Gå til innhold

Hvorfor må en strigle hestene? De har jo så kort hår ( da tenker jeg selve kroppen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke helt hensikten.

Anonymous poster hash: d2be0...07e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke hesteekspert, men...

Det er ikke fordi pelsen floker seg man strigler. Men det setter seg mye skit i pelsen likevel + at hesten svetter endel. Derfor er det viktig å strigle

Skrevet

Takker for svar:-)

Anonymous poster hash: d2be0...07e

Skrevet

Fordi pelsen trenger stell for å beskytte hesten optimalt? Skitt, støv og svette påvirker pelsens egenskaper, som jo er der for å beskytte hesten, samme med man og hale. Dessuten er det godt for musklatur og blodsirkulasjon å få seg en massasje med børstene, både før og etter trening. Om vinteren har de forresten lang pels (hvis de da ikke blir barbert eller man greier å unngå vinterpels med bruk av dekken osv.).

Anonymous poster hash: 83fde...aa7

Skrevet

Hestestell er en fin anledning for hest og rytter å knytte bånd på også. Og man ser etter eventuelle skader og sår under stellet. Det er mange grunner til at det er en selvfølge å børste hesten.

Anonymous poster hash: 83fde...aa7

Skrevet

Ordet strigling hører jeg sjeldent brukt av folk som driver med hest, vi snakker som om å pusse, børste eller stelle. Mulig strigling brukes ett eller annet sted i landet, men nå har jeg holdt på med hest både i sør, øst og vest, uten å komme over hestefolk som sier det. Men det var jo ikke det du spurte om.  

Første del av pussinga er som regel å gå over hesten med en masasjebørste, som både løsner løse hår og masserer så blodsirkulasjonen øker. Dette er særlig viktig før trening av hest som har stått inne på stall. Ellers er det for å fjerne støv, gjørme og løse hår -- litt av dette hadde ikke plaget hesten i vill tilstand, men dersom man legger sal, sele eller hodelag på skitten hest blir det fort gnagsår. 

Anonymous poster hash: 5d9d0...84a
Skrevet

Ordet strigling hører jeg sjeldent brukt av folk som driver med hest, vi snakker som om å pusse, børste eller stelle. Mulig strigling brukes ett eller annet sted i landet, men nå har jeg holdt på med hest både i sør, øst og vest, uten å komme over hestefolk som sier det. Men det var jo ikke det du spurte om.

Første del av pussinga er som regel å gå over hesten med en masasjebørste, som både løsner løse hår og masserer så blodsirkulasjonen øker. Dette er særlig viktig før trening av hest som har stått inne på stall. Ellers er det for å fjerne støv, gjørme og løse hår -- litt av dette hadde ikke plaget hesten i vill tilstand, men dersom man legger sal, sele eller hodelag på skitten hest blir det fort gnagsår.

Anonymous poster hash: 5d9d0...84a

Når jeg drev med hester fra ca1987-2000 sa alle striglet. Nå gjør ingen det. Vestlandet.

Anonymous poster hash: faec4...cb7

Skrevet

Noe av det er vel for å legge grunnlaget for en pen hest, rett og slett? En skinnende og ren hest...

Anonymous poster hash: ea005...cf4
Skrevet

Ren og skinnende hest kommer ikke først på lista for min del, mine får stell fordi jeg sjekker etter sår samtidig som jeg fjerner sand osv der sal og hodelag skal ligge. Mao, det er hovedsakelig praktiske grunner til at det gjøres, ikke av forfengelighet:) Til stevner får hesten seg kanskje en vask hvis den ser ut som en gris, hvis ikke børster jeg litt ekstra og har showshine i halen. Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 05813...266

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...