Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #1 Skrevet 22. september 2013 eller dytter de.. Hva gjør dere da? 3åringen her er så fæl til å plutselig slå eller dytte de han leker med...Det er selvsagt ikke greit. I barnehagen så må han sitte på time out, så si unnskyld. Det samme må han her hjemme, men det hjelper jo ikke.. :s Pleier å ta han rett ut at leken når det skjer, så må han sitte for seg selv. Vi forklarer enkelt at de gjør vondt og at det ikke er greit. Andre foreldre har og tatt han, men det hjelper ikke.. Er redd det skal ende med at ingen foreldre vil at han skal leke med barna dems, eller at han ikke får venner. Håper jo at dette bare er en periode, men den har vært lenge nå. Ingenting nytt som har skjedd eller diagnoser i bildet. Han er egentlig en snill og god gutt som kan leke med alle. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor han plutselig får disse utbruddene. Anonymous poster hash: 5c220...b7c
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #2 Skrevet 22. september 2013 Min gjør akkurat det samme. Jeg blir streng i stemmen og sier at det ikke er lov. Tar henne bort, hvis mulig. Unnskyldning hvis det passer seg. Og jeg forklarer at det er vondt og at personen blir lei seg. Ser ikke ut til å hjelpe stort men satser på at det går over med tiden. Man kan jo ikke overse dette heller, så ser ingen andre måter jeg kan reagere på. Anonymous poster hash: 30fd9...520
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #3 Skrevet 22. september 2013 Noe av problemet er og at han ofte ikke vil si unnskyld. Tror noe av greia ligger der, for da blir jeg usikker og vet ikke helt hva jeg skal gjøre, så ender med at jeg unnskylder for han.. Anonymous poster hash: 5c220...b7c
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #4 Skrevet 22. september 2013 Hvis du føler at det å si unnskyld er viktig: har du prøvd å ta bort goder? Feks å si at hvis ikke du ber om unnskyldning så ... (Ta bort en leke frem til neste dag, droppe godnatthistorien, barnetv osv)? Anonymous poster hash: 30fd9...520
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #5 Skrevet 22. september 2013 Hva tror du han lærer av en time out da??? Gutter har ofte perioder der de er fysiske mot andre barn. Når gutten er så stor som tre år burde han begynne å skjønne at dette ikke er måten å løse ting på. Nulltoleranse overfor dytting er lurt. Men time out har jeg ikke tro på. Du bør heller veilede gutten i hvordan han løser sine frustrasjoner/problemer med å snakke. Ta han bort til han har roet seg (sammen med deg) og etterpå går dere gjennom hvordan burde løst problemet med å bruke stemmen i stedet for hånden. Anonymous poster hash: b3f94...35c
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #6 Skrevet 22. september 2013 Jeg forklarer innstendig hvorfor det er ugreit å slå (vondt), og så forklarer jeg hva barnet bør gjøre (avhengig av situasjon, men eks bruk munnen din til å fortelle at du ikke liker det/si i fra til en voksen etc). Deretter sier jeg at dersom det skjer 1 gang til, så inndrar jeg xxx (favorittleken etc) for resten av dagen. Så følger jeg opp helt konsekvent. Mine 3 har alle lært fort. Det svir å miste goder. Jeg tar ikke fra dem kosedyr (trygghet) eller mat (ønsker ikke at de skal ha et anstrengt forhold til mat). Anonymous poster hash: 33a14...484
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå