Gå til innhold

Strenge foreldre kan gi overvektige barn...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Alt for strenge regler ved matbordet gir økt risiko for overvekt hos barn. Er du av typen som tvinger barnet til å spise opp maten? Da øker sjansen for at barnet blir overvektig."

Denne artikkelen leste jeg via vg.no 

http://www.vektklubb.no/artikkel/strenge-foreldre-kan-gi-overvektige-barn-21611432

Hva synes dere om dette egentlig?? 

Er du av typen som tvinger barnet i å spise opp maten?

Anonymous poster hash: 7ba58...e5e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg velger kva ho skal ete og ho velger kor mykje. Trur det funkar bra, i alle fall så langt..

Skrevet

Jeg er imot å tvinge barn til å spise opp. Når de er små er det ofte vi foreldrene som serverer de mengden, og de kan bli mette før dette er spist opp.

Her er vi mer fan av å ta på litt og litt, og forsyne seg flere ganger. Vet selv hvor ubehagelig det er å tvinge i seg mat når man er mett, og har forståelse for at sånt kan danne grunnlag for overvekt. Man utvider str på magesekken når man presser i seg mat, og vil da senere få plass til mer enn man har behov for.

Skrevet

Her i huset er det ingen som blir tvunget til å spise mer enn til de er mette. Jeg hørte en overvektig fyr si dette for mange år siden, han mente det skyltes at han ikke klarte å la være å spise opp selv når han var mett.

Skrevet

Mitt barn blir ikke tvunget til å spise opp nei. Det er en gammel skikk som heldigvis er på vei ut tror jeg (når det gjelder barn). Du har helt rett i at det kan skape overvekt, for man tvinger hjernen til å tro at man ikke skal lytte til magen, kun spise det man har tilgjengelig.

Anonymous poster hash: bb0cd...f25

Skrevet

Nei, svaret til "stjerna" er noe ala det jeg ville svart selv. 

Det er ikke bra å tvinge i barnet mat. Det kan være pga flere ting. Om de hele tiden blir tvingt til å spise mer enn de vil ha så blir de mest sannsynlig overvektige til slutt. 

Er bedre at de lærer seg å lytte til magen. 

En annen ting som hører sånn halvveis til temaet er at noen mødre klarer ikke kaste det som ikke er spist opp og ender med å spise dette selv, og går da opp i vekt. De vil ikke kaste så mye mat pga det er de lært opp til ikke er bra. Tenk på de stakkars barna i afrika- tankegang. 

Ikke la hverken deg selv eller barna bruke seg selv som søppelkasse. Spis til dere er mette og kast resten av maten (evnt spar det som har blitt igjen i kjelene). 

Anonymous poster hash: 55608...5fa
Skrevet

Det med å tvinge barna til å spise opp var vel noe man gjorde i gamle dager? Det er vel ingen som gjør det nå lenger?

Anonymous poster hash: bdb3e...1a7

Skrevet

Har aldri tvunget barna til å spise maten sin. De spiser det de vil og kan gå fra spisebordet når de har lyst.

Jeg har en overvektig og undervektig en :P

Anonymous poster hash: 636a1...988

Skrevet

Av største  forlanger at noe spises men ikke alt.

Jeg kjenner barnet mitt godt og vet at hun er typen som kan gå uten mat om hun ikke får mat hun liker så at ho sier ho er sulten eller mett har sjelden noe med faktisk behov for mat og alt å gjøre med hva ho får servert.

Derfor må hun smake på alt og spise litt av noe av men hun velger hva selv.

Jeg må også stoppe henne om det er en av favoritt rettene.

Minste spiser hva som helst bare hun er sulten og stopper når hun er mett så hun blir ikke bedt om å spise om hun ikke selv ønsker det

Men jeg er selv vokst opp med at alt skulle spises og ble det ikke spist så var det kveldsmat eventuelt frokost dagen etter, så jeg er langt fra super streng ved måltidene nei. Men det er samtidig viktig at de får i seg næringsrik og sunn mat som ikke er brødmat også

Anonymous poster hash: f1fa1...8df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...