Ville Vera Skrevet 23. september 2013 #1 Del Skrevet 23. september 2013 Helt merkelig tema men det har blitt et problem.Dattera mi på 5 år er livredd for andre som hoster. Vi reiste nettopp på ferie og hun fikk nærmest panikk på flyet da det var så mange rundt oss som var forkjøla og hostet. Hun skrek å sa hun ville hjem...På selve ferien ble jeg også syk. Da ville hun ikke sitte i fanget mitt, ikke kose og helst sitte med nettbrettet og se film med hodetelefoner på så hun slapp å høre på meg.Hver gang jeg hoster så spør hun "går det bra??" bekymret som om at det var noe skikkelig galt.Jeg får egentlig ikke noe svar fra henne hvorfor hun er redd. Hun unngår tema helst men har sakt at det høres ut som de som hoster skal spy og at det er ekkelt.Men å være så redd for det?Har dere vært borti noe lignende?Føler meg rådløs :-/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giss Skrevet 25. september 2013 #2 Del Skrevet 25. september 2013 Jeg kjenner ikke til andre som har det slik men jeg lurer på om det har skjedd noe som har utløst dette eller er det noe som har vært sånn hele tiden? F eks er det en som har spydd i barnehagen så hun nå forbinder hostelyden med dette? Ellers tror jeg jeg ville fokusert på opplysing. Forsøk en helt saklig forklaring på hvorfor vi hoster, og hvorfor det er bra at vi kan hoste, og også en forklaring på hvorfor vi spyr og hvorfor det kan være en bra ting for kroppen, selvom det ikke er så morsomt for dem rundt. Kanskje man kan ufarliggjøre det ved å fortelle at sålenge man er flink og hoster i armkroken sin (f eks) så er hostet helt ufarlig for alle omkring. Datteren vår har hatt en lignende problematisk adferd i nærheten av fluer og det som hjalp best var å fortelle fakta om fluer. Viten er på mange måter makt - også over en situasjon man ikke trives i. Lykke til med det hele. Ikke så enkelt å handtere slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå