Gå til innhold

Vannfødsel! Trenger tips og råd :)

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg har termin med nr.3 om 8-9 uker og ettersom vi har bestemt oss for at dette er sistemann så har jeg så lyst til å prøve vannfødsel!

Er det noe spes. som kan være lurt å tenke på da? Har sett noen anbefale å ha på seg en bikinitopp eller noe for å ikke få med puppene på bildene rett etterpå, for regner med pappaen tar bilde når guttungen kommer opp på brystet mitt :P

Dere som har prøvd det før, tok dere imot babyen selv eller var det jm som gjorde det? Hvordan satt dere? Når i prosessen inntok dere badekaret? Ønsker ikke å sitte i badekaret i flere timer liksom... Selv om de første to kom rimelig kjapt ut.

Fortsetter under...

Vannfødsel er nok en flott opplevelse!

Noen sykehus har gått bort fra selve _fødselen_ (de siste pressriene) i vann, fordi barnet ikke alltid venter med å trekke pusten til han/hun kommer opp i luften. Resultatet kan bli at barnet puster inn vann, og det er jo ikke så heldig. Jordmor klarer heller ikke støtte så godt om du føder i vann. Men du kan selvfølgelig være i vannet helt inntil slutten av fødsel, og hvis du føder et sted hvor vannfødsel praktiseres, er det jo opp til deg! Lykke til :)

Fødte i vatn med nummer 1, og vil anbefale det! Ta klyster først, så det ikkje blir skit i vatnet :-) var oppi der frå ca 8 cm til han var ute vil eg tippe. Vatn gir smertelinding i seg sjølv, men kan vere litt vanskelig å finne ein god posisjon. Under åpningsriene stod eg på kne, og under pressriene låg eg på rygg og holdt beina sjølv. Når han kom tok eg imot han sjølv, og han var rolig, fin og rein :-) på bilda kan du sjå ei brystvorte, men for meg er det meir naturleg enn ein bikini :-)

Faren hadde med badeshorts slik han kunne sitte på kanten og massene korsryggen under åpningsriene, men gjekk ut før eg begynte å presse.

Usikker på om eg vil føde i vatn no på nummer tre, både på grunn av at det gjeng så fort meg meg og at bekkenet er trøblete...

Anonymous poster hash: f4334...1af

Jeg fødte hjemme i basseng og syns det var veldig greit!

Jeg er ikke en "badekarperson", men dette skal jeg gjøre igjen. Jeg var naken i bassenget, for meg var det helt naturlig. På bildene kan man se brystvorter og pupper, men hva gjør vel det? Man trenger ikke vise alle bildene til hele verden uansett. Noen bilder er greit å ha for sin egen del ;)

Jeg vet ikke noe om sannhetsgehalten til henne som sier at "de trekker pusten før de er oppe av vannet", men jeg har ikke helt trua på at det er grunnen til at noen sykehus ikke tilbyr vannfødsel. Jeg fikk beskjed om at hodet ikke måtte opp av vannet før hele babyen var ute; det vil si at når hodet kom ut, måtte jeg holde bekkenet nede i vannet. Om ikke ville jordmor trykke rompa mi ned igjen ;) Dette fro å unngå nettopp dette med å trekke pusten: så lenge babyen har konstant vann i fjeset, vil den ikke trekke luft inn.

Jeg klatret opp i bassenget da jm kunne se hodet når hun "kikket opp" under en pressrie. Da krabbet jeg oppi og to trykk senere så var hun ute. Jeg sto på kne (det gjorde jeg med førstemann også, bare "på land" da...) og hun kom selv padlene opp mellom beina mine. Jeg løftet henne selv, lente meg bakover og satte meg på rompa og løftet henne opp. Helt ren og ny ;) Vi plasket i bassenget noen minutter før jeg gikk ut av det og gikk på soverommet mitt med henne.

Min jm støttet godt under fødselen, og var vant til vannfødsel. Det hele var en veldig fin opplevelse og jeg er veldig glad for at jeg gjorde det som jeg gjorde :)

Masse lykke til med fødsel og valg av fødested (vann eller land ;) )

Dette med å lene seg på knær i badekaret, var det vondt for knærne? Stor belastning? Jeg har nemlig store problemer med knær, og kan ikke lene meg på dem hvis ikke det er noe mykt under (madrass, pute) Men jeg er veldig interessert i å prøve vannfødsel :/

Tror du det er mulig å ha en stor pute til å lene seg på med oppii karet?? 

Anonymous poster hash: bf64f...2ac

Annonse

Vi leide et oppblåsbart basseng beregnet for vannfødsel og der var bunnen myk. På sykehus tror jeg de har badekar... De er som kjent, harde i bunnene og kantene. Men du får sikkert ha med deg en bit av yogamatte eller lignende til å sette knærne på. Er jo bare å undersøke, snakke med fødestedet på forhånd.

På mitt sykehus får man ikke lov å føde i badekaret fordi det må renses ekstra etterpå, men man kan bruke det frem til man må presse. På Nordlanssykehuset, fikk info om det for en uke siden av ei jordmor på føden (nevner det i tilfelle noen vil protestere fordi de fødte i badekaret det)

Så sjekk om det er lov på ditt sykehus om det ikke er der jeg skal føde, så du ikke blir skuffet under fødselen.

Anonymous poster hash: 2fdf1...4fb

Jeg skal også føde i vann og er faktisk nettopp ferdig med vannfødselsdelen av fødselskurset jeg går på, så jeg føler meg nokså informert om dagen (jeg bor i utlandet og går på et fabelaktig fødselskurs. Vannfødselskurset var i to deler - andre del var i går i et varmt og godt basseng). MEN jeg har jo ikke født i vann selv ennå, første fødsel var på land med epidural :)

For det første sier kursleder (som har vært med på 2000 fødsler, ca), at hun ikke anbefaler bikinitopp eller BH eller å ha noe som helst på overkroppen når baby kommer ut fordi at vått tøy bidrar til nedkjøling av både deg og barnet. Om det kommer med brystvorter på bildene gjør vel ikke allverden? Ifølge henne puster heller ikke babyen før ansiktet får kontakt med luft - babyen kan være flere minutter under vann uten at det egentlig gjør noe - oksygen får den gjennom navlestrengen (men babyer øver seg jo på å puste fostervæske i magen, kanskje noen prøver å "øve" seg videre når de kommer ut i badekaret?).

Når du er i vann kjenner du deg jo nesten vektløs, så det gjør nok ikke veldig vondt å stå på knærne, men det går jo alltids an å brette sammen et håndkle for å legge under dem, så har du et litt mykere underlag.

Det anbeales forøvrig ikke å klatre opp i badekaret før man har nådd 8 cm, men da skal visstnok det varme vannet hjelpe veldig på smerten under riene. Og når du først er oppe i badekaret trenger du jo ikke å bli der, hvis det tar lang tid å nå 10 cm. Det går helt fint å gå litt ut og inn av badekaret etter behov.

@tantrum: Det jeg skrev stemmer i hvert fall med det både fødeavdelingen og barnelegene på sykehuset jeg skal føde på sier, en større sannhetsgehalt kan jeg ikke fremby siden jeg ikke er lege eller jordmor selv :) 

Lykke til med avgjørelsen din, tredjemannpåvei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...