November-spire-79 Skrevet 23. september 2013 #1 Del Skrevet 23. september 2013 Hvis dere hadde en baby som ville ha pupp hver time hele natten. Ville dere kuttet alle måltidene på engang eller bare noen? Hvor skal jeg starte liksom? Har prøvd et par netter nå, men det endte med at hun fikk pupp 5 ganger i natt hehe ville dere bysset i søvn eller roet i sengen. Her er ikke far aktuell å bruke på grunn av eksamen og lesing. Byssing så ofte er virkelig slitsomt for armer og kropp......Zzzzz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 23. september 2013 Forfatter #2 Del Skrevet 23. september 2013 Hvis dere hadde en baby som ville ha pupp hver time hele natten. Ville dere kuttet alle måltidene på engang eller bare noen? Hvor skal jeg starte liksom? Har prøvd et par netter nå, men det endte med at hun fikk pupp 5 ganger i natt hehe ville dere bysset i søvn eller roet i sengen. Her er ikke far aktuell å bruke på grunn av eksamen og lesing. Byssing så ofte er virkelig slitsomt for armer og kropp......Zzzzz Hun er forresten 11 mnd snart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 23. september 2013 #3 Del Skrevet 23. september 2013 Jeg har overhode ingen erfaring med å nattavvenne da storebror sluttet av seg selv, men jeg ville nok prøvd flaske med vann og ikke ut av sengen. Hvis det er ut av sengen hun egentlig vil skal hun ikke få den "seieren". Men dette er jo ikke lett så ville nok prøvd andre muligheter dersom ikke det funket. Lykke til! Har en som er fryktelig glad i pupp selv og kan forestille meg hvor slitomt det er når barnet er såpass stor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oslomama Skrevet 23. september 2013 #4 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) du fikk i november 2012 ikke sant? Mener og huske du fikk noe samtidig som meg. Vi sluttet med nattmat i mai(6 mnd gammel) og siden har h*n ikke fått nattmat. Tror ikke du gjør deg selv eller babyen noen tjeneste med byssing, med tanke på at det er vanedannede for barnet. Vi har brukt å roe i sengen. Hva med å få eget rom(hvis barnet er straks 1år uansett) til barnet? Det gjør nattavvenningen mye lettere(iallefall etter egen erfaring) Vår våknet vær 1 time ca en periode og roet seg ikke før h*n fikk mat, men med en gang h*n fikk eget rom våknet h*n 1 gang første natten og sov gjennom resten og har gjort det siden Verd en tanke eller to Endret 23. september 2013 av Oslomama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #5 Del Skrevet 23. september 2013 Jeg tenker at her må faktisk faren trå til og ta sin del. Han takler nok fint noen våkenetter i livet sitt han også, studier eller ei. Du har ammet hver time natta gjennom i snart ett år og jeg kan egentlig ikke forstå at ikke han kan ta 4-5 netter av sin dyrebare tid til å gjennomføre nattavvenning. Jeg tror faktisk ikke at du klarer å nattavvenne henne da du ikke takler å høre barnegråt. Og jeg tror du gjør barnet ditt enorme bjørnetjenester ved å la henne kontrollere deg slik hele natten Stor klem til deg Anonymous poster hash: feb31...562 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentemamma Skrevet 23. september 2013 #6 Del Skrevet 23. september 2013 Hvis dere hadde en baby som ville ha pupp hver time hele natten. Ville dere kuttet alle måltidene på engang eller bare noen? Hvor skal jeg starte liksom? Har prøvd et par netter nå, men det endte med at hun fikk pupp 5 ganger i natt hehe ville dere bysset i søvn eller roet i sengen. Her er ikke far aktuell å bruke på grunn av eksamen og lesing. Byssing så ofte er virkelig slitsomt for armer og kropp......Zzzzz Jeg har tre barn som alle har vært/er puppomane:) De to eldste avvente seg selv helt uproblematisk, noe jeg regnet med skulle skje med den siste snuppa også. Jeg har vært tålmodig og latt henne få når hun har villet ha, døgnet rundt. Hun er nå 8 mnd og etter en sykdomsperiode var det helt ekstremt... Mannen måtte ut av dobbeltsenga, vi samsov og hun lå og "pattet" omtrent hele natta , ble totalt utslitt og fant ut at noe måtte gjøres. Det ble tilbake til egen seng, på eget rom (hun var egentlig tilvant dette før hun ble syk) og jeg kuttet tvert ut pupp i forbindelse med soving. Høres jo veldig dramatisk ut, men var det overhode ikke. Hun spiser godt på dagtid, samt en god porsjon grøt ved 19-tiden. Gir henne pupp etter grøt, og så kveldsstell. Deretter er det senga. Som regel har hun sovnet ganske fort ved puppen så jeg var minst sagt spent på hvordan det skulle bli, og ble temmelig overrasket da det ikke ble noen større protester! Den første dagen begynte hun å gråte når jeg la henne ned i senga. Jeg er ikke tilhenger av skrikekurer, og lar henne ikke gråte så det jeg gjør er at jeg tar henne opp, roer henne, og legger henne ned (finnes vel en "metode" som ligner på det jeg gjør også; opp-ned metoden). Det ble opp og ned et par ganger og hun sovnet i armene mine. Oppvåkningene på nettene har blitt drastisk redusert og når hun våkner gjør jeg det samme som ved legging og hun sovner med en gang . Jeg har satt kl 05 som "grense", hvis hun våkner da får hun pupp og hun spiser da sultent og sover med meg et par timer til. Så ut fra min erfaring tror jeg nesten dere vil tjene på å bryte assosiasjonen mellom pupp og søvn, altså kutte ut puppen helt om natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amygdala84 Skrevet 25. september 2013 #7 Del Skrevet 25. september 2013 Første natt gir du pupp én gang før midtnatt, for å deretter "stenge baren" frem til klokka 05/06. Andre natt er det helt stengt. Baby vet ikke hva klokka er, så å kun gi pupp f.eks annenhver oppvåkning, tror jeg ikke har noen effekt. Hun blir bare forvirret. Hele cluet med avvenning er jo at hun skal lære seg å finne søvnen selv uten pupp som søvnassosiasjon (og heller ikke bytte ut puppen med byssing ørten ganger pr. natt - for da er man jo nesten like langt...) Far bør trå til i tre netter og være konsekvent (kanskje dere trenger fire siden baby er så stor og ikke klarer å finne søvnen selv ennå). Du kan kanskje sove et annet sted? Far må være konsekvent, uansett hvilken metode dere går for. Ja, det kommer til å bli gråting og baby kommer til å være sint, men du gjør deg selv en bjørnetjeneste med å fortsatt amme fem ganger pr. natt. Både for din egen del (begynner du ikke jobb snart f.eks) og for jenta di - kan ikke være helt greit å ha så mange oppvåkninger iløpet av natten?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amygdala84 Skrevet 25. september 2013 #8 Del Skrevet 25. september 2013 Beklager, så først nå at far visstnok ikke kan pga lesing og eksamen. Hvis han ikke kan avse noen netter, får du gjøre det. Men tviler på at du er "sterk" nok (etter å ha lest hva du har skrevet tidligere) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling<3 Skrevet 25. september 2013 #9 Del Skrevet 25. september 2013 Vi hadde det omtrent på samme måte. Vi avvente i sommer da hun var 8 mnd. Slik gjorde vi det. Beholdt før leggetid og på morran. Det var en skikkelig kamp og det var jeg forberedt på. Når hun våknet for å få pupp fikk hun vann isteden. Prøvde å roe henne i senga uten å ta henne opp. Jeg tok avveninga selv. Hun ble bare mer sint når pappa kom. Og det skjønner jeg... Fælt å både ta fra pupp og mamma på en gang. Det tok noen uker også ga hun seg med hylinga, MEN da hadde hun vendt seg til å våkne for å få vann isteden så vi måtte slutte med det da tok det 2-3 netter også sov hun fra ca 19.30 -05.30 fikk pupp og sov igjen ca1,5 time. Synes alle sier at man skal la far ta den jobben men jeg synes man skal gjøre det som er best for en selv og babyen:) kan være lurt at du forklarer henne at hun ikke trenger å spise på natta mer...forberede henne på en måte. lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivHeidi Skrevet 25. september 2013 #10 Del Skrevet 25. september 2013 Frøkna mi har nå passert 9 mnd, og har hatt noen uker nå som hun har våknet ofte på natta og i 9 av 10 ganger ikke roet seg før hun fikk pupp. Nå har hun plutselig blitt urolig når hun, som normalt, våkner ved 23 på kvelden, men når hun nå sovner godt så sover hun til ca 7. Dette gikk helt av seg selv. For 1 mnd siden var jeg fortvila over at hun våkna så ofte og så ikke for meg hvordan dette ville ende.Med andre ord kan det gå over av seg selv. Her har det sammenheng med at hun nå skjønner at vi er tilstede selv om hun ikke ser oss. Hvordan er det med di på det punktet? Hva våkner hun av, skjønner du/ser du det? Er det lyder i rommet, så er hun jo nå så stor at eget rom kanskje kan være en ide? Jeg ville ikke kuttet ut alle måltider om natta med en gang, om du må gå den veien. Jeg ville latt ho få sendt på kvelden, og f.eks kuttet ut mellom 00.30 og 05.00 til å begynne med. Så utvidet til 00.00 og 05.00, 05.30 osv. Kanskje du vil bare begynne med 01.00 og 04.00 f.eks. Poenget mitt er at du ikke hopper over et og annet, men setter en tid. Hvorfor ikke bare holde henne? Trenger ikke bysse så mye, litt i begynnelsen, så ingenting, bare holde henne. Vise at mamma er der, og at det er trygt, men at hun ikke får pupp nå. Det er natta nå, mamma er her, det er trygt, nå skal vi sove. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 25. september 2013 #11 Del Skrevet 25. september 2013 Med tredjemann måtte jeg tilkalle "Sove- Karin" for hjelp, for han krevde pupp annenhver time hele natten da han var 10 mnd. Hadde ikke noe problem med å avvenne de to første, men tredjemann var sta! Han skrek i timesvis for å få viljen sin, og jeg er heller ikke så glad i skrikekurer! Sove- Karin sa jeg kunne gjøre hva jeg ville med han om natten, men IKKE gi pupp. Jeg skulle gi han siste amming for kvelden i stua, så skifte til pysj og pusse tenner. Da var det ikke noe før vi stod opp dagen etter (og da i lyst rom, ikke noe kos i senga på morgenkvisten!). Det var hard jobbing to- tre netter, men så sov han hele natten gjennom! Jeg var inne hos han, roet han, ga han vann på flaske, tok han opp og koste med han, men ga ikke pupp. Tøffe netter, men det gikk. Mannen min tok første natten, men så måtte jeg ta over selv fordi han reiste bort. Du kan jo evt. prøve å få noe barnevakt på dagen så du får tatt igjen litt søvn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 25. september 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 25. september 2013 Tusen takk alle sammen for gode svar;) jeg skal svare alle innleggene når jeg bare får spist litt kveldsmat og slappet av litt. Hun våkner jo snart igjen og da blir det spennende å se hva vi får til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 25. september 2013 Forfatter #13 Del Skrevet 25. september 2013 Jeg har overhode ingen erfaring med å nattavvenne da storebror sluttet av seg selv, men jeg ville nok prøvd flaske med vann og ikke ut av sengen. Hvis det er ut av sengen hun egentlig vil skal hun ikke få den "seieren". Men dette er jo ikke lett så ville nok prøvd andre muligheter dersom ikke det funket. Lykke til! Har en som er fryktelig glad i pupp selv og kan forestille meg hvor slitomt det er når barnet er såpass stor! Takk for svar:) Det kan nok lønne seg å la henne være i sengen ja.Mye løfting kan bli utmattende i lengden. Vi har prøvd litt halvhjertet med vann på flaske før, men det gikk ikke så bra. Skal uansett prøve å roe henne ned uten flaske først, men gruer meg litt til den biten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 25. september 2013 Forfatter #14 Del Skrevet 25. september 2013 du fikk i november 2012 ikke sant? Mener og huske du fikk noe samtidig som meg. Vi sluttet med nattmat i mai(6 mnd gammel) og siden har h*n ikke fått nattmat. Tror ikke du gjør deg selv eller babyen noen tjeneste med byssing, med tanke på at det er vanedannede for barnet. Vi har brukt å roe i sengen. Hva med å få eget rom(hvis barnet er straks 1år uansett) til barnet? Det gjør nattavvenningen mye lettere(iallefall etter egen erfaring) Vår våknet vær 1 time ca en periode og roet seg ikke før h*n fikk mat, men med en gang h*n fikk eget rom våknet h*n 1 gang første natten og sov gjennom resten og har gjort det siden Verd en tanke eller to Hei,takk for svar. Ja jeg fikk 1 november 2012 og hadde egentlig ikke termin før 15 november.Når fikk du da? Det høres fornuftig ut med eget rom ja. Vi bor hos svigers nå, men jeg kunne jo evnt. lagt meg på stua på sofan. Sover jo uansett ikke så mye, så hvor jeg ligger blir egentlig det samme. Jeg kunne sikkert sovnet på gulvet hvis jeg måtte Gubben ligger på tv-stua for å få sove Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pumba78 Skrevet 25. september 2013 #15 Del Skrevet 25. september 2013 Min er 7 måneder og " trenger" mer og mer puppekos om natten. Men dere, hva med storesøsken? Tror nok jeg selv takler at det blir litt hyling under avvenning, men orker ikke at eldstemann skal våkne og! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 25. september 2013 Forfatter #16 Del Skrevet 25. september 2013 Jeg tenker at her må faktisk faren trå til og ta sin del. Han takler nok fint noen våkenetter i livet sitt han også, studier eller ei. Du har ammet hver time natta gjennom i snart ett år og jeg kan egentlig ikke forstå at ikke han kan ta 4-5 netter av sin dyrebare tid til å gjennomføre nattavvenning. Jeg tror faktisk ikke at du klarer å nattavvenne henne da du ikke takler å høre barnegråt. Og jeg tror du gjør barnet ditt enorme bjørnetjenester ved å la henne kontrollere deg slik hele natten Stor klem til deg Anonymous poster hash: feb31...562 Takk for svar. Ja det kan jeg være enig i Til mitt forsvar så har jeg blitt litt bedre de siste ukene for nå ser jeg at hun trasser mer og gråter for å oppnå ting. Derfor har jeg i kveld vært flink og ikke tatt henne opp etter at jeg la henne i sengen ved legging. Hun gråt ikke lenge, men fant ut at hun heller ville sove, så da skravlet hun seg i søvn. Leggingen går utrolig bra nå. Så da er neste mål å gjennomføre ammslutt senere i kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oslomama Skrevet 25. september 2013 #17 Del Skrevet 25. september 2013 du fikk i november 2012 ikke sant? Mener og huske du fikk noe samtidig som meg. Vi sluttet med nattmat i mai(6 mnd gammel) og siden har h*n ikke fått nattmat. Tror ikke du gjør deg selv eller babyen noen tjeneste med byssing, med tanke på at det er vanedannede for barnet. Vi har brukt å roe i sengen. Hva med å få eget rom(hvis barnet er straks 1år uansett) til barnet? Det gjør nattavvenningen mye lettere(iallefall etter egen erfaring) Vår våknet vær 1 time ca en periode og roet seg ikke før h*n fikk mat, men med en gang h*n fikk eget rom våknet h*n 1 gang første natten og sov gjennom resten og har gjort det siden Verd en tanke eller to Hei,takk for svar. Ja jeg fikk 1 november 2012 og hadde egentlig ikke termin før 15 november.Når fikk du da? Det høres fornuftig ut med eget rom ja. Vi bor hos svigers nå, men jeg kunne jo evnt. lagt meg på stua på sofan. Sover jo uansett ikke så mye, så hvor jeg ligger blir egentlig det samme. Jeg kunne sikkert sovnet på gulvet hvis jeg måtte Gubben ligger på tv-stua for å få sove Fikk 12.nov og hadde termin 14 Det blir fort litt mer vanskelig når man ikke har sitt eget å mulighet til å bestemme alt selv. Dere må kanskje bare prøve dere litt frem og kanskje få litt hjelp av svigers hvis det er en mulighet både med plass og natt avvenning:) Når vi er på besøk til svigers så ligger faktisk baby i gangen(ingen bruker den gangen, men den er ikke så langt fra vårt rom der) i en krok i reisesenga og h*n sover som en stein Snakk litt dere imellom og med svigers om muligheter for hvor dere kan evt la baby ligge slik at dere får avvent barnet Ønsker dere masse lykke til og det gjelder å holde seg hard når man først har startet. De forstår desverre ikke så masse av "bare denne gangen" taktikken hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 25. september 2013 Forfatter #18 Del Skrevet 25. september 2013 Hvis dere hadde en baby som ville ha pupp hver time hele natten. Ville dere kuttet alle måltidene på engang eller bare noen? Hvor skal jeg starte liksom? Har prøvd et par netter nå, men det endte med at hun fikk pupp 5 ganger i natt hehe ville dere bysset i søvn eller roet i sengen. Her er ikke far aktuell å bruke på grunn av eksamen og lesing. Byssing så ofte er virkelig slitsomt for armer og kropp......Zzzzz Jeg har tre barn som alle har vært/er puppomane:) De to eldste avvente seg selv helt uproblematisk, noe jeg regnet med skulle skje med den siste snuppa også. Jeg har vært tålmodig og latt henne få når hun har villet ha, døgnet rundt. Hun er nå 8 mnd og etter en sykdomsperiode var det helt ekstremt... Mannen måtte ut av dobbeltsenga, vi samsov og hun lå og "pattet" omtrent hele natta , ble totalt utslitt og fant ut at noe måtte gjøres. Det ble tilbake til egen seng, på eget rom (hun var egentlig tilvant dette før hun ble syk) og jeg kuttet tvert ut pupp i forbindelse med soving. Høres jo veldig dramatisk ut, men var det overhode ikke. Hun spiser godt på dagtid, samt en god porsjon grøt ved 19-tiden. Gir henne pupp etter grøt, og så kveldsstell. Deretter er det senga. Som regel har hun sovnet ganske fort ved puppen så jeg var minst sagt spent på hvordan det skulle bli, og ble temmelig overrasket da det ikke ble noen større protester! Den første dagen begynte hun å gråte når jeg la henne ned i senga. Jeg er ikke tilhenger av skrikekurer, og lar henne ikke gråte så det jeg gjør er at jeg tar henne opp, roer henne, og legger henne ned (finnes vel en "metode" som ligner på det jeg gjør også; opp-ned metoden). Det ble opp og ned et par ganger og hun sovnet i armene mine. Oppvåkningene på nettene har blitt drastisk redusert og når hun våkner gjør jeg det samme som ved legging og hun sovner med en gang . Jeg har satt kl 05 som "grense", hvis hun våkner da får hun pupp og hun spiser da sultent og sover med meg et par timer til. Så ut fra min erfaring tror jeg nesten dere vil tjene på å bryte assosiasjonen mellom pupp og søvn, altså kutte ut puppen helt om natta. Takk for svar Så bra at det fungerte for dere. Det gir håp for meg også Tuppa mi spiser jo hele natten derfor er hun ikke så veldig storspist på dagen. Derfor er jeg så skeptisk til å kutte så mange timer med mat siden hun garantert vil bli sulten.Problemet er bare at jeg ikke vet hvor mange timer det tar før hun blir sulten på natten for hun koser jo mesteparten av tiden ved puppen. Tenkte kanskje å stoppe kranene mellom 22 og 05 eller noe Så kan jeg kutte lengre perioder når hun spiser mer på dagen. Må liksom få snudd om på matinntaket her;)Hun hater grøt dessverre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 25. september 2013 Forfatter #19 Del Skrevet 25. september 2013 Beklager, så først nå at far visstnok ikke kan pga lesing og eksamen. Hvis han ikke kan avse noen netter, får du gjøre det. Men tviler på at du er "sterk" nok (etter å ha lest hva du har skrevet tidligere) Hehe jeg er nok ikke så veldig sterk nei, men pappan er enda svakere dessverre. Jeg var sterk i 15 minutter i kveld. Bysset henne i armene mine og det var 2 timer siden jeg la henne for kvelden. Hun fikk pupp rett før sengetid. Men det var pappan som kom inn og ba meg gi henne pupp, så nå er jeg rimelig fortvilet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 25. september 2013 Forfatter #20 Del Skrevet 25. september 2013 Vi hadde det omtrent på samme måte. Vi avvente i sommer da hun var 8 mnd. Slik gjorde vi det. Beholdt før leggetid og på morran. Det var en skikkelig kamp og det var jeg forberedt på. Når hun våknet for å få pupp fikk hun vann isteden. Prøvde å roe henne i senga uten å ta henne opp. Jeg tok avveninga selv. Hun ble bare mer sint når pappa kom. Og det skjønner jeg... Fælt å både ta fra pupp og mamma på en gang. Det tok noen uker også ga hun seg med hylinga, MEN da hadde hun vendt seg til å våkne for å få vann isteden så vi måtte slutte med det da tok det 2-3 netter også sov hun fra ca 19.30 -05.30 fikk pupp og sov igjen ca1,5 time. Synes alle sier at man skal la far ta den jobben men jeg synes man skal gjøre det som er best for en selv og babyen:) kan være lurt at du forklarer henne at hun ikke trenger å spise på natta mer...forberede henne på en måte. lykke til Takk for svar Ja kamp blir det. Hun er veldig bestemt på at hun skal ha den puppen. Skulle ønske de kunne miste interessen av seg selv. Hun klarer å sovne selv når det er leggetid for kvelden og hun sover jo i vognen to ganger om dagen uten puppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 25. september 2013 Forfatter #21 Del Skrevet 25. september 2013 Frøkna mi har nå passert 9 mnd, og har hatt noen uker nå som hun har våknet ofte på natta og i 9 av 10 ganger ikke roet seg før hun fikk pupp. Nå har hun plutselig blitt urolig når hun, som normalt, våkner ved 23 på kvelden, men når hun nå sovner godt så sover hun til ca 7. Dette gikk helt av seg selv. For 1 mnd siden var jeg fortvila over at hun våkna så ofte og så ikke for meg hvordan dette ville ende. Med andre ord kan det gå over av seg selv. Her har det sammenheng med at hun nå skjønner at vi er tilstede selv om hun ikke ser oss. Hvordan er det med di på det punktet? Hva våkner hun av, skjønner du/ser du det? Er det lyder i rommet, så er hun jo nå så stor at eget rom kanskje kan være en ide? Jeg ville ikke kuttet ut alle måltider om natta med en gang, om du må gå den veien. Jeg ville latt ho få sendt på kvelden, og f.eks kuttet ut mellom 00.30 og 05.00 til å begynne med. Så utvidet til 00.00 og 05.00, 05.30 osv. Kanskje du vil bare begynne med 01.00 og 04.00 f.eks. Poenget mitt er at du ikke hopper over et og annet, men setter en tid. Hvorfor ikke bare holde henne? Trenger ikke bysse så mye, litt i begynnelsen, så ingenting, bare holde henne. Vise at mamma er der, og at det er trygt, men at hun ikke får pupp nå. Det er natta nå, mamma er her, det er trygt, nå skal vi sove. Takk for svar. Jeg sover på samme rom som henne. Første gangen hun våkner er hun alene på rommet så da er det ingenting som vekker henne annet enn at hun våkner og ikke klarer å roe seg før puppen kommer. Senere våkner hun oftere og da kan det jo være fordi hun hører meg. Det bråker jo litt i dyna mi når jeg snur meg o.l selv om jeg prøver å være musestille. Første soveøkten er på 2-3 timer, så den er forbedret nå. Før var det 40 minutter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 25. september 2013 Forfatter #22 Del Skrevet 25. september 2013 Frøkna mi har nå passert 9 mnd, og har hatt noen uker nå som hun har våknet ofte på natta og i 9 av 10 ganger ikke roet seg før hun fikk pupp. Nå har hun plutselig blitt urolig når hun, som normalt, våkner ved 23 på kvelden, men når hun nå sovner godt så sover hun til ca 7. Dette gikk helt av seg selv. For 1 mnd siden var jeg fortvila over at hun våkna så ofte og så ikke for meg hvordan dette ville ende. Med andre ord kan det gå over av seg selv. Her har det sammenheng med at hun nå skjønner at vi er tilstede selv om hun ikke ser oss. Hvordan er det med di på det punktet? Hva våkner hun av, skjønner du/ser du det? Er det lyder i rommet, så er hun jo nå så stor at eget rom kanskje kan være en ide? Jeg ville ikke kuttet ut alle måltider om natta med en gang, om du må gå den veien. Jeg ville latt ho få sendt på kvelden, og f.eks kuttet ut mellom 00.30 og 05.00 til å begynne med. Så utvidet til 00.00 og 05.00, 05.30 osv. Kanskje du vil bare begynne med 01.00 og 04.00 f.eks. Poenget mitt er at du ikke hopper over et og annet, men setter en tid. Hvorfor ikke bare holde henne? Trenger ikke bysse så mye, litt i begynnelsen, så ingenting, bare holde henne. Vise at mamma er der, og at det er trygt, men at hun ikke får pupp nå. Det er natta nå, mamma er her, det er trygt, nå skal vi sove. Takk for svar. Jeg sover på samme rom som henne. Første gangen hun våkner er hun alene på rommet så da er det ingenting som vekker henne annet enn at hun våkner og ikke klarer å roe seg før puppen kommer. Senere våkner hun oftere og da kan det jo være fordi hun hører meg. Det bråker jo litt i dyna mi når jeg snur meg o.l selv om jeg prøver å være musestille. Første soveøkten er på 2-3 timer, så den er forbedret nå. Før var det 40 minutter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 26. september 2013 #23 Del Skrevet 26. september 2013 Knerten min er 15 mnd og har blitt amma ved leggetid ca 1830, så har han ofte våkna en gang på kvelden og blitt amma da, og så har han noen ganger sovet til 5-6 (GOD MORGEN!!!!) og noen ganger til 2-3, og da blitt amma og sovet til rundt 6 (og da ER det faktisk morgen hos oss). Selv om jeg hater nattamming så har det vært helt greit, og når jeg har vært ute om kvelden så har far kunnet legge og roe uten problemer. Han har sovet på eget rom i noen måneder nå. For to uker siden flyttet vi knerten tilbake til vårt rom for å pusse opp et soverom. Da ble det he****e, kan man si. Han sov fint om kvelden, ofte til midnatt, så våkna han både 2 og 3 og 4 og 5 ganger før det var morgen, som i tillegg gjerne var litt før det EGENTLIG er morgen. De siste to nettene kommanderte far meg til å sove på et annet rom, og da gikk det litt lettere, kun en oppvåkning i natt. På den annen side var det "morgen" 0445... (Fordelen var at vi da rakk å flytte storesøsters seng og alt annet inn på det nye rommet hennes mellom frokost og barnehagelevering, så etter middag i dag blir knerten flytta også!!) Ungen eller mor på eget rom er mitt beste tips. Kan svigers trå til en natt eller to, dersom far absolutt ikke kan? (Kan han bruke litt av helga?) Sov gjerne med ørepropper, så hører du ikke smålyder, men du hører det dersom han skriker. Vi hauser hverandre iallfall litt opp - han våkner, jeg våkner, han merker at jeg er våken osv. Ignorance is bliss!Dersom eget rom er umulig så sov med minst to trange gensere/t-skjorter på deg. Ta gjerne en dusj/grundig kroppsvask (med parfymert såpe...), og bytt sengetøy - minst mulig mammalukt. Prøv å ikke ta han opp, men ro han ned i senga i stedet. Har du forsøkt å ligge/sitte på senga deres og synge eller prate til han, fortelle at nå skal han sove osv? Knerten var påståelig og høylydt første oppvåkning, men nå pleier han roe seg ned med rundt 15-20 sekunder skriking og kan sovne av seg selv. Min gutt sover ikke godt på slutten av natta når han ikke får noe mat, så jeg synes det er greit å amme han om han våkner ved min leggetid. Så lenge vi ikke er på samme rom så synes jeg ikke det påvirker nattesøvnen vår så veldig om han får ett nattmåltid - han roer seg iallfall ned, og sover til nærmere 6 enn 5. Så om ungen din ser ut til å trenge ett nattmåltid så synes jeg det er helt greit å gi han det. Jeg pleier selv spise kveldsmat i 21-22-tida, kjenner meg veldig innhul og sulten om jeg våkner på natta ellers, så jeg tviler ikke på at babyer også føler sult på natta. Sover de fra de legges til det er morgen så er det jo fint, og åpenbart at de ikke trenger mat, men våkner de og ikke vil sovne igjen så kan det godt være tegn på at de faktisk trenger nattmaten. Det blir jo 11-12 timer mellom legging og frokostpupp ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*oktobergutt 12* Skrevet 26. september 2013 #24 Del Skrevet 26. september 2013 Huff føler sånn med deg! Jeg var så sliten her en kveld at jeg smurte inn puppen med tran! Men det hjalp ikke stort.... i natt sov han faktisk fra 24 til 0545 (fikk pupp og sov til 07). Men dette hører dessverre med til unntaket, tror han bare var sliten. Han har begynt og være VÅKEN et par timer på nettene.... Hurra! Hva galt gjør jeg....! Vil IKKE være alene i senga men helst ligge å patte på den j.... puppen...... like før jeg opererer dem vekk..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 26. september 2013 Forfatter #25 Del Skrevet 26. september 2013 Knerten min er 15 mnd og har blitt amma ved leggetid ca 1830, så har han ofte våkna en gang på kvelden og blitt amma da, og så har han noen ganger sovet til 5-6 (GOD MORGEN!!!!) og noen ganger til 2-3, og da blitt amma og sovet til rundt 6 (og da ER det faktisk morgen hos oss). Selv om jeg hater nattamming så har det vært helt greit, og når jeg har vært ute om kvelden så har far kunnet legge og roe uten problemer. Han har sovet på eget rom i noen måneder nå. For to uker siden flyttet vi knerten tilbake til vårt rom for å pusse opp et soverom. Da ble det he****e, kan man si. Han sov fint om kvelden, ofte til midnatt, så våkna han både 2 og 3 og 4 og 5 ganger før det var morgen, som i tillegg gjerne var litt før det EGENTLIG er morgen. De siste to nettene kommanderte far meg til å sove på et annet rom, og da gikk det litt lettere, kun en oppvåkning i natt. På den annen side var det "morgen" 0445... (Fordelen var at vi da rakk å flytte storesøsters seng og alt annet inn på det nye rommet hennes mellom frokost og barnehagelevering, så etter middag i dag blir knerten flytta også!!) Ungen eller mor på eget rom er mitt beste tips. Kan svigers trå til en natt eller to, dersom far absolutt ikke kan? (Kan han bruke litt av helga?) Sov gjerne med ørepropper, så hører du ikke smålyder, men du hører det dersom han skriker. Vi hauser hverandre iallfall litt opp - han våkner, jeg våkner, han merker at jeg er våken osv. Ignorance is bliss! Dersom eget rom er umulig så sov med minst to trange gensere/t-skjorter på deg. Ta gjerne en dusj/grundig kroppsvask (med parfymert såpe...), og bytt sengetøy - minst mulig mammalukt. Prøv å ikke ta han opp, men ro han ned i senga i stedet. Har du forsøkt å ligge/sitte på senga deres og synge eller prate til han, fortelle at nå skal han sove osv? Knerten var påståelig og høylydt første oppvåkning, men nå pleier han roe seg ned med rundt 15-20 sekunder skriking og kan sovne av seg selv. Min gutt sover ikke godt på slutten av natta når han ikke får noe mat, så jeg synes det er greit å amme han om han våkner ved min leggetid. Så lenge vi ikke er på samme rom så synes jeg ikke det påvirker nattesøvnen vår så veldig om han får ett nattmåltid - han roer seg iallfall ned, og sover til nærmere 6 enn 5. Så om ungen din ser ut til å trenge ett nattmåltid så synes jeg det er helt greit å gi han det. Jeg pleier selv spise kveldsmat i 21-22-tida, kjenner meg veldig innhul og sulten om jeg våkner på natta ellers, så jeg tviler ikke på at babyer også føler sult på natta. Sover de fra de legges til det er morgen så er det jo fint, og åpenbart at de ikke trenger mat, men våkner de og ikke vil sovne igjen så kan det godt være tegn på at de faktisk trenger nattmaten. Det blir jo 11-12 timer mellom legging og frokostpupp ellers. Tusen takk for et langt og flott svar. Jeg tror faktisk vi skal prøve i natt at hun ligger alene på rommet. Jeg legger meg på en sofa i et annet rom slik at jeg hører henne hvis hun gråter. Det er verdt et forsøk Ser liksom ikke helt hvordan det skal hjelpe, men det er sikkert fordi vi vekker hverandre og at hun kjenner lukten av meg. For meg er det helt greit å amme 2-3 ganger om natten, men bare det ikke blir hver time og halvtime. Der går grensen for hva jeg klarer i lengden. Spesielt når man skal gjøre ting på dagtid også. Begynner snart i jobb igjen, og da er det jo greit å være sånn passe opplagt til det Jeg kan også tåle å stå opp klokka 5 hvis jeg kunne fått 4-5 timer sammenhengende søvn i løpet av natten. Jeg er heldig hvis jeg får to timer nå. Får ikke tatt det igjen på dagen fordi hun trilles begge dagduppene i vognen ute. Da går jeg en time hver gang eller mer. Gleder meg litt til å jobbe igjen for da tror jeg hun og pappan vil få det fint, også blir hun litt avvent med puppen også Men gruer meg til å være borte fra henne da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå