Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 Hei hei! Jeg født med planlagt ks for 5 dager siden og melkeproduksjonen min er ikke helt i gang enda. Jeg begynner å bli ganske bekymret for at jeg ikke får nok melk når det er gått så mange dager etter fødselen og jeg fortsatt må gi babyen min mme (ca 2-3 ganger daglig). I dag pumpet jeg det ene brystet for å se hvor mye det kom ut og det kom så vidt 10 ml. Regner med at det ikke er nok?! Jeg er nesten desperat, vet ikke hva jeg skal gjøre. Har så lyst å amme. Jeg har forresten ammet mitt første barn og husker at jeg hadde mye mer melk på det tidspunktet. Noen tips? Jeg drikker mye vann og lar barnet suge så mye han vil. Anonymous poster hash: 212e2...176
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 I dag var jeg forresten på barsel for kontroll med lille nurket. Så jeg snakket med dem om problemet mitt men likte ikke svaret jeg fikk: "at dessverre så er det sånn at ikke alle får nok melk til ungen sin" Trodde alle som virkelig ville fikk det til... Anonymous poster hash: 212e2...176
<3 2G <3 Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 Holder ikke alltid med sterk vilje. Dessverre.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 Så lenge du gir babyen mme, er hn mett og fornøyd og gidder ikke jobbe så mye for maten, samtidig som du ikke ammer så ofte og lenge som du ville gjort hvis hn kun fikk pupp. Dermed får du ikke i gang melkeproduksjonen nok, du får ikke stimulery brystene ofte nok og lenge nok. Ikke alle responderer bra på pumpa, noen får ikke ut noen ting, mens andre pumper flaske på flaske. Jeg får ikke ut mer enn 25 ml ca og noen ganger ingenting. Likevel gikk datteren min opp over 200 gr i uka, så jeg hadde nok melk Dessuten tømmer babyen brystet mer effektivt og stimulerer til mer melkeproduksjon, så det beste er å amme så mye som mulig!
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. september 2013 #5 Skrevet 23. september 2013 Tok tid her og, og jeg fødte vanlig. Måtte kjøpe pumpe og bruke den for i det hele tatt å få opp produksjon. Når jeg pumper nå får jeg kanskje ut 50, men han spiser seg mett på et bryst, så det kommer mer når han suger selv. Til sammenlikning spiser han 150 når han får tillegg...
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 Det værste du kan gjøre er å bli stresset. Vet det er veldig vanskelig, men det virker negativt på melkeproduksjonen og virker direkte inn på utdrivningsrefleksen din. Jeg fikk veldig lite melk i sommer etter en økt med brystbetennelse. Trodde jeg mistet melken. Fikk ikke ut en dråpe omtrent med pumpe. Hadde problemer med å få babyen, da 3 mnd gammel, til å ligge til fordi melken kom så sakte. Ble til at jeg ammet han i søvne da han ikke brydde seg og vekten hans gikk fint opp. Jeg hadde derfor mer melk enn jeg trodde og etterhvert som jeg roet meg kjente jeg at produksjonen sakte men sikkert økte. Pumping er forøvrig en dårlig indikasjon på hvor mye melk du har da babyen får ut mye mer melk av brystet enn pumpen klarer. Har du forsøkt å ikke gi mme, men kun amme? Hvis babyen er sugevillig bør produksjonen øke. Du må selvfølgelig følge med på at babyen har våte bleier og ta en vektkontroll. Og kanskje regne med at du ikke får gjort så mye mer enn å amme i noen dager Jeg tenker det er stor sannsynlighet for at du får opp produksjonen. Er jo så kort tid siden ks og har hørt melken kan bruke litt lenger tid på å komme ordentlig da. Lurt å kontakte ammepoliklinikk dersom det finnes der du bor. De har hjulpet meg masse med startvansker med alle tre barna Anonymous poster hash: 29732...0e6
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #7 Skrevet 23. september 2013 Åh jeg har d akkurat som deg så føler med deg! Jeg hadde ikke nok melk til første. Hun la ikke på seg. Denne gangen har lillegutt lagt på seg men langt fra nok. Han er 15 dager gammel og har fått mme i 4 dager. Får pupp først og legger han ofte til flere ganger på samme puppen. Han suger bra men er mer glad i den ene puppen. Foreløpig tømmer han brystene men d krever jobbing! Søk råd hos ammehjelpen:) de kan gi deg gode råd. Men som skrevet tidligere er d viktig å ikke stresse. Dette er fiende nr 1 for melken. Ellers så er d viktig med nok drikke, mat og hvile. Jeg skal forsøke 3 økedager på rad for å øke produksjonen. Skal da (etter råd fra ammehjelpen) amme hver 1-1,5 time. Dette skal visstnok fungere. Men gjør d ikke d så delammer jeg bare som sist. D viktigste er at babyen legger nok på seg. Ang pumping- får heller ikke ut noe særlig melk. Prøvde i natt og fikk bare ut 60ml på begge brystene. La til gutten etterpå og han svelget unna. Så ingen tvil om at babyen får ut mest melk;) Anonymous poster hash: 516f5...ede
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #8 Skrevet 24. september 2013 Takk for svarene alle sammen. Jeg skal prøve la være å stresse. Men er så vanskelig. Gråter hver dag pga dette. Det er utrolig viktig for meg. Jeg har ammet eldste guten min som var mye større enn han. Det sprutet melk overalt og nå er det så vanskelig Skal prøve ammehjelpen. Ellers har jeg vært våken hele natten for å gi han kun pupp og ingen mme i natt. Ga han så mye pupp han ønsket seg og passet på at han klarte å roe seg ned og at bleien ble vått. Men, selvfølgelig, dette kostet meg så å si hele nattens søvn. I dag har jeg gitt han mme en gang fordi han virket sulten om morgen. Skal prøve ikke gi han flere ganger i dag og se hvordan det går. Anonymous poster hash: 212e2...176
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #9 Skrevet 24. september 2013 Jeg tenker at hvis du er redd for at han ikke blir mett så kan du jo heller gi han litt mme etter du har ammet han. Eller så kan du amme han ofte til produksjonen øker. Dessverre er det slik at noen sliter med amming, men hvis du gjerne vil det så er det ofte verdt strevet i begynnelsen:) Lykke til! Anonymous poster hash: 3ce23...1c0
*Smiley* Skrevet 24. september 2013 #10 Skrevet 24. september 2013 Det er en myte at alle får nok melk selv om de jobber hardt for det. Dessverre hører man for ofte at man får nok hvis man ammer nok.Det gjelder for mange men ikke alle. Jeg hadde ikke nok til noen av mine og på ammepoliklinikken sa de at ikke alle får nok melk.Syns det er synd at det ikke opplyses om. Så mye sorg og slit jeg hadde med å prøve få nok melk var leit. Du kan fortsatt få mer melk og delamming er kjempefint hvis man kan amme noe. Det trenger ikke være enten eller.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #11 Skrevet 24. september 2013 Det du klarer å pumpe ut er ikke noen god indikasjon på hvor mye melk du har. Jeg klarte vanligvis ikke å pumpe ut særlig mye melk. Men babyene spiste så det sustem og vokste og la på seg som bare det. Anonymous poster hash: 3e8a5...ae9
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 24. september 2013 #12 Skrevet 24. september 2013 Jeg ville gitt mme etter ammingen, ikke i stedet for ja. Nei, ikke alle har nok melk, men de fleste har det og mme i stedet for amming er ikke bra for produksjonen.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #13 Skrevet 24. september 2013 Fant ut at han har gullsot og at det er derfor han ikke drikker nok. Han er for slapp og sovner fort i puppen, da klarer jeg ikke å amme ordentlig. Nå er min nye utfordring å prøve å holde han våken mens jeg ammer, og det er IKKE lett! Var på barsel poliklinikken i dag og de visste meg hvordan jeg skulle gjøre. Det var 1 time med hardt arbeid for at han skulle suge. Nå skal vi passe på at verdien på bilirubin ikke øker og at han legger på seg... HI Anonymous poster hash: 212e2...176
Anonym bruker Skrevet 24. september 2013 #14 Skrevet 24. september 2013 Vår yngste hadde gulsott. Fikk beskjed om å legge han i sollyset fra vinduet (hvis det er sol der du bor om dagen ). I tillegg er det jo kjempebra at du ammer så mye du kan. Da går bilirubin raskere ned. Er en utfordring den ammingen noen ganger. Jeg har mang en gang revet meg i håret og grått i fortvilelse. Ikke gå på akkord med deg selv. Stå på til du selv synes det er nok. Hvis du tar noen økedøgn blir det sannsynligvis lite søvn. Kanskje du har noen som kan avlaste deg litt mellom ammingene på dagtid? Da kan du kanskje sove litt. Det er verdt det hvis det går seg til. Uansett er også delamming bedre enn ingen amming Masse lykke til Anonymous poster hash: 29732...0e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå