Gå til innhold

hva skal de kunne på 2 års kontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det snart 2 års kontroll her å jeg gruer meg skikkelig!

Hva skal de egentlig kunne på den kontrollen?

Anonymous poster hash: ce6b5...698
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva i alle dager er det å grue seg til? Barnet er som det er, er det noe "galt" sier de fra eller henviser videre om det trengs.

Skrevet

Sykle, sjonglere, stå på hender... det vanlige. ;)

Neida. De skal helst kunne si noen ord, leke på forventet nivå, og ellers ikke noe mer. :) Null grunn til bekymring. :)

Skrevet

Han er veldg sen språkelig å snakker fortsatt ikke setninger.

Han er også sen motorisk,men det er ikke så rart når han ikke begynte å gå før han var 20 mnder :P

Skal de kunne hoppe når de er 2 år?

regner ikke med de tester sånt på helsestasjonen hehe,men er bare nygjerrig på når det er vanlig at de lærer seg å hoppe.

Gutten min har ikke helt funnet ut av det enda,men så har han bare gått i noen mnder da.

Skrevet

Ein del av meg forstår kva du meinar, men den fornuftige delen tenker berre "herregud, det er ikkje eksamen!". Hverken for mor eller barn.

Så lenge ungen er nokolunde normal (og normal er eit vidt begrep) er alt såre vel. Skulle der vere litt avvik på noko er det greit å få oppfølging på det. Men det er ingen som deler ut strykkarakter.

Mi er ikkje 2 enda, så detaljane er eg usikker på. Men det er vel språk, motorikk, samspel osv.

Det går bra skal du sjå :)

Skrevet

Han begynte i barnehage i august å jeg merker en klar forbedring allerede så tror nok det vil gå seg til.

Men aldri så kjekt å gå på kontroll han ligger så langt bak de andre.

Var noen som nevnte at de skulle telle,stemmer det?

Gutten min ser ikke poenget med å telle å er overhodet ikke intressert.

Skrevet

De skaø ikke hoppe og ikke telle. Jeg skrøt faktisk av at gutten vår kunne telle til tolv før han var to, og da svfeide helsesøster meg med at det skulle han ikke kunne nå, det er på fireårskontroll! :)

Skrevet

Han begynte i barnehage i august å jeg merker en klar forbedring allerede så tror nok det vil gå seg til.

Ingen krav til å kunne å telle ved 2 års kontroll.

Anonymous poster hash: c47e9...fde

Skrevet

Ingen krav til å kunne å telle ved 2 års kontroll.

Anonymous poster hash: c47e9...fde

Så bra!  Da har vi god tid på å lære det hehe.

Skrevet

De stiller veldig lite krav på 2 års kontrollen. Gutten min snakket ikke så veldig mye den gangen, men fikk masse skryt for det :) Språkforståelsen er det viktigste på den alderen. 

Skrevet

Gutten til ei venninne er snart 3 å kan knapt å snakke. Ingen bekymring fra HS. Kunne sjekke ørene for å være sikker sa de. Er ikke eksamen nei, heldigvis :)

Skrevet

Jeg husker helsesøster spurte om han ville komme og la bamsen smake på koppen han holdt. Nei, jeg vil tegne, sa han og gikk. Det så hun som akkurat like positivt som om han hadde blitt med på leken. Det er ikke bare bare å skulle gjøre ting på kommando forran en fremmed, og det forventer de heller ikke. Ved bekymring innkaller hun til ny kontroll et par måneder senere. :)

Skrevet

Gutten til ei venninne er snart 3 å kan knapt å snakke. Ingen bekymring fra HS. Kunne sjekke ørene for å være sikker sa de. Er ikke eksamen nei, heldigvis :)

Der er det kanskje grunn til bekymring. Min gutt ble plukket opp av bhg pga lite snakking allerede ved 2,5 år. Viser seg at han har språkvansker, og kommer til å trenge ekstra oppfølging det meste av skolelivet. Sier ikke at den gutten har det, men jeg som mor ville bedt om en henvisning til ppt.

Anonymous poster hash: 719a6...25f

Skrevet

Jeg tror ikke det er så viktig hvor mange ord de kan SI, men hvor mange ord de kan FORSTÅ :)

Det er også litt fokus på hvilken motorikk de har. 

F.eks er det ikke alle barn som er så flinke på å gå og løpe, men derimot bygge med klosser og legge puslespill er de en kløpper på. La barnet få utvikle seg selv, ikke stress med det. 

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/kontroll2aars.php

Anonymous poster hash: 2d218...dbf
Skrevet

Har også hørt du får tilsendt et skjema med avkrysning for hvor mange ord de kan si, og så er det vel sånn at "normalen" ligger på så og så mange ord, mens 10 % kan kanskje bare 1/4 av de ordene som er "normalt. "

Jeg skriver "normalt" fordi det er såpass stort slingringsmonn. 

Anonymous poster hash: 2d218...dbf
Skrevet

Vi skal på 2 års kontroll om 2 dager. Jeg vet at datteren vår kommer til å bli sjenert og taus og forandre sin oppførsel helt når det kommer en fremmed voksen i bildet. Men jeg er ikke bekymret fordi jeg vet at hun ikke ligger bak i den helhetlige utviklingen, men er litt usikker om utviklingen hennes vil komme tydelig nok frem.

Anonymous poster hash: 92470...665

Skrevet

Her ser de på hvor mange ord barna har og at de kan sette sammen 2 ord, språkforståelsen, at de forstår enkle kommandoer og hvordan de leker, ser og hører.  Og hvordan de forholder seg til oss foreldre. Hos oss var det kun språket som var bekymringsfullt. Gutten min kunne kun ordet bil, hei, mamma og pappa på 2 årskontrollen selv om språkfortåelsen var greit på plass, så vi ble satt opp på en ekstra kontroll ved 2,5 årsalder. Den ble avlyst fordi han da kunne prate i setninger, lese alfabetet og tall opp til 10, kunne så og si alle fargene :)

Skrevet

Han sier masse ord men setter ikke de sammen til setning,å mye han sier er sånn jeg må oversette for andre fordi han snakker dårlig.

Men ser som sagt en helt tydlig forbedring etter han begynte i barnehage.

Barnehagen har ikke sagt noe om at de er beskymret for snakkingen heller,men det er kanskje fordi de vet at jeg er veldig bevisst på han er dårlig språklig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...