Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 Har en jente på fire år som er et mareritt å legge for tiden. Hun hyler og griner og svarer frekt på alt vi sier eller gjør. Får nesten ikke beskrevet for ille hun er når det først starter. Jeg tenker at hun ikke kan oppføre seg sånn uten at det får en eller annen konsekvens men så er jeg så usikker på hva som er passende konsekvens for denne alderen. Å gi en konsekvens når hun har slått seg vrang funker ikke, virker som om hun lokker seg helt og er ikke åpen for noe. Det må eventuelt bli noe dagen etter eller blir det for sent for hennes alder? Noen som har noen ideer for hva vi skal gjøre. Jenta gjør meg gal snart Anonymous poster hash: 2343f...e1e
hol(L)y COW Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 Dagen etter er for sent. Det bør være en naturlig konsekvens - feks ingen lesing.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 Man "gir" ikke konsekvens, man gir straff. Like greit å kalle en spade for en spade... Anonymous poster hash: ff80c...b29
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 Man "gir" ikke konsekvens, man gir straff. Like greit å kalle en spade for en spade...Anonymous poster hash: ff80c...b29 Du kaller det straff jeg kaller det konsekvens. Samme hva man kaller det egentlig. Jeg tolker det slik at du mener at det ikke er riktig. Er gjerne åpen for forslag om andre virkemidler? Anonymous poster hash: 2343f...e1e
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #5 Skrevet 23. september 2013 Dagen etter er for sent. Det bør være en naturlig konsekvens - feks ingen lesing. Oppførselen kommer etter lesingen er ferdig. Hvis vi dropper lesingen føler jeg at jeg " straffer" henne før hun egentlig har oppført seg dårlig. Hun klikker ikke hver kveld. Å droppe lesing kvelden etter blir da forsent? Anonymous poster hash: 2343f...e1e
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 Man "gir" ikke konsekvens, man gir straff. Like greit å kalle en spade for en spade...Anonymous poster hash: ff80c...b29 Du kaller det straff jeg kaller det konsekvens. Samme hva man kaller det egentlig. Jeg tolker det slik at du mener at det ikke er riktig. Er gjerne åpen for forslag om andre virkemidler? Anonymous poster hash: 2343f...e1e Ikke så lett å gi andre råd når jeg ikke vet noe om hvordan dere pleier å gjøre ting. Hvis min snart fireåring begynner å trasse på badet prøver jeg først med det gode, feks konkurranse (nå teller jeg til ti og ser om du rekker å ta på pysjen). Funker det ikke det, sier jeg bare at jeg ikke kan hjelpe ham når han ikke vil samarbeide og så går jeg. Anonymous poster hash: ff80c...b29
frklena Skrevet 23. september 2013 #7 Skrevet 23. september 2013 Har du satt deg ned på huk med blikket i øynene hennes og forklart henne hva dere skal gjøre og alt det som hører med? Hva om hun får bli litt engasjert selv? Type, nå er det natta men hvis du er flink jente og pusser tenner og legger deg i senga skal du få lov til å velge en bok vi leser sammen? Eller hva med å legge henne i senga, si god natt, og gå ut. Når hun går ut og raser, så bærer du henne tilbake igjen i senga uten å si noe, og holder på sånn til hun sovner? Kanskje tungvindt. Eller ta vekk en leke som hun liker å leke med når hun ikke oppfører seg pent. Forklar hun det på forhånd selvsagt. Eller innfør en sånn belønningsting. At hun får en stjerne eller sånn når hun legger seg til å sove på en fin og ordentlig måte og mister en hver gang hun ikke gjør det. Og at når hun har 5 stjerner får hun velge seg ut en leke i butikken til 100 kr elns? Haha, kan hende jeg har sett litt for mye på supernanny men det skader vel ikke å prøve? Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #8 Skrevet 23. september 2013 Vi hadde en periode i den aldern hvor barnet fikk et klistremerke hver morgen når legginga kvelden før hadde gått bra. Når hun hadde 8 merker fikk hun en ting vi hadde avtalt på forhånd som hun ønsket seg. Hvis hun oppførte seg dårlig tok vi vekk et klistremerke. Funket her... Anonymous poster hash: 9177b...474
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #9 Skrevet 23. september 2013 Da tenker dere at hun er stor nok til å få en reaksjon dagen etter? Hun husker jo godt konflikten vi hadde kvelden før så da tenker jeg at hun klarer å skjønne at det er derfor en konsekvens kommer? Hi Anonymous poster hash: 2343f...e1e
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #10 Skrevet 23. september 2013 Her har vi kopiert systemet de bruker på skolen (har datter i 1. klasse). To advarsler gir gult kort, en advarsel til gir rødt kort. Enda en gir konsekvens. Vi bruker det på 6-åringen og 3,5-åringen. Gjelder ikke bare legging her, men gjennom hele dagen. En konsekvens kan være at vi tar vekk sabeltannskuta eller favorittbarbien i 3 dager. Dersom de ikke får noen kort en dag, får de et klistremerke. Får de 5 klistremerker får de kjøpe seg en leke. Belønningssystemer fungerer her. Har brukt det med jevne mellomrom på alt fra legging til pottetrening. Anonymous poster hash: a452e...4fe
Elsker livet Skrevet 23. september 2013 #11 Skrevet 23. september 2013 Konsekvensen er at du føler du må gi en straff. Jeg henger meg også opp i å bruke ordet konsekvens når man snakker straff. Jeg foreslår å belønne henne med penger e.l. de gangene hun legger seg pent. Finn gjerne noe i en lekebrosjyre hun kan ønske seg og lag et skjema e.l. så hun ser at hun faktisk sparer til denne tingen på kort tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå