Gå til innhold

Trenger tips..alt blir bare stress og føler håpløshet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg begynte på Aleris (Fertelitetssenteret heter det vel nå). Jeg skal komme inn dag 2 tidlig på morran rundt 8,for å ta blodprøve og innvendig ul. Medisin må starte dag 2. Har 1,5 time å kjøre men pga morgentrafikken må jeg reise veldig mye tidligere. Pleier å kjøre inn rundt halv 6.. Di sa sist at jeg kanskje kunne komme inn dag 1 (trenkte da ikke komme så tidlig), å ta innvendig ul og heller vente til dag 2 med å få svar på blodprøve pga seint på dagen. Men ikke så lett det heller når jeg ofte får mensen senere på dagen etter tlf er stengt. Når jeg er de inne dag 2 sjekker di inni der, samt blod prøve for å se om det er vits å sette i gang med medisiner. Og jeg er veldig glad for det så slipper jeg å begynne på medisiner når det ikke er vits. Ofte når jeg er det har jeg cyste og legen sier det er et dårlig utgangspunkt. Så da reiser jeg hjem igjen da... Men selfølgelig bedre det enn sånn det var i Porsgrunn hvor jeg fikk en sjans og ingen undersøkelse ved mensstart bare begynte på medisinene hjemme. Å det gikk dårlig og di "kastet" meg ut.

Veldig tidlig men hva gjør man vel ikke for å få en sjanse etter at den offentlige stenkte meg ute med beskjeden: du er i tidlig overgangsalder...

Det sliter veldig på meg fra før psykisk å få en slik beskjed og jeg blir utrolig sliten av å reise inn så tidlig, spesielt når jeg aldri vet når jeg får mensen. Kommer mellom 2 og 4 uker. Føler jeg aldri kan planlegge noe og alt blir bare veldig stress. Å ikke nok med det, jeg får gjerne mensen i helgen/helligdager o.l. Sånn som nå. Fikk mensen på lørdag og hadde da dag 2 på søndag. I dag er det dag 3 og dermed for seint. Hva gjør jeg da??

Lurer også på om noen andre som ikke bor i samme by som der di gjennomfører ivf har noe samarbeid med lege/gyn. i byen di bor. Er det mulig å få til? Eller vil di ikke blande seg med det? Jeg tenkte kanskje at dersom jeg kunne dratt til lege her når jeg fikk mensen å sjekket hvordan det stod til viste jeg om det var noe vits å dra inn å begynne på behandling. Men jeg er så redd for å kontakte en gyn å spørre uten at jeg vet at det i det hele tatt er mulig (har fått nok motgang opp igjennom så veldig redd for nedslag). Jeg har ikke egen gyn, men har disse undersøkelsene hos fast lege, men der er det ingen innvendig ul.

Må også ta med at jeg er litt pysete når det gjelder å kjøre til Oslo og samboer har ikke mulighet å ta seg fri hver gang jeg skal inn heller, spesielt når jeg aldri vet når det blir. Å hjelper heller ikke at di har flyttet klinikken inn til byn(?), der har jeg aldri kjørt..

Håper virkelig på noen svar her. Praktiske råd. Hvordan gjøre det enklest mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Nica123! 

Vet ikke om du har fått noe svar andre plasser, men svarer itilfelle :-) 

Jeg bor to timer fra klinkken, og tar alt av ultralyd hos gynekolog nær meg. Helt unødvendig å reise langt for vanlig sjekk. Vi har gjort alt av blodprøver og UL på sykehuset/gynekolog/fastlege i nærheten. Vi har vært inne til en førsamtale for IVF uavhengig av hvilken dag jeg var på. De tok en innvendig UL, og ba meg ringe når jeg fikk mensen. Begynte på behandling på dag 20 i syklusen osv. 

Håper det ordner seg for deg, og at du slipper de lange kjøreturene unødvendig. Snakk med klinkken, og si det som det er. 

Skrevet

Vet ikke om alt det andre, men vi har fertelitetsbehandling 2 t 30 min unna hjem, og med ferje og alt, men jeg går til ul og gyn her. Alt blir fakset over til de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...