for. Det er så slitsomt nå man hele tida må passe seg for å tråkke folk på tærne, og det verste er at jeg var slik før. Huff, pinlig. La folk være glade. Ungen blir ikke mindre ens egen selv om andre har annonsert at den er kommet til verden. 

Men skjønner du ikke at det er sånt man vil fortelle sine nærmeste selv? Ikke noe stas å ringe og fortelle og så vet "alle" det.

Anonymous poster hash: b08c5...397

Skrevet

Jeg er enig med deg HI. Vi hadde ikke noe behov for å sperre veggene våre, da våre nærmeste venner heldigvis er oppegående nok til å forstå at slike ting bør foreldrene annonsere selv.

Det blir samme greia som når noen har dødd i f.eks. en ulykke, og noen slenger ut "RIP" med navn på vedkommende på Facebook med det samme, kanskje før alle familiemedlemmer er informert. Det er en uting, og tyder på manglende sosial kompetanse.

Skrevet

En venninne av meg og mannen satte inn en liten "og vi ønsker ingen facebookoppmerksomhet" i slutten av sine sms og mms, på den måten fikk de selv sagt ifra til de de ville.

Men klart, det sprer seg på facebook før eller senere uansett.

Anonymous poster hash: c8999...b58

Skrevet

Her fikk faktisk vår mellomste gratulasjoner fra barnehageansatte om at hun hadde blitt søster, før vi eller besteforeldrene (som passet henne) hadde fått sagt noe som helst. Ungen skjønte ikke helt at hun hadde fått en søster. Synes voksne folk kan la nærmeste familie få fortelle sine nærmeste dette selv. Eldste, som gikk på skolen da, fikk vite det av bestemoren sin (min mor).

Anonymous poster hash: c9f4e...e3f
Skrevet

Det var helt ok for oss at venner og bekjente gratulerte oss på Facebook.

Når jeg ble tante før jeg selv ble gravid, skulle jeg til å skrive på veggen deres. Men fant ut at det ikke var min plass å publisere det.

Jeg er veldig opptatt av at folk må få velge selv hva de deler. Det handler vel i bunn og grunn om respekt for andre.

Anonymous poster hash: dc576...1a2
Skrevet

Når jeg hadde født sendte mannen min melding til de nærmeste om dette. Samtlige la det rett ut på facebook innen en halvtime etter mottatt melding. De har forsvart seg med at vi ikke er så aktive på facebook, så da måtte jo noen gi beskjed. Jeg er nå gravid med barn nr. 2, og har gitt beskjed om at de får følge med på facebook, da det vil bli annonsert direkte der og ikke med egen melding til familie først. Dette er de selvfølgelig rasende på, men de har selv valgt det  ;)

Anonymous poster hash: ff073...be1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...