Gå til innhold

Vondt kne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i mange år slitt med et kne som gjør vondt. Tidligere har jeg merket det best når jeg har bøyd meg med litt belastning.

De siste årene har det blitt verre. Merker det spesielt godt når jeg sykler eller kjører bil. Det er akkurat som at jeg ikke får til å strekke ut benet skikkelig, og må riste det hardt på plass. Etter sykkelturer eller litt lengre bilturer får jeg en verkende smerte ca mindt inne i kneskålen. Ikke vondt når jeg sitter, men vondt når jeg er i bevegelse (veldig vondt nedover trapper).

Noen som vet hva dette kan være?

Anonymous poster hash: 64cd4...5fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter:-)

Skrevet

Gammelt brudd inni kneet? Det høres ut som mine smerter, og jeg har brutt inni kneskåla..

Skrevet

Gammelt brudd inni kneet? Det høres ut som mine smerter, og jeg har brutt inni kneskåla..

Tusen takk for svar. Jeg har samme smerte i både venstre og høyre kne. Men smertene og låsningene er mye verre i høyre kne.

Så er usikker på at det kan være brudd.

Andre som har erfaring?

Skrevet

Få sjekket om det kan være minisker som lager trøbbel for deg. Tidvis kan disse gjøre det vanskelig å bøye eller strekke ut kneet.

En annen ting er hvordan muskulaturen din er. Hvis den er veldig stram, spesielt fremside lår, så kan det gi smerter slik du beskriver. Er du i tillegg veldig stram bakside lår så kan det også hemme strekk i kneet.

Er du heldig så er det bare muskulært. Raskeste måte å få løsnet på det er i så fall med triggerpunktbehandling med nåler. En del akupunktører og fysioterapeuter driver med dette, også noen naprapater.

Hvis du ikke er sterk i sete/mage/benmuskulatur og har trent disse riktig så går du også sansynlig med en ubalanse i muskulaturen rundt kneet, og da vil denne trekke kneskålen skjevt, noe som ofte gir smerter.

I tillegg, hvis muskulaturen på fremside lår blir veldig stram så blir trykket av patella (kneskålen) inn mot kneleddet veldig høyt, og det kan gi smerter på undersiden av kneskålen og gi smerter "midt inni" kneet.

Så ta deg en tur til en dyktig fysioterapeut eller naprapat som kan sjekke om det evt er meniskproblematikk, h*n kan sjekke muskulaturen, stabilitet i rygg/mage/hofter og knær og gi deg behandling, trening og tøyning.

Det du beskriver møter jeg ofte i praksis, og som regel er det ting som lett kan fikses.

Anonymous poster hash: 2d879...b89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...