Bustetroll Skrevet 22. september 2013 #1 Skrevet 22. september 2013 På MENY og ULTRA pleier de ofte å ha nestle grøten til 20 kr... Er det noen steder som har det nå? Jeg har veldig knapt med penger om dagen, og selv om jeg egentlig ikke kjøper nestle, er de veldig greit å få grøten på halv pris...I Oslo eventuelt
☆☆☆ Skrevet 22. september 2013 #2 Skrevet 22. september 2013 Er ikkje til hjelp kva tilbud angår, men kva med å prøve om minien godtek heimelaga graut? Det er nesten gratis samanlikna med kjøpegraut, i alle fall om du kan bruke morsmelk i staden for mme. Det finst oppskrifter i det heftet om babyar og mat frå helsedirektoratet.
Bustetroll Skrevet 22. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 22. september 2013 Er ikkje til hjelp kva tilbud angår, men kva med å prøve om minien godtek heimelaga graut? Det er nesten gratis samanlikna med kjøpegraut, i alle fall om du kan bruke morsmelk i staden for mme. Det finst oppskrifter i det heftet om babyar og mat frå helsedirektoratet. Hmmmm... Nei må bruke mme, men kan jo titte på det. Takk:D
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #4 Skrevet 22. september 2013 havremel, bare å blande med vann! kan eventuelt ha i litt fruktmos. Anonymous poster hash: d37d5...600
Bustetroll Skrevet 22. september 2013 Forfatter #5 Skrevet 22. september 2013 havremel, bare å blande med vann! kan eventuelt ha i litt fruktmos. Anonymous poster hash: d37d5...600 Og det sier du først nå!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #6 Skrevet 22. september 2013 havremel, bare å blande med vann! kan eventuelt ha i litt fruktmos. Anonymous poster hash: d37d5...600 Da inneholden den ingen kalsium, minimalt med jern og andre viaminer og mineraler. Ville ikke gitt det til et barn under 1 år. Anonymous poster hash: 54a8e...193
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #7 Skrevet 22. september 2013 hvor gammelt er barnet? kan fint gi til barn under ett år, er masse jern i, men må passe på å gi annen variert mat med jern og viktige vitaminer og mineraler. Går an å få i barnet nok uten å gi kjøpe grøt! Anonymous poster hash: d37d5...600
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #8 Skrevet 22. september 2013 Grøt av havremel ca. 30 min ca. 30 minutter Lett For å variere litt kan du, når barnet er blitt 6 måneder gammelt, bruke havremel når du lager grøt. Barn over ett år kan ha kumelk på grøten. Det er viktig å gi barnet grøter laget av kornsorter som inneholder gluten mens det ennå drikker morsmelk, for morsmelken beskytter. Start likevel med glutenfrie grøter. 2 porsjoner 1 porsjoner 2 porsjoner 4 porsjoner 6 porsjoner 8 porsjoner 3 SS HAVREMEL 1.5 DL VANN FÅ HANDLELISTE PÅE-POSTSMSQR-CODE Kok opp mel med vann. La det koke i 3–5 minutter mens du rører godt. Vann kan erstattes med litt melk til barn over ett år. Avkjøl noe og tilsett litt morsmelk/ morsmelkerstatning, eventuelt kanel og fruktmos, til konsistensen er passe. Tips: - Om du vil ha mye morsmelk/morsmelkerstatning i grøten, kan du bruke mindre vann når du koker. Da blir grøten tykkere og du kan tynne den ut med morsmelk etterpå. - Bruk svak varme når du koker grøt, så ikke grøten setter seg fast i bunnen av gryta. De små foretrekker ofte fruktmos som søtningsmiddel i grøt - og får masse gode vitaminer og mineraler fra frukten. Anonymous poster hash: d37d5...600
gale damen Skrevet 22. september 2013 #9 Skrevet 22. september 2013 Havre er den mest jernrike kornsorten vi normalt bruker. Det går FINT an å fore barn uten å måtte ty til opphauset, dyr, næringsfattig "barnemat" som industrigrøt og glass. Kjøp deg en pakke havremel, eller havregryn, alt ettersom hvor gammelt barnet ditt er, så løser det seg nok :-)
stch85 Skrevet 22. september 2013 #10 Skrevet 22. september 2013 jeg bruker havregrøt laget på havremel til mi på 7 mnd og hun spiser en porsjon laget på 2 dl vann og ca 2 ss mel, hvis det er til noe hjelp. Så har vi fruktmos fryst i terninger i frysa som gir grøten perfekt temp !
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #11 Skrevet 22. september 2013 Havre er den mest jernrike kornsorten vi normalt bruker. Det går FINT an å fore barn uten å måtte ty til opphauset, dyr, næringsfattig "barnemat" som industrigrøt og glass. Kjøp deg en pakke havremel, eller havregryn, alt ettersom hvor gammelt barnet ditt er, så løser det seg nok :-) Opphauset, næringsfattig barnemat!! Pøh, det er greit at du velger noe annet men å komme med tomme argumenter om at det du ikke velger er noe dritt og at det eneste beste er det du velger blir litt unyansert og tomhodet. Kom med gode argumeneter og forskning når du sleneger ut noe sånt, tror du virkelig det hadde vært lov å selge næringsfattig mat til barn i norge? Er du klar over hvor strenge krav det er ? Anonymous poster hash: e10a3...937
gale damen Skrevet 22. september 2013 #12 Skrevet 22. september 2013 (endret) Havre er den mest jernrike kornsorten vi normalt bruker. Det går FINT an å fore barn uten å måtte ty til opphauset, dyr, næringsfattig "barnemat" som industrigrøt og glass. Kjøp deg en pakke havremel, eller havregryn, alt ettersom hvor gammelt barnet ditt er, så løser det seg nok :-) Opphauset, næringsfattig barnemat!! Pøh, det er greit at du velger noe annet men å komme med tomme argumenter om at det du ikke velger er noe dritt og at det eneste beste er det du velger blir litt unyansert og tomhodet. Kom med gode argumeneter og forskning når du sleneger ut noe sånt, tror du virkelig det hadde vært lov å selge næringsfattig mat til barn i norge? Er du klar over hvor strenge krav det er ? Anonymous poster hash: e10a3...937 *s* Hvor er det tomme argumentet? Ja, selv om du er i Norge, så er det pengene som rår,som alltid. Barns helse kommer i andre rekke. At du, annie, tror på reklamen og statens helsetilsyn er i grunnen et helt annet problem. Du kan kalle det unyansert og tomhodet, andre kaller det et fagfelt.. Endret 22. september 2013 av gale damen
Bustetroll Skrevet 22. september 2013 Forfatter #13 Skrevet 22. september 2013 Havre er den mest jernrike kornsorten vi normalt bruker. Det går FINT an å fore barn uten å måtte ty til opphauset, dyr, næringsfattig "barnemat" som industrigrøt og glass. Kjøp deg en pakke havremel, eller havregryn, alt ettersom hvor gammelt barnet ditt er, så løser det seg nok :-) Har havregryn, prøvd å lage grøt 2 dager på rad nå, men det var heller mislykka, haha. Ble bare tjukke klumper.. Var vel litt halvhjerta forsøk og men. Får prøve meg på nytt i morgen:D barnet er 10 mnd. Spiser ikke brødmat og fast føde enda, så går i grøt og most frukt/grønnsaker. Øver og øver, en hovedmåltidene går i grøt
sologsommer Skrevet 22. september 2013 #14 Skrevet 22. september 2013 Er en der selger HIPP på finn http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43816561&searchQuery=Hipp
Bustetroll Skrevet 22. september 2013 Forfatter #15 Skrevet 22. september 2013 jeg bruker havregrøt laget på havremel til mi på 7 mnd og hun spiser en porsjon laget på 2 dl vann og ca 2 ss mel, hvis det er til noe hjelp. Så har vi fruktmos fryst i terninger i frysa som gir grøten perfekt temp ! Skal kjøpe havremel i morgen:D:D Hvor mye koster det? Googlet og så noen hadde skrevet ca 10 kr.. men har en følelse av det er dyrere
Bustetroll Skrevet 22. september 2013 Forfatter #16 Skrevet 22. september 2013 Er en der selger HIPP på finn http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43816561&searchQuery=Hipp TAKK!
gale damen Skrevet 22. september 2013 #17 Skrevet 22. september 2013 Kanskje for lite vann? Som noen over sa, så er det greit med lav varme. Det må røres ganske iherdig, og kanskje en omgang med stavmikser etter at den er ferdig kokt kan være greit, dersom dere ikke er der at litt klumper i maten er greit ennå :-)
Bustetroll Skrevet 22. september 2013 Forfatter #18 Skrevet 22. september 2013 Kanskje for lite vann? Som noen over sa, så er det greit med lav varme. Det må røres ganske iherdig, og kanskje en omgang med stavmikser etter at den er ferdig kokt kan være greit, dersom dere ikke er der at litt klumper i maten er greit ennå :-) Som sagt, litt halvhjerte, så jeg brukte mikro:p
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #19 Skrevet 22. september 2013 Jeg kjøper havregryn og kjører i food prosessor så får jeg havremel, da blir det billig Anonymous poster hash: 937e7...527
Bustetroll Skrevet 22. september 2013 Forfatter #20 Skrevet 22. september 2013 Skal kjøpe havremel i morgen (har havregryn) også skal jeg kjøpe 12 pakker med hippgrøt fra finn:p Da har jeg nok mat frem til det blir fart på brødmaten! WIHO!Etterpåklokskapen altså... Skal ikke tenke på hvor mye penger jeg har brukt på grøt engang:p
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #21 Skrevet 22. september 2013 Havre er den mest jernrike kornsorten vi normalt bruker. Det går FINT an å fore barn uten å måtte ty til opphauset, dyr, næringsfattig "barnemat" som industrigrøt og glass. Kjøp deg en pakke havremel, eller havregryn, alt ettersom hvor gammelt barnet ditt er, så løser det seg nok :-) Opphauset, næringsfattig barnemat!! Pøh, det er greit at du velger noe annet men å komme med tomme argumenter om at det du ikke velger er noe dritt og at det eneste beste er det du velger blir litt unyansert og tomhodet. Kom med gode argumeneter og forskning når du sleneger ut noe sånt, tror du virkelig det hadde vært lov å selge næringsfattig mat til barn i norge? Er du klar over hvor strenge krav det er ?Anonymous poster hash: e10a3...937 *s* Hvor er det tomme argumentet?Ja, selv om du er i Norge, så er det pengene som rår,som alltid. Barns helse kommer i andre rekke. At du, annie, tror på reklamen og statens helsetilsyn er i grunnen et helt annet problem. Du kan kalle det unyansert og tomhodet, andre kaller det et fagfelt.. Hehe, her strides vel de lærde rimelig greit. Og jeg sier ikke at fagfeltet som du kaller det er tomhodet, jeg sier bare at å påstå at det man selv mener er det eneste rette og at alt annet er dritt -det er tomhodet. Havre er havre og om den havren kommer fra nestle eller axa tror jeg spiller en liten rolle. Næringsinnholdet er det samme uansett hva du påstår. Selv er jeg utadannet ernæringsfysiolog og kan en del om næringsstoffer, så det hadde vært interessant å høre hva du mener at er så ille med for eksempel nestle barnegrøt kontra axa havremel? Annet enn økonomisk da selvfølgelig, melet vil jo alltid være billigere enn grøten. Anonymous poster hash: e10a3...937
gale damen Skrevet 23. september 2013 #22 Skrevet 23. september 2013 Men jeg har da slett ikke påstått at det jeg mener er det eneste rette, og at alt annet er dritt - det har du selv tatt ut av løse luften. Havre er havre, som du helt korrekt påpeker, men noen av oss holder oss unna Nestle av etiske grunner - uten at det går ut over næringsinnholdet i produktene deres, selvsagt. Barnemat på glass generelt er næringsfattig. Og om du er klinisk ernæringsfysiolog vet du veldig godt at jo mer prosessert mat er, jo mindre heldig er det å spise den med tanke på rene næringsstoffer.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #23 Skrevet 23. september 2013 Problemet med barnegrøt er at alle produsentene bruker palmeolje. Dette er med på å utrydde flere dyrearter og ikke minst er ikke denne oljen særlig sunn for oss. Jeg gir tommelen opp for hjemmelaget grøt og variert kost ved siden av. Anonymous poster hash: 0f4f7...d05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå