Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #1 Skrevet 22. september 2013 Fant hodelus på yngstejenta i dag . Hun må da være hjemme fra barnehagen i morgen og vi skal på apoteket og kjøpe lusemiddel. Noen med erfaring med hvilket middel som er best? Kan hun gå i barnehagen etter én behandling? Er det sånn at lusa alltid legger eggene ved hårrota? Noen av eggene sitter nemlig 0,5-1cm ut på hårstrået. Kan jo tyde på at hun har hatt dem ei lita stund. Eller kan eggene også ha blitt dratt litt ut når jeg har gredd med lusekam? Fant ikke lus på søsknene, men syns jeg så et par egg i håret til en av dem. Da bør kanskje de behandles samtidig? Eller er det bare ved funn av levende lus at det skal startes behandling? Vurderer uansett å ta en kur på meg selv også selv om jeg ikke har sett noen lus. Vet at sengetøy osv bør fryses eller vaskes på 60 grader. Men hva med klær som man vanligvis vasker på 40 grader? Bør jeg også vaske dyner og puter, eller holder det med sengetøyet? Puh... Lus er noe dritt Anonymous poster hash: d1665...27a
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 22. september 2013 #2 Skrevet 22. september 2013 Alle i familien må behandles, på likt! Viktig. Ellers kan dere smitte hverandre på nytt. Og har man egg har man lus! Og, lus kan gjemme seg, dere kan ha det uten å ha funnet dem. Jeg gredde en gang i en time, da fant jeg EN lus og ett egg... Men det kunne raskt blitt fler! Så er det lurt å gre alles hår daglig en periode, dere har nok hatt det en stund når eggene er så langt ute, de sitter nemlig "limt" fast til hårstrået, og legges inntil hodebunnen. Følg opp kuren, skal vel tas minst to omganger.
Bumblebeee Skrevet 22. september 2013 #3 Skrevet 22. september 2013 "Behandling av lus Dersom lus er påvist, er det viktig å starte behandlingen så snart som mulig. Barn kan fortsette å gå i barnehagen eller på skolen når behandling er igangsatt. Behandling skal ikke igangsettes før lus er påvist, og kun den som har lus skal behandles. Dersom flere i familien er angrepet, bør disse behandles samtidig, for å hindre gjensmitte." (vitusapotek.no)
Gjest 5 andre Skrevet 22. september 2013 #4 Skrevet 22. september 2013 Kun de som har påvist lus skal behandles, siden det er fare for resistens ved unødvendig bruk av middelet. Luseegg vil sitte igjen når du drar håret mellom to fingre, mens sandkorn og flass vil flytte seg. Kjøp malation/prioderm da det er foretrukket virkestoff. Hun kan gå i barnehagen på tirsdag. De levende lusene er da allerede drept, og evt. egg skal det svært mye til å føre over på andre. Gjenta kuren etter en drøy uke, slik at nyklekkede lus drepes før de blir kjønnsmodne og legger nye egg (står i pakningsvedlegget). Håret bør gres daglig med lusekam for å fjerne lus og evt, egg. Familien bør sjekkes nøye en uke framover i tid. Husk å rengjøre lusekammen godt når man undersøker en ny person. Det at egget sitter så langt ute på hårstrået betyr ikke at hun har hatt det så lenge. de legger ikke eggene bare helt nede ved hodebunnen. Vær ekstra nøye rundt/bak ørene og i nakken. Lusa trives best der. Lus overlever ikke veldig lenge uten et menneske å leve på (maks 48 timer, men de fleste dør lenge før). Det holder å vaske klær på normal temperatur. Børster, luer, sengetøy (dyne/pute/trekk) og kosebamser anbefales å vaske/legge i fryseren i 24t/legges vekk romtemperert i 48t, Andre ting trenger ikke vask.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 22. september 2013 #5 Skrevet 22. september 2013 Og for all del, ikke glem å gi beskjed til barnehagen slik at de får satt i gang tiltak der. Det er kjempeviktig.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 Vil bare legge til at det finnes giftfrie lusemidler, som ikke gjør dem resistente, disse selges også på apotek! De skal i stedet kvele og bedøve lusene. Jeg har hørt og ville nå selv, ha behandlet hele familien. Det er sinnssykt vanskelig å være sikker på om de andre har eller ei, de er veldig gode til å gjemme seg.. Og det skal ikke mer enn en lus til. I alle fall ville jeg vært nøye med å gre, for å evt finne nyklekkede lus. Har alltid hørt at egg legges inntil hodebunnen? Men bare bra om de ikke har vært der lenge, altså! Kun de som har påvist lus skal behandles, siden det er fare for resistens ved unødvendig bruk av middelet. Luseegg vil sitte igjen når du drar håret mellom to fingre, mens sandkorn og flass vil flytte seg. Kjøp malation/prioderm da det er foretrukket virkestoff. Hun kan gå i barnehagen på tirsdag. De levende lusene er da allerede drept, og evt. egg skal det svært mye til å føre over på andre. Gjenta kuren etter en drøy uke, slik at nyklekkede lus drepes før de blir kjønnsmodne og legger nye egg (står i pakningsvedlegget). Håret bør gres daglig med lusekam for å fjerne lus og evt, egg. Familien bør sjekkes nøye en uke framover i tid. Husk å rengjøre lusekammen godt når man undersøker en ny person. Det at egget sitter så langt ute på hårstrået betyr ikke at hun har hatt det så lenge. de legger ikke eggene bare helt nede ved hodebunnen. Vær ekstra nøye rundt/bak ørene og i nakken. Lusa trives best der. Lus overlever ikke veldig lenge uten et menneske å leve på (maks 48 timer, men de fleste dør lenge før). Det holder å vaske klær på normal temperatur. Børster, luer, sengetøy (dyne/pute/trekk) og kosebamser anbefales å vaske/legge i fryseren i 24t/legges vekk romtemperert i 48t, Andre ting trenger ikke vask. Anonymous poster hash: 295d0...9c9
Gjest 5 andre Skrevet 23. september 2013 #7 Skrevet 23. september 2013 Vil bare legge til at det finnes giftfrie lusemidler, som ikke gjør dem resistente, disse selges også på apotek! De skal i stedet kvele og bedøve lusene. Jeg har hørt og ville nå selv, ha behandlet hele familien. Det er sinnssykt vanskelig å være sikker på om de andre har eller ei, de er veldig gode til å gjemme seg.. Og det skal ikke mer enn en lus til. I alle fall ville jeg vært nøye med å gre, for å evt finne nyklekkede lus. Har alltid hørt at egg legges inntil hodebunnen? Men bare bra om de ikke har vært der lenge, altså! Kun de som har påvist lus skal behandles, siden det er fare for resistens ved unødvendig bruk av middelet. Luseegg vil sitte igjen når du drar håret mellom to fingre, mens sandkorn og flass vil flytte seg. Kjøp malation/prioderm da det er foretrukket virkestoff. Hun kan gå i barnehagen på tirsdag. De levende lusene er da allerede drept, og evt. egg skal det svært mye til å føre over på andre. Gjenta kuren etter en drøy uke, slik at nyklekkede lus drepes før de blir kjønnsmodne og legger nye egg (står i pakningsvedlegget). Håret bør gres daglig med lusekam for å fjerne lus og evt, egg. Familien bør sjekkes nøye en uke framover i tid. Husk å rengjøre lusekammen godt når man undersøker en ny person. Det at egget sitter så langt ute på hårstrået betyr ikke at hun har hatt det så lenge. de legger ikke eggene bare helt nede ved hodebunnen. Vær ekstra nøye rundt/bak ørene og i nakken. Lusa trives best der. Lus overlever ikke veldig lenge uten et menneske å leve på (maks 48 timer, men de fleste dør lenge før). Det holder å vaske klær på normal temperatur. Børster, luer, sengetøy (dyne/pute/trekk) og kosebamser anbefales å vaske/legge i fryseren i 24t/legges vekk romtemperert i 48t, Andre ting trenger ikke vask. Anonymous poster hash: 295d0...9c9 Linicin kveler lusa med å tette igjen pustehullene med silikon, men den bedøver ikke lusa. Den skal være effektiv (og giftfri), men min erfaring fra da jeg jobbet i apotek, var at flere kom igjen etter 2. behandling uten å ha blitt kvitt lusa. Hvorfor aner jeg ikke. Kanskje fordi den skal tilsettes i mye større mengde enn vanlig sjampo, og at det er en kilde til feilbehandling, eller at den ikke blir fordelt godt nok i håret. Derfor ville jeg behandlet den som har påvist levende lus i håret med malation/prioderm.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #8 Skrevet 23. september 2013 Vil bare legge til at det finnes giftfrie lusemidler, som ikke gjør dem resistente, disse selges også på apotek! De skal i stedet kvele og bedøve lusene. Jeg har hørt og ville nå selv, ha behandlet hele familien. Det er sinnssykt vanskelig å være sikker på om de andre har eller ei, de er veldig gode til å gjemme seg.. Og det skal ikke mer enn en lus til. I alle fall ville jeg vært nøye med å gre, for å evt finne nyklekkede lus. Har alltid hørt at egg legges inntil hodebunnen? Men bare bra om de ikke har vært der lenge, altså! Kun de som har påvist lus skal behandles, siden det er fare for resistens ved unødvendig bruk av middelet. Luseegg vil sitte igjen når du drar håret mellom to fingre, mens sandkorn og flass vil flytte seg. Kjøp malation/prioderm da det er foretrukket virkestoff. Hun kan gå i barnehagen på tirsdag. De levende lusene er da allerede drept, og evt. egg skal det svært mye til å føre over på andre. Gjenta kuren etter en drøy uke, slik at nyklekkede lus drepes før de blir kjønnsmodne og legger nye egg (står i pakningsvedlegget). Håret bør gres daglig med lusekam for å fjerne lus og evt, egg. Familien bør sjekkes nøye en uke framover i tid. Husk å rengjøre lusekammen godt når man undersøker en ny person. Det at egget sitter så langt ute på hårstrået betyr ikke at hun har hatt det så lenge. de legger ikke eggene bare helt nede ved hodebunnen. Vær ekstra nøye rundt/bak ørene og i nakken. Lusa trives best der. Lus overlever ikke veldig lenge uten et menneske å leve på (maks 48 timer, men de fleste dør lenge før). Det holder å vaske klær på normal temperatur. Børster, luer, sengetøy (dyne/pute/trekk) og kosebamser anbefales å vaske/legge i fryseren i 24t/legges vekk romtemperert i 48t, Andre ting trenger ikke vask. Anonymous poster hash: 295d0...9c9 Linicin kveler lusa med å tette igjen pustehullene med silikon, men den bedøver ikke lusa. Den skal være effektiv (og giftfri), men min erfaring fra da jeg jobbet i apotek, var at flere kom igjen etter 2. behandling uten å ha blitt kvitt lusa. Hvorfor aner jeg ikke. Kanskje fordi den skal tilsettes i mye større mengde enn vanlig sjampo, og at det er en kilde til feilbehandling, eller at den ikke blir fordelt godt nok i håret. Derfor ville jeg behandlet den som har påvist levende lus i håret med malation/prioderm. Vi har brukt det, og det fungerte bra hos oss. Anonymous poster hash: 57347...580
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 23. september 2013 #9 Skrevet 23. september 2013 Alle i familien må behandles, på likt! Viktig. Ellers kan dere smitte hverandre på nytt. Og har man egg har man lus! Og, lus kan gjemme seg, dere kan ha det uten å ha funnet dem. Jeg gredde en gang i en time, da fant jeg EN lus og ett egg... Men det kunne raskt blitt fler! Så er det lurt å gre alles hår daglig en periode, dere har nok hatt det en stund når eggene er så langt ute, de sitter nemlig "limt" fast til hårstrået, og legges inntil hodebunnen. Følg opp kuren, skal vel tas minst to omganger. Nei! Kun den eller de som har påvist lus, skal behandles. Vi ser at lusen blir mer og mer motstandsdyktig mot malation, og det er kun pga overbehandling. Det er bare ved barnemark at hele husstanden skal behandles samtidig. Hilsen farmasøyt. Ja, glemte å si at jeg tenkte på "giftfri" lusekur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå