Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #1 Skrevet 22. september 2013 Har plutselig fått vite at jeg har en halvsøster (Min far har vært utro en gang i tiden). Og vi har fått baby nå et par mnd etter vi fikk vite om søsteren. Så vi skal ha dåp. Inviterer selvfølgelig søsteren min og deres to barn. Og barna i slutten av tenårene har kjærester, men vi ønsker ikke å invitere de. Blir det feil av oss? Anonymous poster hash: b43fc...546
IceNose Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 Invitere kjærestene til tenåringsbarna??Det hadde ikke jeg gjort.Vi hadde kun de nærmeste og de vi snakker ukentlig med.Men i denne situasjonen hadde jeg nok invitert søsteren om det er noen du ser for deg å snakke med fremover
Fomle84 Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 Du trenger verken å invitere halvsøster eller kjærestene til barna.. Her hadde vi også kun nærmeste familie + faddere. Kjærester er kun invitert hvis de har vært sammen med partner lenge og det var seriøst, f.eks samboere.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 man inviterer ikke personer man "plutselig" har fått vite om og som man ikke engang kjenner!! uansett om man har blodsbånd eller ikke. bruk tid på å bli kjent med de alene før du inviterer til familieforekomster Anonymous poster hash: 804df...6d0
oslofrk Skrevet 23. september 2013 #5 Skrevet 23. september 2013 Jeg ville invitert ny halvsøster dersom du ønsker en relasjon. Tenk for en hyggelig måte å bli tatt i mot på!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 Jeg synes det er hyggelig at du vil involvere søsteren din, jeg! :-) Du kan fint invitere tenåringene uten kjærester. Personlig synes jeg man, i hvert fall for dem man ikke kjenner godt, helt fint kan sette grensen ved samboere. Anonymous poster hash: 32db3...066
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #7 Skrevet 23. september 2013 Hva ønsker din mor -og far? Anonymous poster hash: 97774...5e8
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #8 Skrevet 23. september 2013 Jo, både vi og foreldrene mine synes det er flott at vi inviterer søsteren min og familien. Spørsmålet er jo ang barnas kjærester. Søsteren tok det forgitt at de også er invitert, men de har vi aldri møtt, så det blir feil for oss. Vil bare høre hva dere mener, om vi tenker helt feil her. Hi Anonymous poster hash: b43fc...546
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #9 Skrevet 23. september 2013 Du må helt klart gjøre det som du føler er riktig for deg, noe annet vil bli feil. Det er ditt selskap.<br />Jeg hadde nok invitert med følge hvis de var i et seriøst forhold, men hvis de er ganske unge, og ikke bor sammen en gang, så hadde jeg nok ikke invitert dem. Anonymous poster hash: 52f1d...c81
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #10 Skrevet 23. september 2013 Kjæresten til tenåringene finner jeg ikke naturlig at du ber, hadde jo vært noe annet om det er snakk om samboere. Ungdomskjærester er noen som stort sett ikke blir i familien og når du ikke engang kjenner de. Poenget er vel å bli litt kjent med din søster og hennes familie. Anonymous poster hash: 425a4...71e
mamma_til_gutt Skrevet 23. september 2013 #11 Skrevet 23. september 2013 det avhenger av hvor seriøse disse forholdene er, og hvor gamle barna er. Er det 19-åringer med samboere er det naturlig å invitere dem. Er det 16-åringer med typisk tenåringskjæreste som kan bli slutt når som helst, er det helt greit å ikke invitere dem.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #12 Skrevet 23. september 2013 Jeg syns det er litt rart at søsteren din tar det for gitt at kjærestene blir invitert. Jeg syns du er raus som i det hele tatt inviterer søsten din med barn Anonymous poster hash: 3144b...186
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #13 Skrevet 23. september 2013 Jeg ville invitert søsteren din, mannen hennes og barna, men ikke kjærestene til barna, enig med deg der.. Men det er ikke så lett dette med tenåringskjærester, for de selvfølgelig kjempeforelsket og dødsseriøse på det forholdet. Da en tenåring i familien her ble invitert i dåp til sitt nye onkelbarn uten kjæresten ble han så dødelig fornærmet at han nektet gå i dåpen. Han hadde vært sammen med dama i 2 mnd og snakket ikke med sin bror på mange mange uker etterpå fordi han ble invitert alene til dåpen. Anonymous poster hash: 30961...8a7
