Gå til innhold

Når synker abortrisiko? Er det i uke 12 eller uke 14 (2. trimester)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg trodde også at det sammenfalt. Men hvis du ser øverst her på 1. trimester, like under overskriften, står det noe annet. Og under 2. trimester står følgende: 

" 2. trimester

2. trimester går fra uke 14 til uke 27.
Andre trimester kalles tradisjonelt den gode tiden. De fleste har ikke så mange plager, og det er "trygt" å si at man er gravid for den største faren for abort er over. I dette trimesteret kan du virkelig nyte at magen vokser."

Noen som vet hva som stemmer?

Kom over denne statistikken som hjalp meg å komme gjennom de første 12 ukene.

Tenk at noen kom og fortalte deg at det var 93% sannsynlighet for at du skulle bli Lotto-millionær? Regner med at du hadde jublet :-) Så tenk positivt og at dette går bra :

5-8 uke 89,2% mulighet for at det skal gå bra 
9-12 uke 93,8% mulighet for at det skal gå bra 
13-16 uke 96,3% mulighet for at det skal gå bra 
17-20 uke 98,9% mulighet for at det skal gå bra 
21-24 uke 99,3% mulighet for at det skal gå bra 
25-28 uke 99,8% mulighet for at det skal gå bra 

Sjansen for SA er da: 
5-8 uke 10,8% 
9-12 uke 6,2% 
13-16 uke 3,7% 
17-20 uke 1,1% 
21-24 uke 0,7% 
25-28 uke 0,2%)

Jeg har funnet denne tabellen:

• 25 – 30 % risiko fra unnfangelse
  • 15 % sjanse fra ca. uke 3.
  • 8 % sjanse fra uke 6.
  • 5 % sjanse fra uke 8
  • 2 % sjanse fra uke 9
  • mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.

Mulig denne tabellen er annerledes fordi den tar for seg SA og ikke MA, her ser jo sjansen enda lysere ut:)

Hvis dette er våre uker så skjer jo unnfangelsen i begynnelsen av uke 3, så skjønner ikke helt tallene allikevel... Kanskje det er fosterets uker?

Men tror det er etter vår uke 12 at det skal være ok å fortelle det, selv om kanskje 2.trimester ikke har startet enda?

Annonse

Gjest EnBlåToRosaOgEnTil

Når den gravide er 12 fullgåtte så er embryonalfasen over og man bærer på et foster. Grunnen til at risikoen for abort synker betraktelig på dette stadiet er at alle organer etc er ferdig dannet og nå bare skal vokse og modnes=)  altså: når den gravide er 12+0 er man inne i sin 13.svangerskapsuke  og man har mye lavere risiko for abort :)

Min spesialist sa at det er 30 prosent sjanse å mista etter å ha sett hjerta slå i veke 6. :(

Befruktning er uke 2, festing ca 3.

Slike udokumenterte tall er grunnen til at mange blir unødvendig livredde når de henger på gravideforum de første ukene i graviditeten.

Anonymous poster hash: ef18a...823

Jeg trodde også at det sammenfalt. Men hvis du ser øverst her på 1. trimester, like under overskriften, står det noe annet. Og under 2. trimester står følgende: 

" 2. trimester

2. trimester går fra uke 14 til uke 27.

Andre trimester kalles tradisjonelt den gode tiden. De fleste har ikke så mange plager, og det er "trygt" å si at man er gravid for den største faren for abort er over. I dette trimesteret kan du virkelig nyte at magen vokser."

Noen som vet hva som stemmer?

Dette er noe som BIM har "funnet på."

1. trim går fra uke 0 (:P) til uke 12+0. Da er man 12 fullgåtte uker.

Fra man går inn i sin trettende uke (12+1) og frem til man er 28 fullgåtte uker (28+0) er man i andre tri, og siste tri er fra den 29.uken (28+1)  og ut svangerskapet. 

Anonymous poster hash: 5c375...60c

Spesialisten jeg har gått til i alle svangerskapenr sier at når du har sett hjertet i uke 6, er sjansene gode, men han er også realistisk og sier det kan alltid gå dårlig! men så høyt som 30% sjanse for at det skal gå dårlig nekter jeg å tro på!d et vil si at NESTEN halvparten av alle gravide mister, til og med etter å ha sett hjerte.. Det virker alt for mye, og ja.. Det er veldig lett å bli skremt avd et. Særlig for de som har mistet utallige ganger og førstegangs gravide..

Uansett hva som skjer, så kan vi ikke stoppe det. Stopper hjertet til baby er det kroppen som forteller at her er det noe galt. Vi kan ikke kontrollere noe, men vi kan iallfall prøve å glede oss. Stresse ned og føle på det at vi er gravide :) inntil det motsatte er bevist, så er vi faktisk det :)

Kos dere

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...