Gå til innhold

er bunadsølv fint å gi i dåpsgave?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg ville heller gitt en barnesølje sånn at de kan bruke den som barn også. Til de fleste voksenbunader er det helt greit å sette på en ekstra bitteliten sølje i tillegg til de som hører til, så det er fullt mulig å bruke den når de er voksne også.

Anonymous poster hash: 0cb64...f58

Mine gutter fikk begge barnesøljer av min svigerinne. Men disse ligger ubrukt siden de ikke har ekte bunad (kostnadsspørsmål) og vi ikke vil kle de i festdrakter.

Litt bortkastet gave, men det er jo en varig ting de kan ha til sine barn.

Anonymous poster hash: bdde1...6b9

Jeg har gitt og mine barn har fått, men de jeg har gitt til har bunad og mine har bunad. Ville ikke gitt til noen jeg ikke viste kom til å få bunad. Jeg har en sølje til min bunad som vistnok er en barnesølje. Den fikk min oldemor til dåpen, så den vil jeg ha på min bunad. Ikke sett noen har lik heller. Måtte ha den på reprasjon for noen år siden, og fikk høre det var ett sjeldent eksemplar.

Kjøpte en brukt sølje en gang til ett av mine tantebarn, en sjelden sølje som ikke lages lenger. Jeg syns de som er til barn er litt kjedelige for alle er like og bare noen få slag. Så litt gøy med litt forskjellige.

Anonymous poster hash: 68ad5...22a

Før brukte de søljene i blusekragen eller som brosjer, utenpå vanlige kjoler når de skulle være fine. Er vanlig å se det på gamle fotografier. De har gjerne en sånn svart heldekkende kjole fra 1800-tallet, og en sølje på brystet eller ved halsen.

Ser ikke bort fra at det kan være en mulighet i dag. Men i dag finnes jo noe som heter bunadspoliti.

Anonymous poster hash: 316de...6c7

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...