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #14 Skrevet 23. september 2013 Siden det kun er to stk., og din søster tar det for gitt, så ville jeg invitert. Dere er jo en fase hvor dere skal bygge opp et godt forhold. Vil ikke komme noe positivt ut av å ta den kampen nå, vær raus. Hadde det vært noen andre, så nei. Anonymous poster hash: 97774...5e8
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #15 Skrevet 23. september 2013 Når det er sagt, så virker søsteren din litt freidig. Anonymous poster hash: 97774...5e8
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #16 Skrevet 23. september 2013 Moren din er bra tolerant om hun syns det er topp at hun kommer. Anonymous poster hash: d2964...207
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 23. september 2013 #17 Skrevet 23. september 2013 (endret) Da skal jeg være den første som mener det motsatte her. Det hadde aldri føles naturlig for meg å be en halvsøster jeg "plutselig" hadde fått i dåpen. Det hadde bare blitt rart.....Jeg ville ha blitt godt kjent med henne først, og latt en slik involvering komme naturlig etterhvert. Selv om din mor sier det er greit om hun kommer, så er det ikke sikkert hun mener det innerst inne.....Jeg synes det er flere hensyn å ta her. Det er ikke din far og hans resultat av sidespranget som skal tas mest hensyn til i denne situasjonen. Når det kommer til tenåringenes kjærester, så er det etter mitt syn mer naturlig at de blir invitert. Iallefall dersom de har vært sammen en stund. Det er mennesker dere (mest sansynlig) kjenner godt, og som sikkert barna deres også gjerne ville satt pris på ble invitert. Men det er jo forskjell på alderen her. Det forutsetter jo at de er i slutten av tenårene og at forholdet er litt mer seriøst Endret 23. september 2013 av Kari Mari
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 23. september 2013 #18 Skrevet 23. september 2013 Jo, både vi og foreldrene mine synes det er flott at vi inviterer søsteren min og familien. Spørsmålet er jo ang barnas kjærester. Søsteren tok det forgitt at de også er invitert, men de har vi aldri møtt, så det blir feil for oss. Vil bare høre hva dere mener, om vi tenker helt feil her. Hi Anonymous poster hash: b43fc...546 Er det søsteren til din halvsøster som mener hun skal være med? I så fall er det veldig spesielt..............
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #20 Skrevet 23. september 2013 Da skal jeg være den første som mener det motsatte her. Det hadde aldri føles naturlig for meg å be en halvsøster jeg "plutselig" hadde fått i dåpen. Det hadde bare blitt rart.....Jeg ville ha blitt godt kjent med henne først, og latt en slik involvering komme naturlig etterhvert. Selv om din mor sier det er greit om hun kommer, så er det ikke sikkert hun mener det innerst inne.....Jeg synes det er flere hensyn å ta her. Det er ikke din far og hans resultat av sidespranget som skal tas mest hensyn til i denne situasjonen. Når det kommer til tenåringenes kjærester, så er det etter mitt syn mer naturlig at de blir invitert. Iallefall dersom de har vært sammen en stund. Det er mennesker dere (mest sansynlig) kjenner godt, og som sikkert barna deres også gjerne ville satt pris på ble invitert. Men det er jo forskjell på alderen her. Det forutsetter jo at de er i slutten av tenårene og at forholdet er litt mer seriøst Jeg skrev alt for fort hovedinnlegget. Og brukte ordet "plutselig" som i at jeg ikke har vist det hele livet, men det kom fram for et par år siden. Vi har blitt kjent med den nye søsteren min, og hennes mann og deres barn. Barna har vi riktig nok bare møtt en håndfull ganger, men vi har aldri møtt deres kjærester. Derfor blir det et dillemma. Men jo, jeg hadde ikke skrevet at mamma synes det er greit om hun ikke gjør det. Hun er inkluderende og lar ikke hennes syn på saken gå utover henne. Hun kan ikke noe for hvordan hun kom til verden. Så derfor er det bare barnas kjærester jeg lurer på om vi skal invitere eller ikke. For oss er det faktisk litt likegyldig hvor lenge de har vært sammen. For vi kjenner de ikke, har ikke møtt de. Og ungdomskjærerester trenger ikke vare nødvendigvis. Men søsteren min "truer" med at barna ikke kommer om de ikke får ha med kjærestene. Føler hun ber litt om ufred. Eller.....? Vi vil bestemme selv i denne saken, å ikke la 17åringen og 18åringen bestemme. HI Anonymous poster hash: b43fc...546
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 23. september 2013 #21 Skrevet 23. september 2013 Da skal jeg være den første som mener det motsatte her. Det hadde aldri føles naturlig for meg å be en halvsøster jeg "plutselig" hadde fått i dåpen. Det hadde bare blitt rart.....Jeg ville ha blitt godt kjent med henne først, og latt en slik involvering komme naturlig etterhvert. Selv om din mor sier det er greit om hun kommer, så er det ikke sikkert hun mener det innerst inne.....Jeg synes det er flere hensyn å ta her. Det er ikke din far og hans resultat av sidespranget som skal tas mest hensyn til i denne situasjonen. Når det kommer til tenåringenes kjærester, så er det etter mitt syn mer naturlig at de blir invitert. Iallefall dersom de har vært sammen en stund. Det er mennesker dere (mest sansynlig) kjenner godt, og som sikkert barna deres også gjerne ville satt pris på ble invitert. Men det er jo forskjell på alderen her. Det forutsetter jo at de er i slutten av tenårene og at forholdet er litt mer seriøst Jeg skrev alt for fort hovedinnlegget. Og brukte ordet "plutselig" som i at jeg ikke har vist det hele livet, men det kom fram for et par år siden. Vi har blitt kjent med den nye søsteren min, og hennes mann og deres barn. Barna har vi riktig nok bare møtt en håndfull ganger, men vi har aldri møtt deres kjærester. Derfor blir det et dillemma. Men jo, jeg hadde ikke skrevet at mamma synes det er greit om hun ikke gjør det. Hun er inkluderende og lar ikke hennes syn på saken gå utover henne. Hun kan ikke noe for hvordan hun kom til verden. Så derfor er det bare barnas kjærester jeg lurer på om vi skal invitere eller ikke. For oss er det faktisk litt likegyldig hvor lenge de har vært sammen. For vi kjenner de ikke, har ikke møtt de. Og ungdomskjærerester trenger ikke vare nødvendigvis. Men søsteren min "truer" med at barna ikke kommer om de ikke får ha med kjærestene. Føler hun ber litt om ufred. Eller.....? Vi vil bestemme selv i denne saken, å ikke la 17åringen og 18åringen bestemme. HI Anonymous poster hash: b43fc...546 Ah, sånn å forstå Jeg trodde du nettopp hadde fått rede på at du hadde en halvsøster. Og at tenåringsbarna var dine barn..... Nei, da ville jeg jo ha bedt henne, mannen hennes og barna deres. Og droppet kjærestene til barna deres
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #22 Skrevet 23. september 2013 Hva ville dere gjort da? Hi Anonymous poster hash: b43fc...546
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #23 Skrevet 23. september 2013 Da trekker jeg tilbake at hun virker freidig. Trodde hun begynte å forlange etter en uke eller to. Synes du skal invitere kjærestene også, for husfredens skyld. Men siden det nok mest sansynlig ikke er langvarige forhold, så dropp kjærestene på familiebildene Anonymous poster hash: 97774...5e8
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #24 Skrevet 23. september 2013 Jeg synes vel at det er litt spesielt å forvente at kjærester til tenåringer blir invitert også. I noen familier her det imidlertid veldig normalt at man gjør det, men jeg synes det er spesielt å forvente det og ta det for gitt. Derfor tenker jeg hvorfor er dette så viktig for din halvsøster? Det er spesielt å komme inn i en familie slik din halvsøster har gjort. Og det er spesielt å få en halvsøster på den måten. Og din mor må ha et enormt stort og tilgivende og raust hjerte! <3 Men selv om det er to år siden din søster kom inn i familien så kan det likevel være at hun på sett og vis føler seg usikker. I en slik familiesetting er det naturlig at hun alltid vil føle seg litt "utenfor" uansett hvor inkluderende dere er. Bare fordi dere ikke er vokst opp sammen, fordi hun ikke deler familieminner med resten av familien. Selv om dere inkluderer henne på alle måter, så vil trolig en liten del av henne kjenne på at hun er litt utenfor likevel. Kanskje en slik hendelse som barnedåp også bli litt "sårt" for henne - for deres felles far var jo aldri tilstede da hennes barn ble døpt. Kanskje har hun behov for å ha flest mulig av sine aller, aller nærmeste rundt seg en slik dag. Gjøre seg og hennes lille kjernefamilie litt større for å gi henne litt større plass i deres felles storfamilie? Jeg vet ikke, bare tanker fra meg. Hvis jeg hadde hatt plass ville jeg trolig ha invitert kjærestene bare for å ikke støte min søster. Og hvis kjærestene blir byttet ut x antall ganger inntil neste familiesammenkomst så ville jeg heller tatt "kampen" da. Anonymous poster hash: 15139...77f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå