Gå til innhold

Niqab. Hva syntes du egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kvinner rett til å skjule ansiktet og har foreldre rett til å be barna om å skjule seg? Hva syntes du egentlig om det?

Anonymous poster hash: f5135...800

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt forferdelig. Ingen kvinner bruker niqab frivillig. (isåfall er de GRUNDIG hjernevasket av en eller annen mann) 

Skrevet

Akkurat niquab synes eg ikkje noko om, det er noko med maskering i det offentlige rom.

Men når det gjeld å bestemme kor påkledde barna skal vere er det ikkje så uvanlig. Berre sjå på tråden om nakne barn heime, sjølv om vi har andre normer enn i mange andre kulturar er vi ikkje akkurat fremmed for å påtvinge barna våre eigne haldningar til påkledning.

Skrevet

Jeg har alltid vært litt redd spøkelser.

Anonymous poster hash: 805ac...b5e
Skrevet

Synes det ser helt latterlig ut og vitner om et samfunn med undertrykkelse og hjernevasking av kvinner. De må jo være hjernevasket når de selv ønsker å gå med det.

Anonymous poster hash: 7d5c7...2d3
Skrevet

Jeg liker det like lite som jeg liker å forholde meg til mennesker med julenissemaske hele året.

Anonymous poster hash: ec25d...018
Skrevet

En ting er å bruke niqab i et samfunn der det er vanlig (holder tvangsdiskusjonen utenfor), men i Norge blir man lett en "ikke-person" når man ikke ser annet enn øynene. Vi kommuniserer jo så mye med ansikt og kropp, så når alt dette blir tildekket er det vansklig å ta kontakt, å vite hvordan man skal forholde seg til et menneske. Jeg innbiller meg at man er mer vant til å lese øyne og kroppsspråk gjennom niqaben i et samfunn der mange bruker det (men jeg kan ta helt feil).

Hvis jeg ikke ser om et smil blir gjengjeldt, om en person er trist eller glad osv. så blir det ofte enklere å bare overse personen. En annen sak er jo at man ikke vet hvem man har rundt seg, hvis en kvinne ikke har et svært særpreget plagg vet jeg jo egentlig ikke om den jeg hilser på er naboen jeg vet bruket niqab, eller et helt fremmed menneske (ikke at det er farlig å hilse på en vilt fremmed heller, men likevel..). Nå tror jeg ikke niqabproblematikken er stor her i Norge, jeg bor selv på Oslos østkant og har vel sett 3-4 som bruker det.

Jeg er 100% i mot å tvinge barn til dekke seg til, men ofte vil de jo bruke de samme klærne som de andre kvinnene de har rundt seg. Jeg har ingen problemer med tildekking så lenge det er frivillig (våre egne nonner gjør det samme, dog uten slør), men er litt enig i de som mener at selv de som ønsker å dekke seg til kanskje burde la være i solidaritet med de tusener av kvinner som ikke har noe reelt valg (nå tenker jeg verden, ikke bare Norge).

Tvang er galt, er det da rett å tvinge noen som ønsker å dekke seg til å ikke gjøre det?

Skrevet

Det er ikke noe som hører hjemme i et sivilisert samfunn. 

Anonymous poster hash: 07bbb...1d4
Skrevet

Det burde vært forbudt med niqab i Norge. Jeg syns det blir litt det samme som om vi skulle ha spradet rundt i bikini på gaten i Dubai.

Skrevet

Jeg synes det skal være helt opp til den enkelte. Men, i Norge er vi vant til å kommunisere med ansiktsutrykk, og niqaben fjerner dette. Jeg regner med at kvinnene som bruker dette er fullstendig klar over det, og ei jeg var i diskusjon med på nett som brukte dette, sa rett ut at hun hadde ingen problemer med å vise frem ansikt når det er nødvendig, for eksempel ved legitimasjonskontroll, eller om hun ble bedt om å løfte på sløret ved inngang i butikk.

Det er kvinner i niqab som arbeider også. Noen hjemmefra,noen i muslimsk bhg.

Skrevet

Liker ikke.

Anonymous poster hash: bde24...4e4
Skrevet

Synes verken det ene eller det andre, bryr meg ikke om hva andre har på seg, deres liv og jeg har mitt liv.

Anonymous poster hash: 39d97...d08

Skrevet

Jeg liker det ikke, fordi jeg mener man skal vise ansiktet til den man kommuniserer med.

Og så er det kvinneundertrykkende, uansett hva niquab-forkjempene sier.

Anonymous poster hash: b786d...bd2
Skrevet

Jeg har alltid vært litt redd spøkelser.

Anonymous poster hash: 805ac...b5e

hahahahhahahahahaha

Anonymous poster hash: 1309b...0fa

Skrevet

Jeg har ikke noe problemer med at kvinner bruker det.Men jeg synes det er en smule ubehaglig å kommunisere med noen jeg ikke kan se ansiktsutrykkene til.Men det er vel bare en vanesak.

Skrevet

Jeg blir faktisk litt redd når jeg ser damer i slikt, på lik linje med at jeg blir redd når jeg ser folk i finlandshetter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...