Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 Min fantastiske farfar er innlagt på sjukehus - i en annen by (4 timer reise herfra). Han ble innlagt på fredag kveld. Han er 98 år, og innlagt som følge av hjerteinfarkt, så jeg ser jo klart veien dette går. I tillegg har farfar sagt at han er lei nå, det har han sagt siden julen i fjor. Vi har fortalt guttungen på 5 hva som har skjedd med oldefaren hans, men ikke hva som kan bli følgene. Men det skal vi. Så sitter jeg her da, nå på jobb, men en hjerne som ikke fungerer til jobb. Min klippe i livet mitt ligger på sykehuset og jeg vil selvfølgelig være der. Men jeg vet jeg ikke får fri fra jobb til å dra og besøke ham. Sjefen er ikke raus med å gi ferie og fri til slikt. Jeg hadde tenkt å kontakte lege i dag for andre ting. Dette har jeg diskutert med min mann også, og han var enig i at en tur til legen ville være lurt. Sliter veldig med ryggen, muskelsmerter, og den er helt forferdelig for tiden og spørre om å få en sykemelding. Jeg bruker 2 - 3 Tramadol daglig for å komme meg gjennom en dag, og jeg synes det er mye smertestillende å ta for at jeg skal holde ut 8 timer på jobb. Men siden jeg har fortalt min leder at farfar er på sykehus er jeg redd han vil tro jeg sykemelder meg fordi jeg ikke kan reise på besøk til farfar. Selv om leder vet om ryggplagene mine, kjenner jeg ham så godt at han vil tro det er andre ting. Så jeg er så i tvil om jeg skal kontakte legen eller bare bite tenna sammen og bli på jobb, så ikke leder tror jeg sykemelder meg pga. farfar. Ble spurt i dag morges når jeg sa "god morgen" til leder om jeg hadde det bra. Og jeg svarte nei og fortalte hvorfor. Ble da møtt med at "mange har det verre enn deg, de har mistet både besteforeldre og foreldre i ung alder". Jeg er 38 og er selvfølgelig klar over hvor heldig jeg er som har besteforeldre i live i denne alderen. Men jeg trengte ikke den i dag. Godt jeg har gode kollegaer som jeg kan prate med. Vet egentlig ikke hvor jeg vil med dette, måtte bare få det ut. Takk for at du gadd å lese. Og dere som skal kverulere og komme med spydige kommentarer, vær så snill og spar dere, det orker jeg ikke akkurat nå. Anonymous poster hash: aca79...909
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 hvis du får en sykemelding er dte jo fordi legen mener du ikek bør jobbe. Da må jo sjefen din bare godta det, han har ingenting med å mistenekliggjøre dette. Anonymous poster hash: e4bbb...944
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 hvis du får en sykemelding er dte jo fordi legen mener du ikek bør jobbe. Da må jo sjefen din bare godta det, han har ingenting med å mistenekliggjøre dette. Anonymous poster hash: e4bbb...944 Men det vet jeg at han gjør. Og jeg vet at jeg ikke burde la det plage meg, men blir jeg sykemeldt reiser jeg jo selvfølgelig hjem for å være med farfar på det siste. Så jeg får jo egentlig "fri". Samvittigheten plager meg noe sinnsykt anngående akkurat dette. Anonymous poster hash: aca79...909
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 Syns dette blir feil jeg. Har du så vondt i ryggen at du må sykmeldes er det vel ikke særlig bra å reise i 4 timer? Hvorfor ikke ta ulønnet permisjon? Bruk sykemelding på riktig måte! Anonymous poster hash: d18e2...92b
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #5 Skrevet 23. september 2013 Syns dette blir feil jeg. Har du så vondt i ryggen at du må sykmeldes er det vel ikke særlig bra å reise i 4 timer? Hvorfor ikke ta ulønnet permisjon? Bruk sykemelding på riktig måte! Anonymous poster hash: d18e2...92b Det er jo det jeg sier selv, at blir jeg sykemeldt reiser jeg. Derfor jeg sliter. Jeg har lyst til å bruke sykemelding riktig, samtidig blir jeg like frisk av å være hjemme som hos mine foreldre. Har akkurat samme muligheter til fysioterapi/ kiropraktor og turgåing der som her jeg bor. Men likevel blir jeg sykemeldt fordi jeg ikke klarer å gå på jobb. Og å reise med båt i 4 timer hvor jeg kan gå og bevege meg er bedre enn å sitte på jobb 8 timer uten mye mulighet for å reise. Eller for den sagt skyld kjøre bil og ta mange pauser på veien. Anonymous poster hash: aca79...909
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 Har du spurt sjefen direkte om å få fri en dag eller to? Anonymous poster hash: 091e9...00f
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #7 Skrevet 23. september 2013 Har du spurt sjefen direkte om å få fri en dag eller to? Anonymous poster hash: 091e9...00f Ja, og fikk til svar at jeg fikk kun fri når det ble begravelse. Men han håpa det ble en fredag, siden jeg hadde reisevei. For jeg hadde jo mulighet til å ta noen ekstra dager ved lang reisevei, men det trengte jeg jo ikke om det ble en fredag. Null medfølelse og forståelse derfra. Anonymous poster hash: aca79...909
hønemor0408 Skrevet 23. september 2013 #8 Skrevet 23. september 2013 ikke uvanlig at folk sykemelder seg i forbindelse med alvorlig sykdom/dødsfall i familien så hvorfor ikke bare sykemelde deg på det grunnlaget og gi faen i hva sjefen sier? herregud da...det skulle bare mangle syns jeg da! når min bestemor døde så var jeg totalt ødelagt og hadde ingen ting på jobben å gjøre i hvertfall....
HvittHus Skrevet 23. september 2013 #9 Skrevet 23. september 2013 Selv om du har en reel grunn for å sykemeldes, ville jeg ventet med den all den tid du har informert jobben om din bestefars sykdom. Du risikerer at sjefen mistror grunnlaget for sykemeldingen og i verste fall setter igang sak om underkjenning av sykemeldingen.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #10 Skrevet 23. september 2013 hva med å gå til legen og ikke fortelle noe om din farfar til legen. Dersom du blir sykemeldt så VET du jo at det er pga ryggen, og at sykemeldingen er "reel", er vel akkurat det samme om du er i ditt eget hus eller hos din mor når du er sykemeldt.. Såvidt meg bekjent er det også mulig å bli sykemeldt ved sykdom eller dødsfall i nær familie.... Anonymous poster hash: 95abf...423
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #11 Skrevet 23. september 2013 Selv om du har en reel grunn for å sykemeldes, ville jeg ventet med den all den tid du har informert jobben om din bestefars sykdom. Du risikerer at sjefen mistror grunnlaget for sykemeldingen og i verste fall setter igang sak om underkjenning av sykemeldingen. Da kan jeg dokumentere med både henvisning til fysioterapi/ kiropraktor og kvitteringer. Og hvem gidder å bruke penger på det om det ikke er reelt? Har en kiropraktor i hjembyen jeg brukte før jeg flytta og har brukt ham når jeg er hjemme og ryggen har slått seg vrang. Så leder hadde ikke kommet en millimeter i en slik sak. Anonymous poster hash: aca79...909
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #12 Skrevet 23. september 2013 Det er mulig du har krav på noe fri som velferdspermisjon i denne situasjonen. Hvis du har det er det jo greit. Hvis ikke er det noe din fagforening har valgt bort i forhandlinger, da må du godta det. Det er synd for deg nå, men et valg du har tatt tidligere når du tok jobben. Er du frisk nok til å reise 4 t hver vei er du sansynlig vis frisk nok til å gå på jobben. Nå treff du vel bestefaren din nå i helgen og så kan du reise tilbake neste helg om han lever så lenge. Anonymous poster hash: 091e9...00f
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #13 Skrevet 23. september 2013 Det er mulig du har krav på noe fri som velferdspermisjon i denne situasjonen. Hvis du har det er det jo greit. Hvis ikke er det noe din fagforening har valgt bort i forhandlinger, da må du godta det. Det er synd for deg nå, men et valg du har tatt tidligere når du tok jobben. Er du frisk nok til å reise 4 t hver vei er du sansynlig vis frisk nok til å gå på jobben. Nå treff du vel bestefaren din nå i helgen og så kan du reise tilbake neste helg om han lever så lenge. Anonymous poster hash: 091e9...00f Nei, jeg treffer ikke ham i helga, men det er en annen diskusjon. Det er det jeg har prøvd å skrive flere ganger, at jeg sliter med å måtte be om sykemelding for ryggen, fordi eg da vet at jeg reiser hjem. Samvittigheten plager meg noe sinnsykt for tida om hva jeg skal gjøre. Jeg fungerer jo på jobb med 2 - 3 Tramadol. Jeg FÅR ikke velferdspermisjon av sjefen. Og orker ikke lage diskusjon om hvorfor og bla bla her inne eller nå på jobb. Anonymous poster hash: aca79...909
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå