Gladmor30 Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 Jeg har hatt d siden jeg fikk skoletennene. Store hvite flekker som dekker omtrent halvparten av tennene foran. Hadde veldig komplekser for d i barndommen, men har vokst d fra meg nå. Men d er og blir stygt da! Kan liksom aldri få et fint smil syns jeg :/ Og det kjipeste er at jeg har ført det videre til mine døtre. Min toåring har masse hvite flekker på tennene sine, og d er jo bare melketenner. Noen som vet hva d kommer av? Noen som har noen lure triks for å få d vekk? (Er lov å drømme).
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 For mye flour? Da kan man få hvite flekker på tennene. Anonymous poster hash: be6c8...f64
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 Jeg har også sånne hvite flekker på fortennene. Tannlegen min har sagt at det kan komme av mange ting, feks sykdommer du hadde da du var barn! Ev sykdom mor har hatt mens hun var gravid med deg. Merkelige greier... Han spurte meg om jeg hadde hatt feberkramper som liten og det har jeg. Han mente det kunne komme av det hos meg...? I forbindelse med tannreguleringen jeg hadde sa de også at det kunne oppstå sånne hvite flekker. Vet at tannlegen kan fikse godt på det, men det var ikke noe han anbefalte meg fordi det var dyrt og ikke noe som ville være permanent. Anonymous poster hash: 67973...f88
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 Hvite flekker på tennene (som ikke skyldes begynnende karies) skyldes mineraliseringsforstyrrelser. Dette har oppstått da tennene ble dannet. Ulike ting kan være årsak. F. eks for mye fluor som nevnes over. Hvis du ser det hos dine døtre er det større sannsynlighet for at det er noe arvelig, f.eks. amelogenesis imperfecta. Helt umulig å si uten å se det. Det er ufarlig og mineraliserinsforstyrrelser er også veldig vanlig, men ta kontakt med tannlegen for å finne ut hva det er og om du evt kan få støtte fra Helfo til behandling (skal i såfall være til stor sjenanse og ha betydning for både funksjon og estetikk). Anonymous poster hash: be1ae...b55
Gladmor30 Skrevet 23. september 2013 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2013 Tusen takk for flotte svar! Jeg har tatt d opp med tannlegen tidligere, men har aldri fått noe svar egentlig. Derfor jeg tenkte å høre om d var noen som hadde litt peiling her Kan ikke forstå d kan være overdreven bruk av fluor heller..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå